Gå til innhold

Hvor er det mest støv i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Sønnen min på 12 har slitt med hodepine og mye tett nese, og fikk "endelig" vite at han har støvallergi. (Endelig som i "bedre at vi vet og kan gjøre noe med det", altså).

Men jeg må innrømme jeg er litt "blank" på hvordan vi kan redusere støvet i hjemmet tilstrekkelig. Vi har satt inn en luftrenser som har hjulpet en del. Jeg har også tatt og kjøpt plastesker til å rydde vekk unødvendige tekstiler som ligger fremme da jeg vet det samler mye støv! Mye ryddigere ble det også :fnise:

Vi er flinke på klassisk hverdagsrengjøring (vaske over bord, benketopper, gulvet en gang i blant osv), men jeg må innrømme jeg er litt usikker på hvilke andre steder det er viktig å tørke over relativt ofte.

Er det noen steder man burde tørke av ofte, som man kanksje ikke tenker så mye over? Det er jo flere artikler med hvilke steder man ikke visste som er bakteriebomber, men hva er støvbomber? Vil gjerne ha peiling på slike ting så vi kan få en grei rutine på ting! :)

Mvh

Støv-på-hjernen

Anonymous poster hash: e55c3...615
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På toppen av klesskapene, og skapene på badet. Ja, kjøkkenet også hvis dere ikke har skap som går helt opp.

Bokhyller.

Gardiner.

• Liker 1
Skrevet

På toppen av klesskapene, og skapene på badet. Ja, kjøkkenet også hvis dere ikke har skap som går helt opp.

Bokhyller.

Gardiner.

Hvor ofte må man dra over slike steder? Vasket på toppen av badeskapene/lysene over vasken, var overrasket over hvor mye støv det var der!!!! Men det kan jo være fordi jeg ikke har peiling på hvor lenge siden det har vært vasket der... Klesskapene skal jeg også ta nå, takk for påminnelsen! Ligget mye greier oppå der (soveposer osv), som jeg nå har kjøpt plastbokser til! :)

Bokhyllene bør jeg kanskje vaske over ja.. Har du noen gode tips her? Blir litt klønete å vaske over bøkene kanskje? eller?

Kjører man bare gardinene i vaskemaskinen?..

Føler meg som verdens dårligste mor når jeg spør slike spørsmål :fnise: Har aldri tenkt på å vaske gardinene en gang..

Skrevet

Jeg gjør et forsøk på å vaske oppå skapene på badet et par ganger i måneden, men burde sikkert gjort det hver uke -i alle fall om vi hadde allergi i hus. Det støver fryktelig fort ned på badet.

Usikker på hvor ofte jeg vasker oppå kleskapene, men du kan jo prøve med en gang i måneden og se om det er nok. Det støver jo ikke såå mye der som på badet, men litt blir det jo likevel.

Bokhyller støver veldig.. med allergi i hus må man kanskje ta ut bøkene også. Jeg tørker bare fort over de til vanlig.

Gardiner kan støvsuges også. Sett på laveste nivå og sug over de :P Det tror jeg skal være nok til vanlig, og så heller ta de ned og vaske de av og til. Et par ganger i året kanskje?

Skrevet

Rådet jeg fikk var å støvsuge madrassen ofte, skifte sengetøy , passe på at skuffer og skap med klær var lukket.

Helst ha klær utenfor soverommet, og ihvertfall ikke brette klær eller oppbevare skittentøyskurv på rommet

Det er ekstremt mye støv i tekstiler.

Skrevet

Under sengen og sofa, under overmadrassen og under alle sofaputene.

Husk å vaske sengetøyet ofte nok, minst annenhver uke.

Bukhyller kan støvsuges. Det munnstykket som er en slags rund kost fungerer best.

Gulvtepper, spesielt tykke myke tepper samler lett støv. Filleryer er mye bedre, men husk at de må bankes jevnlig.

Åpne oppbevaringsløsninger samler mer støv enn lukkede.

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere har gulvtepper så bør de ut, utrolig mye støv som samles der.

Klestørk på stativ inne gir også mye støv.

Kan anbefale støvsuger med allergifilter hvis dere ikke har det fra før.

Du kan lese endel her;

http://www.allergiviten.no/utskrift.asp?ID=4208

Skrevet

Tekstiler er vel det som samler mest støv, og det kan muligens være greit å kjøpe inn spesialstøvsuger med vannfilter for å bli kvitt mest mulig støv når man støvsuger.

Ellers er det viktigst at soverommet er mest mulig støvfritt, siden han oppholder seg der mange timer hvert døgn. Madrass og sengetøy er store syndere, ellers alle tekstiler og flater som vender opp. Astma- og allergiforbundet har sikkert gode tips til minimering av støv i hjemmet.

