Gå til innhold

Hvordab klarte du å spare til egenkapital/hvor lang tid brukte du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fortiden muligheten til å spare 7000 i mnd. Men jeg føler det vil ta for lang tid til å spare egenkapital - må jo ha på 200-300.000 tusen.

Noen som har smarte tips?

Anonymous poster hash: 2551e...2fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arv/lån fra familie.

Anonymous poster hash: 22335...6f9

Skrevet

Jeg hadde to jobber i et år mens jeg sparte opp egenkapital. Vinn-vinn-situasjon fordi jeg både økte inntekten min og ikke hadde tid til å bruke penger ;)

• Liker 4
Skrevet

Jeg bodde gratis hos bestemoren min i seks år, og jeg hadde ikke bil

Skrevet

til vår første leilighet var vi heldige og fikk låne 270 000 kr av mine foreldre. Vi bodde der i 2 år og betalte tilbake på lånet til mine foreldre som bare rakkern, mens vi hadde avdragsfrihet i banken. Vår andre leilighet kjøpte vi med den verdistigningen leiligheten hadde hatt. Vi bor der nå og leier ut til ander (som et kollektiv) mens vi sparer som bare det til nok egenkapital til å kjøpe en ny bolig og beholde denne. Håpet er å eie to leiligheter innen våren 2016

Anonymous poster hash: 3790e...e31
  • Liker 2
Skrevet

Jobber 180% i ett år. Hadde en nattevaktstilling fra 23-7 en uke på og en uke av og en vanlig 100% stilling 8-16 mandag-fredag. Hadde nesten ikke sosialt liv, men det gikk så fort å spare opp at det var verdt det. Tjente ca 38k etter skatt og sparte 25k i måneden. Bodde i kollektiv med to venninner. Hadde 300k på ett år. Kjøpte min første leilighet nå i vår :) Nå har jeg bare "vanlig" jobb igjen.

Anonymous poster hash: 5411d...7e0
Skrevet

Jobber 180% i ett år. Hadde en nattevaktstilling fra 23-7 en uke på og en uke av og en vanlig 100% stilling 8-16 mandag-fredag. Hadde nesten ikke sosialt liv, men det gikk så fort å spare opp at det var verdt det. Tjente ca 38k etter skatt og sparte 25k i måneden. Bodde i kollektiv med to venninner. Hadde 300k på ett år. Kjøpte min første leilighet nå i vår :) Nå har jeg bare "vanlig" jobb igjen.

Var du sovende nattevakt da? Hvis ikke må du jo ha blitt veldig trøtt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke EK. Jeg lånte faktisk ca 50 000 mer enn verdien på boligen.

Anonymous poster hash: 738c0...17f

• Liker 1
Skrevet

Var du sovende nattevakt da? Hvis ikke må du jo ha blitt veldig trøtt!

Nei, jobbet på hotell. Ble vant til det egentlig. På nattuken jobbet jeg fra 23-7, 8-16 og sov fra 17-22. Men dette var jo bare mandag-fredag ettersom jeg hadde fri fra den andre jobben i helgene. Når jeg ikke hadde nattuke hadde jeg jo masse fri :) Det høres kanskje veldig mye ut, men jeg synes det gikk overraskende bra. Nå er jeg bare i starten av 20 årene, har ikke barn etc. Men hadde/har både kjæreste, studier og venner.

Skrevet

Jobbet mye ved siden av studiene. I gave fikk jeg også bo gratis hos mine foreldre i seks måneder før jeg kjøpte egen bolig slik at jeg kunne spare opp resten av egenkapitalen jeg trengte. Jeg hadde klart det uansett, men det gikk raskere på den måten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg har spart på BSU siden tenårene. Har nå 100 000 (er 28 år). Så har jeg fått 100 000 av foreldre som står på sparekonto. Når jeg skal kjøpe bolig så selger jeg bilen, etter nedbetaling av billånet sitter jeg da igjen med ca 100 000. På depositumskonto på leiligheten jeg leier står det 35 000.

