Gå til innhold

Hva får man luft i magen av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste halve året har jeg vært så prompete, og lurer på om jeg spiser noe jeg ikke tåler. Har ofte løs avføring også, ingen av disse tingene har jeg hatt tidligere.

Jeg må vel utelate noen greier fra kostholdet for å sjekke, men hva er mest sannsynlig? Melk? Mel? Jeg TROR ikke det er mel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser du mye kiwi og bananer?

Anonymous poster hash: 52c77...090
Skrevet

Hvis du har intoleranse for laktose kan du vel få luft i magen av melk.
Selv har jeg ikke det.

Jeg får luft i magen av kål, muligens løk.
Og masse sukkerfrie ting på en gang, som f.eks. en eske pastiller.
Og tørket frukt.

Anonymous poster hash: c810f...087
Skrevet

Du bør kontakte en ernæringsfysiolog. Det er ikke lett å finne ut av på egenhånd. Det er mest vanlig å reagere på melk og melprodukter. Det kan hende du reagerer på begge deler, men mer på melk enn mel for eksempel. Man kan også få mye luft i magen av forskjellig type frukt og grønnsaker, kål, løk, belgfrukter, meieriprodukter, glutenholdige varer, fiber, poteter, pasta, krydret mat, fettholdig mat, tyggegummi og pastiller, sukker, brus, juice, alkohol osv. Man kan også få luft i magen hvis man svelger mye luft mens man spiser og drikker. Jeg var på Balderklinikken da jeg slet med dette, og der tok de noen blodprøver og fant ut hva jeg har intoleranse mot.

Anonymous poster hash: 1bcbe...3a3
Skrevet

Jeg får mye luft av sukrin

Anonymous poster hash: f67a4...36d

Skrevet

Erter, kål, bønner, mais er noen av de produktene du kan få luft av.

Skrevet

Takk for svar!

Det er ikke grønnsaker. Jeg blir bare forvirret av å teste, for noen ganger funker noe som ikke dunker dagen før.

Men har time hos lege om noen dager, så håper de kan finne det ut med blodprøver, så får jeg bare teste mer for meg selv så lenge.

Skrevet

Man kan få mye luft av melk og gluten om man reagerer på dem. Ellers kan man så vidt jeg vet også bli oppblåst av belgfrukter, noe tørket frukt, sukkerfrie pastiller og mye tyggegummi og noen søtningsstoffer.

Hvis det er et stort problem av deg og du ikke klarer å finne ut av det på egenhånd er det nok lurt å prate med enten lege og/eller ernæringsfysiolog. Eventuelt les litt om FODMAPs og prøv deg litt fram for å se om det er noe der du reagerer på?

Anonymous poster hash: 832c8...e46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...