Anonymous poster hash: d4f6f...190

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Alt av åpne hyller og andre horisontale flater vil kunne samle støv, og bør rengjøres regelmessig når man har en allergiker i hus. Både bokhyllene og bøkene som står i dem bør tørkes over hvis det er en stund siden sist. Deretter kan det ofte være nok å bruke en sånn "hushjelp-støvkost" med jevne mellomrom.

Eksempel:

http://www.swiffer.com/products/swiffer-dusters

Baderom og vaskerom er rom der det lett dannes mye støv pga klær og håndklær.

Oppå toppen av lamper vil det også kunne samle seg en del støv. Dette støvet vil i tillegg virvles rundt i rommet av den varmen som oppstår når man skrur på lampen så den blir varm. Varmen stiger til værs og støvet er så lett at det løftes ut i innelufta av varmen. Det samme gjelder også oppå og i panelovner. Der bør det støvsuges, og husk å skaffe støvsuger med allergifilter hvis du ikke allerede har det. (Eller sentralstøvsuger.)

Oppå skaptopper og gardinstenger har allerede blitt nevnt. Oppå dørlister, oppå bilderammer og på innvendige persienner vil det også legge seg støv. Har du i tillegg liggende panel vil det lett legge seg tynne støvlag mellom hvert panelbord.

Sørg for færrest mulig støvsamlende flater på soverommet til allergikeren, og som de andre sier: skift sengetøy ofte.

Litt om renhold: mange renholdsmidler legger igjen en "fetthinne" på overflatene, og dette samler støv. Det gjelder for eksempel grønnsåpe på lakkerte gulv. Det er bedre å renholde med tørre metoder (tørrmopp og mikrofiber) enn å bruke feil renholdsmiddel. Da kan man bruke vann og evt litt renholdsmiddel der det er flekker.

Støvsuging kan være bra dersom man har sentralstøvsuger eller støvsuger med filter som medfører at støvet ikke blåses ut av støvsugeren igjen. Man må skifte støvsugerpose og filtere jevnlig, og før det er for sent.

Endret av Margit Spat
Skrevet

For bøkene kan du jo kjøpe skap med glassdører.

Anonymous poster hash: 9817c...8f7
Skrevet

Under dobbelsenga, en stripe på gulvet i midten av senga.

Anonymous poster hash: cedf7...d14
Skrevet

Han har ikke støvallergi, men middalergi. Midd lever av våre hudrester. Midden i seg selv er ikke noe større fare men middens avføring er det vi med middalleri reagerer på. Og midd bor og trives i sengene våre.

Når han har fått en diagnose har han og rett på å få dekket middsikre trekk til madrass. (Alle madrasser på samme soverom må ha trekk om de skal ha noen effekt.

Tror det er Normed vi har pga. Min allergi. Men har måttet kjøpe selv. Den ene leverandøren sine trekk knirker i bruk og anbefales ikke! Pris er lik. Hvilke nav dekker er jeg usikker på.

Men du får ikke dekket trekk til dyne og pute. Dette er også anbefalt. Alternativt må dynen vaskes på 60 grader ca. 1 g. Pr. Mnd. Samme med pute.

Sengetøy er anbefalt skiftet ca. Hver 10. Dag. Viktig med vask på 60 grader da dette dreper midd og fjerner middens avføring.

Støvsuging av soverom er anbefalt daglig men praktisk ikke gjenomførbart her i huset.

Ellers skal du være obs på alt av fukt. Fukt gir muggvekst og forverrer alt av allergi.

Daglig ut med søppel og ingen plastgjenvinning m.m. eller papiraviser i mengder innedørs er og viktig.

Anonymous poster hash: 44505...f44

• Liker 1
Skrevet

En ting til, Naaf.no, inneklima.com og allergiviten.no er gode kilder til seriøs info.

Anonymous poster hash: 44505...f44

Skrevet

Senga bør teppebankes hver 14. dag - hver måned. Skifte sengeklær, gjerne fryse dyner og puter, vask sengeklær på 60C. Kjøpe overmadrass etc, kan enkelt vaskes i maskin. :) (Du kan også få antimidd-sengetrekk.) Jeg fikk også beskjed om å ikke re opp senga om morgenen, brett dynen nedover mot fotenden av senga slik at svetten får fordampe.

Mange har også store pledd og puter i sofa, disse bør også fryses og vaskes inni mellom.

Og som flere andre har sagt; gulvtepper er nesten det verste som finnes.

Invester i en god og skikkelig støvsuger dersom du ikke allerede har en.

Skrevet

En tørketrommel gir en del støv. Bilder på veggen kan det være mye støv på, under seng og sofa. Oppå lister og sånt.

Gjest Citronella
Skrevet

Rådet jeg fikk var å støvsuge madrassen ofte, skifte sengetøy , passe på at skuffer og skap med klær var lukket.

