Gå til innhold

Kan man bli anmeldt for å skrive frekke innleg på et forum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev for noen år siden at to kjente mennesker i Norge virket helt tilbakestående. Og omtalte psykisk utviklingshemmede som nisser

Tråden ble aldri slettet og jeg fikk ingen melding fra moderator. Bare noen sure svar i tråden. Så tråden står fortsatt den. Kan jeg bli anmeldt for dette i dag?

Anonymous poster hash: 485a9...1c6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan bli anmeldt av julenissen. I beste fall får du ikke gaver på mange år!

• Liker 7
Skrevet

Ettersom Norge er så opptatt av ytringsfrihet så tviler jeg på at folk her blir anmeldt på grunn av noen frekke innlegg på internett. Trusler derimot blir anmeldt.

• Liker 1
Skrevet

Ettersom Norge er så opptatt av ytringsfrihet så tviler jeg på at folk her blir anmeldt på grunn av noen frekke innlegg på internett. Trusler derimot blir anmeldt.

Ssssshhh du ødelegger.

• Liker 5
Skrevet

Ssssshhh du ødelegger.

Hadde du ikke quota meg så kunne jeg fjerna det =P

• Liker 1
Skrevet

Sånn i teorien kan man holdes juridisk ansvarlig for sjikane også på internett, det er ikke andre regler der enn andre steder. I praksis er terskelen for å straffeforfølge vanlig "drittslenging" på nett svært høy, og det du beskriver er ikke i nærheten av å være nok til at det er noen fare for at du blir tiltalt og dømt. Du "reddes" ikke nødvendigvis kun av ytringsfriheten, men også av at man ikke gidder å bry seg med at privatpersoner skriver ufine, men harmløse ting på nett.

Så du kan jo fortsatt bli anmeldt for det, sånn helt, helt hypotetisk, forutsatt at ikke saken er foreldet (vet ikke hvor lang tid det er siden du skrev dette), men det vil aldri i verden skje og det ville aldri blitt etterforsket. Å sjekke IP-adresser fra flere år tilbake og surr for å ta folk som skriver dritt på internett driver man vanligvis ikke med såfremt det ikke er oppfordringer til vold eller denslags.

Oppsummert:

Dersom du spør på et prinsipielt nivå: Ja, det kan man bli, reglene er de samme.

Dersom du frykter at det skjer noe med deg her: Nei, du er helt trygg.

Anonymous poster hash: 9fb2a...082
  • Liker 4
Skrevet

... Og jeg skulle egentlig gjerne hjulpet til med fleipingen, Evilposelos, men det toget gikk vel allerede i natt :)

Anonymous poster hash: 9fb2a...082
  • Liker 1
Skrevet

Man kan bli anmeldt for hva som helst. Dømt derimot, skal det mer til for å bli.

Anonymous poster hash: de25d...0b2
  • Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Dytter denne pga. relevanse.

Anonymkode: cdb6c...0e3

Skrevet

Skriv eventuelt at du beklager nederst i tråden (men da drar du tråden opp igjen). Og legg saken død. Ingen straffeforfølger dette.

Anonymkode: 2a229...e2c

Skrevet

Dersom du hadde fulgt en person i alle tråder og gjentatte ganger trakassert og truet, kanskje.

Ellers får man aldri advarsler på dette forumet uansett hvor ille ting man skriver. Det blir bare ryddet og du får lov å gå å skrive stygge ting i andre tråder, som også ender opp med å bli ryddet ¯\_(ツ)_/¯

Anonymkode: 7b3f7...18b

Skrevet

Det spørs litt. Da TS skrev at noen personer (jeg antar de var navngitte) var tilbakestående var injurier vel fortsatt straffbare, de jure. Men de facto var det vel nesten umulig å bli dømt for injurier, med mindre man var VG, og mottakeren av injurien ikke er en offentlig person. 

For en forumbruker på Kvinneguiden kan det tenktes at en anklage om at noen var barnevoldtektsmann og -drapsmann ville gjort en injurie så grov at den ville ha nok vekt til en tiltale, men jeg tviler.

Jeg ville altså ikke bekymret meg for noen fellende dom.

Men som andre påpeker kan man bli anmeldt for hva som helst av hvem som helst. At man blir anmeldt betyr ikke at man har brutt loven eller at man kommer til å bli straffet.

Skrevet

Kan man selv ringe politikammeret og sjekke om man er anmeldt? En av bloggerne har skrevet at hun har anmeldt brukere på KG pga. sjikane, og jeg er selv en av de som er blitt nevnt. Men jeg aldri sjikanert noen, bare så det er sagt.

Skrevet

Selvsagt kan man bli anmeldt for det. Det er også noen som kan finne på å anmelde deg for å gå ned gaten uten å gjøre noe som helst. Om politiet gjør noe med det er en annen sak.

Anonymkode: 4f51c...410

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man selv ringe politikammeret og sjekke om man er anmeldt? En av bloggerne har skrevet at hun har anmeldt brukere på KG pga. sjikane, og jeg er selv en av de som er blitt nevnt. Men jeg aldri sjikanert noen, bare så det er sagt.

Det er jo bare å ringe. Normalt vil jeg tro at de kan bekrefte eller avkrefte det.

Skrevet
Den 22.2.2016 at 9.53, AnonymBruker skrev:

Dersom du hadde fulgt en person i alle tråder og gjentatte ganger trakassert og truet, kanskje.

Ellers får man aldri advarsler på dette forumet uansett hvor ille ting man skriver. Det blir bare ryddet og du får lov å gå å skrive stygge ting i andre tråder, som også ender opp med å bli ryddet ¯\_(ツ)_/¯

Anonymkode: 7b3f7...18b

Klart man gjør. Du må jo faktisk fysisk trykke på en "vedkjenn advarsel" -knapp før du får postet og kommentert videre. Er det ikke etter tre sånne man blir utestengt?

Anonymkode: eb8a9...884

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...