For å fylle på kommer jeg til å selge alt av verdi (vesker/reisegods fra LV), Chanelvesken min til 30 000 og slike ting. Mamma skal kausjonere for meg. Kommer også til å spørre om å enten få litt mer forskuddsarv og/eller få et privat lån. Jeg håper på egenkapital på ca. 400 000 pluss kausjonist.

Tips fra meg: Selg ALT av verdi i forkant av lånemøte med banken og vis at du har sparepenger - bortsett fra møbler/hvitevarer og andre ting man virkelig trenger. Du trenger ikke dyre klær/vesker/smykker/TV/dyr PC etc.. Kjøp bolig først så får du heller kjøpe det igjen senere hvis du savner det. Kvitt deg med bilen (hvis du har) og spør familie om lån eller forskudd på arv. Null ut gjeld hvis du kan og lev på et absolutt minimum så du kan spare mest mulig. Det er en liten periode, når boligen er i boks så kan du skeie ut etterpå : ) Jobb masse ekstra på jobb, evt. få en ekstrajobb for en periode. Alle monner drar - kjøp First Price-mat, kutt ned på kafébesøk, bruk sjampoer til 10 kroner, handle KUN det mest nødvendige. Vent med ferier til du har boligen i boks.

VIPS så har du spart opp masse penger! :)

Anonymous poster hash: c12ce...935
  • Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet og sparte helt siden videregående, studerte i seks år og jobbet ved siden av da også. Prioriterte bort reising, dyrt bosted, shopping og annet forbruk. Kjøpte bolig i det jeg fylte 26, hadde da en mill i egenkapital. Det var bare SÅ verdt det :)

Anonymous poster hash: 01b78...928
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er 19 år. Jobber som assistent i barnehage og ekstrajobb annenhver helg. Betaler 1500 for å bo hjemme. Sparer 16 000 i mnd. Satser på å ha i underkant av 200 000 i løpet av ett år. (har spart i 3 mnd nå)

Anonymous poster hash: 74205...18d
  • Liker 1
Skrevet

har fortiden muligheten til å spare 7000 i mnd. Men jeg føler det vil ta for lang tid til å spare egenkapital - må jo ha på 200-300.000 tusen.

Skrevet

Hvis du klarer å spare 7000 i mnd , tilsvarer det 84 000 i året. Da er det tre år til du har 200 000 og fire til du har 300 000. Med mindre du er i midten av tredeveåra har du tid til å vente til det. Dessuten er det ikke den oppgangen i boligpriser som det har vært tidligere, så tror nok ikke du taper så mye i perioden til du har fått opptjent egenkapital. Lykke til

Skrevet

Jeg begynte å spare i tenårene. Når jeg ble 18 så prioriterte jeg alltid å fylle opp BSU kontoen fremfor forbruk (jeg hadde nok i inntekt til at jeg fikk det tilbake på skatten).

Anonymous poster hash: 24949...9b5
Gjest Ive Lina
Skrevet

Jeg har aldri vært særlig god til å spare, i ungdommen var det mye reising, fest og moro. Så da jeg kjøpte min første leilighet så lånte jeg egenkapitalen i en annen bank.

Det gikk veldig greit for jeg hadde ikke studielån eller annet lån.

Skrevet

Jeg er 19 år. Jobber som assistent i barnehage og ekstrajobb annenhver helg. Betaler 1500 for å bo hjemme. Sparer 16 000 i mnd. Satser på å ha i underkant av 200 000 i løpet av ett år. (har spart i 3 mnd nå)

Wow! Du er flink til å spare

Skrevet (endret)

Brukte forøvrig 2 år på å spare opp min egenkapital på 210.000 kr. Var 26 år da jeg hadde spart opp alt, men egentlig hadde jeg gjort det før hadde det ikke vært for at jeg forsørget min eksmann alene i litt over et år mens jeg var student, samt at jeg også betalte bryllup og bryllupsreise, hvor sistnevnte kom på 200.000 kr til sammen. Den som hadde visst det jeg visste i dag, ellers hadde jeg vel hatt rundt 600.000 kr å bruke på bolig. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Sparte av lønna, 3-8000 kr i mnd. Det tok meg 3,5 år, startet med en liten leilighet og kjøpte større senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...