Gå til innhold

spleise-gaver o.l

aline

Anbefalte innlegg

Vi søsken har ofte brukt å spleise på gave til foreldre og søsken. Noen av oss har barn (og til besteforeldre, tanter/onkler bruker man å kjøpe noe fra barna også). Da har vi brukt å betale "halv pris" for barna (2 barn = 1 del). Det vil si, vi voksne betaler en del hver, og 1/2 del pr. barn.

Dette er min bror (som er singel, uten barn), veldig godt tilfreds med (det er vi andre også!). Har fått mye ros av ham for min ide til denne "utregningen"! Han har nevnt det for andre single, og alle er enig i at vi har en rettferdig måte å fordele det på!

Takk, det er godt å høre! :sjarmor:

JO det høres jo egentlig rimelig ut det. Synd at ingen i min familie har forstått dette. Jeg alene pleier å betale det samme som familier på 4. Men jeg syns ikke at jeg betaler for mye, men heller at de betaler alt for lite... Jeg er veldig glad i å gi.. selv om jeg kanskje er den med dårligst økonomi..

Best å kjøpe selv, så får man det slik man vil (uten press fra andre)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

JO det høres jo egentlig rimelig ut det. Synd at ingen i min familie har forstått dette. Jeg alene pleier å betale det samme som familier på 4. Men jeg syns ikke at jeg betaler for mye, men heller at de betaler alt for lite... Jeg er veldig glad i å gi.. selv om jeg kanskje er den med dårligst økonomi..

Best å kjøpe selv, så får man det slik man vil (uten press fra andre)!

Kan ikke du foreslå det, da?

(Gjelder i og for seg andre single som har uoppmerksomme parvenner også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

Har en gjeng som har en del Smug Married Couples, og der er det vanlig å gi 300 hver. Og da mener de hvert par betaler 300. Om man foreslår å betale halvparten fordi man er singel, altså 150, blir det hoderysting og hvisking om snylting og en får jo følelsen at de mener "kan ikke du kjøpe en ting til 150 da..." - med andre ord en lusen presang med et kort med mitt navn på. :ler:

Eneste logiske er å betale per hode. Det er så åpenbart at det burde være unødvendig å si noe om det. Har en venninne som alltid er virkelig blakk, og hun har dukket opp i min bursdag uten drikkevarer og en blomst i hånda som hun hadde plukket på veien... Hun sa, jeg drikker ikke idag og jeg hadde ikke penger til gave, men jeg tok med en blomst til deg, gratulerer med dagen!

Hun er søt da... Vi delte det vi hadde med henne selvsagt. Men poenget mitt er; penger har veldig lite med gavmildhet å gjøre :ler: egentlig! Smålighet (i tankegang, ikke kr og øre) er det verste som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har vært borti ganske mange som tenker slik ja - og det er helt feil.

Før jul ble mamma 50år og da skulle vi 3 barna hennes med familier spleise på gave. Jeg var på den tiden single, mens mine to søstre hadde allerede familie og greier. De betalte inn 1000kr hver i gaven, mens jeg betalte 500kr. Helt logisk og naturlig spør du meg.. Fatter ikke helt at ikke alle klarer å tenke sånn.. Det må jo regnes pr hode ellers blir det helt feil og noen betaler dobbelt så mye som andre! Nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ufattelig teit at denne tråden er gjemt bort på singel-forumet, da får jo ikke alle de som er i parforhold og som skaper problemene for de single her vite hva de single tenker om denne saken. Er vel ikke så mange av dem som er her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig teit at denne tråden er gjemt bort på singel-forumet' date=' da får jo ikke alle de som er i parforhold og som skaper problemene for de single her vite hva de single tenker om denne saken. Er vel ikke så mange av dem som er her inne.[/quote']

.. Vel... nesten 70 % av de som har svart på sivilstatus her inne var i parforhold.. så det er nok ikke bare single her inne.. :wink: .. så kanskje de kan være behjelpelig å spre informasjonen ute i den store parverden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...