Helst ha klær utenfor soverommet, og ihvertfall ikke brette klær eller oppbevare skittentøyskurv på rommet

Det er ekstremt mye støv i tekstiler.

Signerer!

Støvsug madrasser og fjern skittent sengetøy, luft dyner og puter. Legg på nytt sengetøy. Støvsug rom og tørk støv.

• Liker 1
Skrevet

Støvmidden trives der det er varmt og fuktig (i sengen, på badet osv)

Anonymous poster hash: 9458c...665
Skrevet

Hei,

Sønnen min på 12 har slitt med hodepine og mye tett nese, og fikk "endelig" vite at han har støvallergi. (Endelig som i "bedre at vi vet og kan gjøre noe med det", altså).

Men jeg må innrømme jeg er litt "blank" på hvordan vi kan redusere støvet i hjemmet tilstrekkelig. Vi har satt inn en luftrenser som har hjulpet en del. Jeg har også tatt og kjøpt plastesker til å rydde vekk unødvendige tekstiler som ligger fremme da jeg vet det samler mye støv! Mye ryddigere ble det også :fnise:

Vi er flinke på klassisk hverdagsrengjøring (vaske over bord, benketopper, gulvet en gang i blant osv), men jeg må innrømme jeg er litt usikker på hvilke andre steder det er viktig å tørke over relativt ofte.

Er det noen steder man burde tørke av ofte, som man kanksje ikke tenker så mye over? Det er jo flere artikler med hvilke steder man ikke visste som er bakteriebomber, men hva er støvbomber? Vil gjerne ha peiling på slike ting så vi kan få en grei rutine på ting! :)

Mvh

Støv-på-hjernen

Sørg for at du henger ut og rister sengetøy hver dag. Jeg bor slik til at jeg kan henge det ut i vindu. Gjør det hver dag. Ikke bruk skyllemiddel i vaskemaskinen. Støvsug senger og madrasser.

Sørg for at det er ryddig så ikke støv blir liggende. Det er bedre å tørrmoppe enn å støvsuge

Anonymous poster hash: d0668...908

Skrevet

Han har som allerede poengtert ikke støvallergi med støvmiddallergi. Han er allergisk mot døde midd og middens avføring. Midden lever av hud og hårrester. Det vil si at de fleste rådene som er gitt her er ganske verdiløse. Han kan sannsynligvis sniffe inn støvet fra toppen av bokhyller uten å bli dårlig, men få skikkelige allergiplager om han sover i en vanlig seng eller bruker en genser som er brukt en gang for så å ligge i klesskapet i en måned.

Jeg fikk diagnosen for ti år siden, og er helt symptomfri hjemme med følgende triks

- Dyne og pute, og alle pledd, vaskes på 60 grader ca annenhver måned

- Madrasser støvsuges ukentlig, det samme gjelder sofaer og andre stoffer som er i kontakt med hud.

- Støvsuger med Hepafilter og høy ytelse

- Sengetøy vaskes minst hver uke, klær som er brukt legges aldri inn igjen i skapet.

- Ikke vegg til vegg teppe i noen rom

- Ingen kjæledyr

- Mannen skifter på sengene og rister dyner, det er også han som rydder boder og steder med mange tekstiler, for det er oppskriften på at jeg blir dårlig.

Også har jeg med zyrtec og nasonex hver gang jeg er på besøk hos andre.

Anonymous poster hash: bf2ff...305
Skrevet

Han har som allerede poengtert ikke støvallergi med støvmiddallergi. Han er allergisk mot døde midd og middens avføring. Midden lever av hud og hårrester. Det vil si at de fleste rådene som er gitt her er ganske verdiløse. Han kan sannsynligvis sniffe inn støvet fra toppen av bokhyller uten å bli dårlig, men få skikkelige allergiplager om han sover i en vanlig seng eller bruker en genser som er brukt en gang for så å ligge i klesskapet i en måned.

Jeg fikk diagnosen for ti år siden, og er helt symptomfri hjemme med følgende triks

- Dyne og pute, og alle pledd, vaskes på 60 grader ca annenhver måned

- Madrasser støvsuges ukentlig, det samme gjelder sofaer og andre stoffer som er i kontakt med hud.

- Støvsuger med Hepafilter og høy ytelse

- Sengetøy vaskes minst hver uke, klær som er brukt legges aldri inn igjen i skapet.

- Ikke vegg til vegg teppe i noen rom

- Ingen kjæledyr

- Mannen skifter på sengene og rister dyner, det er også han som rydder boder og steder med mange tekstiler, for det er oppskriften på at jeg blir dårlig.

Også har jeg med zyrtec og nasonex hver gang jeg er på besøk hos andre.

Anonymous poster hash: bf2ff...305

Han har støvallergi, ikke støvmiddallergi. Vi har to katter, de forblir.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...