Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har rotet det til skikkelig økonomisk

Jeg eier ett hus . Hvis jeg selger det til sommeren vil jeg sitte igjen med ca 400.000 da megler og bolig lån er bet,

Slik det er i dag betaler jeg ca 8000 på innkasso gjeld pr mnd , og av drag på boliglån er 4500 pr mnd og renter på det er ca 3000 pr mnd

Om ett år er mye av innkasso gjeld bet vekk , og mnd beløp på den vil da vere 4000 kr i stedet for 8000 som det er nå

Neste høst vil innkasso sakene vere samlet 150.000

Så det jeg egentlig lurer på skal jeg selge hus til sommeren og bet vekk innkasso gjeld min ? Eller skal jeg satse på og beholde hus og fortsette betale ned på gjeld ,

Er så i tvil hva som blir best , noen med råd her inne ?

Anonymous poster hash: f2add...ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du bake den inkassogjelda de inn i boliglånet eller har banken sagt nei til det? Vil jo spare noen kroner der.

Skrevet

Å selge bolig betyr at du må betale for å leie et annet sted. Ser du på Luksusfellen på tv3?

Da vet du at å selge noe du eier for å gå ut på leiemarkedet er siste bud. Fordi du da taper også verdistigningen på bolig i tilleggg til at du betaler leie til noen som da får verdistigning på sin bolig. Ved å leie når du kan eie er å putte penger i et synkehull, billedlig sakt. Skattemessig taper du og på å leie fremfor å eie.

Klarer du ikke betale lån, blir saken en annen.

Anonymous poster hash: 99c4b...861

• Liker 4
Skrevet

Har du tatt inn over deg at du har et problem da?

Hva har ført til at du har all kredittgjelden og all inkassoen?

Er vanene du har lagt til deg for å havne i denne situasjonen noe du har endret eller er villig til å endre?

Dette er vesentlig i forb med spørsmålet ditt, selge hus eller ikke.

Som nevnt over kan det hende du har mulighet til å refinansiere boliglånet og bake inn mye av gjelden. Har du undersøkt dette? Men - det fordrer selvsagt at du har endret tankegang ifht økonomi slik at du IKKE går rett i gjeldsfella igjen etter refinansiering! For da er løpet virkelig kjørt... Refinansiering og "lettvinte løsninger" er ikke alltid veien å gå, da det ikke endrer holdninger og dårlige vaner, og ei heller får man noen følelse av å ha gjort noe skikkelig dumt, slik man får ved vanlig nedbetaling.

Samtidig er det ikke veldig lurt å selge huset heller, av grunner nevnt i tidl innlegg her.

Men det er bedre enn å refinansiere og så fortsette å ta opp dumme lån du ikke kan betale.

Et tredje alternativ er å betale ned gjelden din uten refinansiering eller salg.

Få kontroll over alle utgifter og kutt til beinet! Noe særlig mer enn boliglånet, strøm, litt mat og nødvendig transport (busskort? sykkel?) har du ikke råd til! ALL unødvendig luksus må du slutte å bruke penger på. Nesten ALLE bruker endel penger på unødvendigheter man kutte når nøden er stor. Eks tv-abonnement, blader, aviser, treningssenter, kjøpe mat ute osv. Lag all middag hjemme, handle kun en gang i uka, med handleliste og matplan for følgende uke.

Deretter bør du se på mulighetene for å jobbe ekstra, enten i jobben du har, eller å ta ekstrajobb ved sidenav. Gå med avisa før jobb, og sitt i kassa på Rema til langt på kveld, eller kjør pizzaer på kveldestid. Muligheten er mange. Du har uansett ikke råd til å sitte hjemme og se på tv, og andre hobbyer har du ikke råd til i en slik situasjon. Det eneste du har tid til er de anbefalte 7-8 timene søvn. Utenom dette bør du tjene penger.

