Gå til innhold

Hvor er det mest støv i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS: støv i seg selv er utrolig sammensatt, og her er det astma- og allergiforbundet sier om "støvallergi": http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1688&ID=2798

Hvis han ikke er allergisk mot katt eller hund, er det vel mest sannsynlig husstøvmidd?

Uansett om det er det ene eller det andre, bør antall støvsamlende flater minimeres. Selv om midden trives best i fukt og varme, vil allergikeren kunne ha større ubehag der det er mye støv i lufta.

Anonymous poster hash: d67fa...81a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS: støv i seg selv er utrolig sammensatt, og her er det astma- og allergiforbundet sier om "støvallergi": http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1688&ID=2798

Hvis han ikke er allergisk mot katt eller hund, er det vel mest sannsynlig husstøvmidd?

Uansett om det er det ene eller det andre, bør antall støvsamlende flater minimeres. Selv om midden trives best i fukt og varme, vil allergikeren kunne ha større ubehag der det er mye støv i lufta.

Han er også allergisk mot katt, men det vet vi fra før.

TS

Anonymous poster hash: e55c3...615

Skrevet (endret)

Sry. Her ble alt feil fra mobilen :)

Endret av Rotemor
Skrevet

Han er også allergisk mot katt, men det vet vi fra før.

TS

Siden ungen er allergisk mot katter og du nekter å kvitte deg med katten, må du i alle fall være ekstremt nøye med renholdet av alle støvsamlende flater. :sjokkert:

• Liker 1
Skrevet

Han har støvallergi, ikke støvmiddallergi. Vi har to katter, de forblir.

TS

Det er ikke mulig å være allergisk mot støv. Men middallergi kalles ofte støvallergi.

Google støvallergi, så får du det bekreftet veldig raskt. (og ikke les alle forumsvarene som dukker opp). Eller les testresultatene fra legen en gang til.

Som mor er du ansvarlig for å sette deg inn i barnas sykdomsbilde, så her bør du virkelig lese deg opp en god del. I alle fall når flere her poengterer at du har missforstått, og du likevel svarer så arrogant. Da plager du barnet ditt unødvendig.

Anonymous poster hash: bf2ff...305

• Liker 3
Skrevet

Siden ungen er allergisk mot katter og du nekter å kvitte deg med katten, må du i alle fall være ekstremt nøye med renholdet av alle støvsamlende flater. :sjokkert:

Jobber jo med saken :fnise: Prøver å finne ut effektive løsninger her. Derimot er det ikke en løsning å kaste ut våre to redningskatter, de er en del av familien de også. Da får jeg heller bare vaske og ordne litt ekstra. Lillemor, mann og jeg er også allergisk mot katt, så dette er vi vant med allerede..

TS

Skrevet

Hei,

Sønnen min på 12 har slitt med hodepine og mye tett nese, og fikk "endelig" vite at han har støvallergi. (Endelig som i "bedre at vi vet og kan gjøre noe med det", altså).

Men jeg må innrømme jeg er litt "blank" på hvordan vi kan redusere støvet i hjemmet tilstrekkelig. Vi har satt inn en luftrenser som har hjulpet en del. Jeg har også tatt og kjøpt plastesker til å rydde vekk unødvendige tekstiler som ligger fremme da jeg vet det samler mye støv! Mye ryddigere ble det også :fnise:

Vi er flinke på klassisk hverdagsrengjøring (vaske over bord, benketopper, gulvet en gang i blant osv), men jeg må innrømme jeg er litt usikker på hvilke andre steder det er viktig å tørke over relativt ofte.

Er det noen steder man burde tørke av ofte, som man kanksje ikke tenker så mye over? Det er jo flere artikler med hvilke steder man ikke visste som er bakteriebomber, men hva er støvbomber? Vil gjerne ha peiling på slike ting så vi kan få en grei rutine på ting! :)

Mvh

Støv-på-hjernen

Jeg har midd og støvallergi og støvutløst astma. Har også en katt som blir.

Det som funker best for meg er å tørrmoppe gulvene daglig, det tar utrolig mye støv. Skal gulvet våtvaskes så tørrmoppes det, og støvsuges først. Ellets drar man bare støvet rundt.

Seng er en støv og middbombe, så vi skifter på senga hver uke og støvsuger madrass, dyner og puter da, samt sengebunn.

Katten børstes ofte og strykes med fuktig klut etterpå.

Anonymous poster hash: ed366...743

• Liker 1
Skrevet

Signerer!

Støvsug madrasser og fjern skittent sengetøy, luft dyner og puter. Legg på nytt sengetøy. Støvsug rom og tørk støv.

Mye arbeid spart med middsikre trekk. Noe som man får gratis fra nav når man har diagnose og er under 16 år.

Anonymous poster hash: 44505...f44

Skrevet

Han har støvallergi, ikke støvmiddallergi. Vi har to katter, de forblir.TS Anonymous poster hash: e55c3...615

Støvallergi finnes verken som diagnose eller er mulig å teste for, så enten har du missforstått eller så troller du her.

Kattene bør ut, de er verstinger for en som alt er allergisk, noe en lege med allergikompetanse vel alt har informert deg om?

Hilsen helsearbeider med spesialkompetanse på allergi.

Anonymous poster hash: 44505...f44

Skrevet

Jobber jo med saken :fnise: Prøver å finne ut effektive løsninger her. Derimot er det ikke en løsning å kaste ut våre to redningskatter, de er en del av familien de også. Da får jeg heller bare vaske og ordne litt ekstra. Lillemor, mann og jeg er også allergisk mot katt, så dette er vi vant med allerede..

TS

Så du setter kattene over din sønns helse? Som flere har prøvd å forklare er ikke støvallergi en reell diagnose. Som mor har du ett ansvar for å sette deg inn i ditt barns helsetilstand. Å drite i det og forbli uvitende er rett og slett barnemishandling

Anonymous poster hash: 7c7a4...a17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...