Gå til innhold

spleise-gaver o.l

aline

Anbefalte innlegg

En felles venninde feirer rund dag/bryllup eller annet, dere er en vennegjeng som synes å spleise for å få noe skikkelig er bedre en mange småting.

eller ett familiemedlem feirer noe og søsken/kusiner etc ønsker å spleise for å få noe skikkelig.

Hva skjer?

Jooooda, alle betaler kanskje 200 kroner hver, men... ER alle ALLE??

For på kortet er gaven fra

Per, kari, Ragnar, Elsa, Morten, Gunn, Aline.

så det skulle bli kr. 1400,- skulle det ikke? hvis ALLE betaler 200,-?

Men så er det det da, at "alle" det er visst alle HUSHOLDNINGER!!! Ikke alle personer!

Så Per og kari, som har to inntekter, de betaler 200, som ikke er 200 hver men 200 tilsammen = 100 per hode, mens aline som er singel og i tillegg bare har EN inntekt å hente pengene fra, HUN betaler 200,- pr hode!!

Hvorfor er dette logisk?

Hvorfor er det ALLTID slik det fungerer når man spleiser sammen med par?

Tror alle som lever i parforhold at de ikke lenger regnes som to personer?

Eller tror de at jeg som singel har så mye bedre råd en dem at jeg godt kan betale dobbelt så mye??? :evil:

Heldigvis så har jeg ei søster som tenker som meg, så jeg slipper problemet innen familien, og jeg har vett nok til å si ifra. Men hvorfor TENKER ikke par på det engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er faktisk vant til at jeg betaler halvparten jeg.. - men det kan kanskje komme av at det er de samme jeg spleiser med hver gang.. :wink:

Når det gjelder gaver til ex-ens familie - som jeg forrsatt er med på - betaler vi halvparten hver.. - og hans single bror har alltid betalt halvparten av parene .. så der er det greit..

Tror jeg ville blitt rimelig gretten om jeg skulle betale "dobbelt" av hva andre betalte - om jeg ikke var en del av et par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ike sant det der er dumt. Reagerte akkurat likedan da jeg var singel og endte opp med å handle alene i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg var med å spleise på bryllupsgave til en venninne betale de single mindre enn parene. Ikke halve beløpet, men ca 2/3 deler tror jeg. Trodde det var ganske vanlig at de som var single betalte litt mindre jeg.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler alltid lik andel hver for oss, som de single gjør. Har ikke engang tenkt over at vi skal betale mindre fordi vår andel "slås sammen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på det og tar alltid hensyn til overstående problematikk. Jeg ville spurt de vennene du har om hvorfor de gjør slik forskjellsbehandling i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør jeg, hver gang! Ikke hvorfor, men om summen er per hode eller per "husholdning"...

Kjenner til flere som har vært borti problematikken, og de det har dreid seg om skjønner ikke hva som er feil med det, klarer liksom ikke å se at den single betaler mer pga at den er singe.

Men det er godt at det er flere som skjønner det!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er godt at det er flere som skjønner det!! :)

Tror alle single forstår det .. så da er det opp til oss å "oppdra" de andre... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min manns gjeng er det slik at det er bare gutta som "teller," vi damene står ikke på kortet som regel engang....... :roll: Så der betales det lik del enten man er singel eller ikke. Jeg er opptatt av at det skal betales lik del for alle, står det fire voksne navn på kortet skal det betales fire like store deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Tror alle single forstår det .. så da er det opp til oss å "oppdra" de andre... :wink:

Ja.

Og så er det opp til dere å huske på alle disse tingene når dere selv havner i et parforhold igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaaa, du - vi skulle i bryllup og bel spurt om vi ville være med å spleise på gave sammen med nære venner av burdeparet. 500,- synes de var greit.

Da spurte jeg om de mente per hode eller husholdning!

For oss var det helt uaktuelt å spytte inn en tusing til disse! Hvis en nær venninne vil gi 500,- greit - men 1000,- fra oss ble altfor mye! Så det der går begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Jaaa, du - vi skulle i bryllup og bel spurt om vi ville være med å spleise på gave sammen med nære venner av burdeparet. 500,- synes de var greit.

Da spurte jeg om de mente per hode eller husholdning!

For oss var det helt uaktuelt å spytte inn en tusing til disse! Hvis en nær venninne vil gi 500,- greit - men 1000,- fra oss ble altfor mye! Så det der går begge veier.

Enig med Tusenfryd her, for det spiller en rolle hvem det er til, og hva den totale kostnaden blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler konsekvent "pr hode" - alt annet vil da bli helt feil?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på...

Men jeg har faktisk alltid betalt det samme som par også når jeg har vært enslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke singel...men har min mening like vell...

Selvfølgelig betaler man "PR. HODE"! Trodde det var helt naturlig jeg!

For å sette det litt på spissen:

Går du på kino, er prisen pr. pers. Går du på restaurant og kjøper mat, betaler man pr. pers. Tar du bussen, er prisen pr. pers, og sånn kan man fortsette å "sammenligne"!

Skjønner godt at dere single reagerer om dere må betale det samme som par!

Vi søsken har ofte brukt å spleise på gave til foreldre og søsken. Noen av oss har barn (og til besteforeldre, tanter/onkler bruker man å kjøpe noe fra barna også). Da har vi brukt å betale "halv pris" for barna (2 barn = 1 del). Det vil si, vi voksne betaler en del hver, og 1/2 del pr. barn.

Dette er min bror (som er singel, uten barn), veldig godt tilfreds med (det er vi andre også!). Har fått mye ros av ham for min ide til denne "utregningen"! Han har nevnt det for andre single, og alle er enig i at vi har en rettferdig måte å fordele det på!

Takk, det er godt å høre! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labanen

At par og familier skal regnes som èn, skjer stadig vekk. Fryktelig irriterende!!

Vi planla en hyttetur sammen med et annet par med to barn - og de ville leie en hytte med fire soverom pga at deres to barn skulle ha hvert sitt soverom (barna er begge særkullsbarn og kjenner hverandre ikke så godt) - men ville så dele hytteleien på to!! Den store hytten (4 soverom) var dobbelt så dyr som den lille (2 soverom), og vi syntes det var så frekt av vi trakk oss fra hele hytteprosjektet og skylte på økonimien... Selv ikke da tok de hintet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...