Får du til kombinasjonen av å øke inntekt en god del OG kutte utgifter drastisk, så vil du også se enden på nedbetalingen mye raskere. Du får også kjenne mer på kroppen hvor ufattelig dumt det er å sette seg i en slik situasjon. Noe som kanskje er den beste medisinen for en varig endring.

Folk har gjort dette før deg, tro det eller ei ;)

Fordi det funker!

Stikk innom forumet pengevett.com for inspirasjon til å gjennomføre alternativ tre :)

• Liker 2
Skrevet

Alt er skåret inn til beinet. Billigste tlf abonemaang , billigst parabol , lav budsjett på mat ,

Tar alt jeg får av ekstra vakter , noen mnd er det ikke noe å få , andre mnd kan det være 3-4 stk

Jeg spurte banken om re finansiering men siden det har gått til inkasso kan de ikke hjelpe, jeg spurte om av drag frihet på bolig lån en stund , og heller putte de penga inn i kreditt gjeld, men siden det er tatt pant i eiendom på to av sakene kan de ikke det,

Jeg har avdrag ordning på gjeld min og betaler punktlig ,

Jeg klarte bet ned 120.000 i fjor, men har 150 . 000 igjen .

• Liker 1
Skrevet

Alt er skåret inn til beinet. Billigste tlf abonemaang , billigst parabol , lav budsjett på mat ,

Tar alt jeg får av ekstra vakter , noen mnd er det ikke noe å få , andre mnd kan det være 3-4 stk

Jeg spurte banken om re finansiering men siden det har gått til inkasso kan de ikke hjelpe, jeg spurte om av drag frihet på bolig lån en stund , og heller putte de penga inn i kreditt gjeld, men siden det er tatt pant i eiendom på to av sakene kan de ikke det,

Jeg har avdrag ordning på gjeld min og betaler punktlig ,

Jeg klarte bet ned 120.000 i fjor, men har 150 . 000 igjen .

Du bør heller kutte parabolen helt, det er en unødvendig utgift.

Anonymous poster hash: 0b1c4...3f4

• Liker 1
Skrevet

Fortsett å betale ned gjelden og ikke selg huset.

Om du betaler hardt ned på inkassogjelden kan det være banken vil gi deg refinansiering senere når du har vist vilje til å rydde helt opp.

Anonymous poster hash: a55d1...4e6

Skrevet

Og ja line jenta , jeg har nok endret meg etter det her,

Jeg tenker slik vidre enten jeg selger hus eller ikke, når gjeld er bet må det bli slik; bolig lån eller hus leie betales , alle fare utgifter deles på 12 , settes på egen konto,

Mat kjøpes på ukes handling , og det som er igjen av lønn da må spares , så må leve nøkternt vidre,

Må bli slik da jeg aldrig skal ha bil lån , forbruk lån eller annet mer,

Kjøpe bil for de pengene man har råd til,

Men Gud vet hvordan man skal komme dit ,

Skrevet

Men Gud vet hvordan man skal komme dit ,

Tålmodighet er ordet. Om du klarte 120k nedbetalt i fjor, så er det ikke så langt igjen for de 150k heller, et år til kanskje? Og klarer du å øke inntekten går det raskere. 150.000 er ingen krise, men det krever en innsats for å bli kvitt det. Men alle som har lagt ned den innsatsen kan klart fortelle at det er verdt det tilslutt, for følelsen av å vite at det aldri mer blir lånt penger (til annet enn evt bolig) er nydelig :)

Og ang bil, så får man kjørbare saker for kun 10-20.000 kroner. Men det beste er opplagt å klare seg uten bil! I alle fall mens du betaler ned, for selv årsavgiften spiser penger du kunne brukt på gjelden. Det samme med forsikring. Så kollektivt, gange eller sykkel er det beste frem til 1. gjelden er nedbetalt og 2. du har spart opp nok til å kjøpe en bil.

Du klarer dette med tålmodighet, disiplin og innsats!

Skrevet

Bruker du forresten snøballmetoden?

Hvis ikke kan den anbefales på grunn av motivasjonsfaktoren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...