Gå til innhold

Hvordan snakke med svigermor ang søtsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt som er veldig nært knyttet til sin farmor, og vi er veldig glad for det. Han er mye der på besøk og de koser seg sammen.

Problemet er at hun stapper i ham søtsaker fra morgen til kveld når han er der.

Hadde han bare vært der nå og da hadde det for så vidt ikke vært et så stort problem, men nå er han der så ofte at det er en del av hverdagen.

Jeg har før sagt fra at jeg ikke vil at han skal spise så mye dritt, og det har blitt bedre, men hun har like mye byttet ut sjokoladen med hjemmelagde kjeks og boller. Jeg tror ikke hun engang ser at det ikke spiller noen rolle kalorimessig om det er kjøpt eller hjemmelaga godter, at han får i seg for mye uansett.

Jeg synes det er et problem både fordi ungen virkelig ikke burde spise den mengden med godis, og fordi jeg gjerne vil kunne lage vafler eller liknende med ham en helg uten at det bare kommer oppå det han alt har fått fra farmor.

Spørsmålet er, hvordan snakke med henne om dette, når jeg vet at hun vil bli fornærmet/såret? Jeg vet at hun bare vil at det skal være litt ekstra kos hos formor, og det er jeg helt for, men jeg skulle ønske kos kunne være noe annet enn godteri.

Anonymous poster hash: 762e2...63a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke si det som det er? Det er ifte det beste. Hvis du vet at hun vil bli fornærmet uansett så hjelper det ikke å pakke det inn. Det kan jo også være at hun rett og slett ikke innser hvor mye godt hun propper i han?

Anonymous poster hash: 681d0...a92

Skrevet

Jo, men jeg har prøvd å snakke med henne, noe som har resultert i en viss reduksjon, men på langt nær nok.

Jeg vil jo ikke være hun kjipe svigerdattera som tar fra svigermor barnebarnkosen heller, men dette går ikke..

Kanskje jeg mest av alt trenger en bekreftelse på at jeg ikke er kjip som mener dette?:)

Skrevet

SLUTT Å ØDELEGG FGOR HAN! DU ER EN DÅRLIG MOR!, DET ER GODT MED GODTERI, DU ØDELEGGER FOR HAN!!!!

Anonymous poster hash: 11caf...d08
  • Liker 2
Skrevet

:ler:

• Liker 2
Skrevet

"Kjære svigermoren min! Jeg er så glad for at du stiller opp for barnebarnet ditt. Du er blant hans nærmeste, og det setter vi pris på. Han elsker å være hos deg. Nå har vi bestemt oss for å stramme litt inn på kostholdet hans, for det blir mye kake- og kjeksspising i ukene. Han blir sikkert ikke glad for det, men vi må det, for det er sånn vi foreldre må sette grenser iblant. Derfor skal han ikke ha kjeks eller kake på hverdagene. Og vi kommer til å begrense litt på hvor mye vi har av godt og søstsaker i helgene. Dette er viktig for oss, og siden vi er så heldige at du er en del av hverdagen hans, må du også følge opp. Det blir sikkert vrient, han er jo så søt når han sitter og gafler i seg. Men sånn er det."

Anonymous poster hash: 2ec90...995
  • Liker 4
Skrevet

Si som jeg gjorde. " siden du mater han med så mye godteri,får du ta han med til tannlegen" blei ikke mye godteri etter det :-)

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi hadde samme problem.

Vi sa at om dere fortsatt vil være en så stor del av hverdagen til barna, så må dere holde godteriforingen til helgene. Ungene elsker frukt, bær og smoothie, så de har mange alternativer.

Noe de forstod veldig godt når de fikk tenkt seg om.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg forstår jo at hun har lyst til å være "kosebestemor", det er jo stas å kose seg med boller og kjeks og kakao med ungen, men det er bare ikke forenelig med å være hverdagsbestemor.

Jeg bare vet at hun kommer til å synes jeg er både hysterisk og streng, så jeg gruer meg litt. Men jeg må vel bare få det overstått, og TYDELIG, så hun forstår jeg mener alvor.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg forstår jo at hun har lyst til å være "kosebestemor", det er jo stas å kose seg med boller og kjeks og kakao med ungen, men det er bare ikke forenelig med å være hverdagsbestemor.

Jeg bare vet at hun kommer til å synes jeg er både hysterisk og streng, så jeg gruer meg litt. Men jeg må vel bare få det overstått, og TYDELIG, så hun forstår jeg mener alvor.

Det går da fint å spise både boller og kjeks til hverdags, men en må kanskje se på litt hva de inneholder og justere litt.

Skrevet

La mannen din ta det opp ja..:)

Anonymous poster hash: 681d0...a92

Skrevet

Vi forklarte både min mor og min svigermog at dersom de skulle se barnebarnet så ofte som de gjorde, altså en gang i uka hver, og begge skulle servere godteri og kosemat, så tog de fra oss som foreldre muligheten til å gi ungen noe godteri i det hele tatt.

Vi gjorde det klart at dersom de ikke kunne begrense mengden søtsaker på hverdager, så måtte vi begynne å begrense antallet besøk. Og at det ikke var noe vi ønsket å gjøre. Vi ønsket at bestemødrene skulle få se barnebarna ofte, og ha et nært forhold til dem.

Det ble presisert at vi ikke mente å nekte dem å gi ungen godterier, gaver eller søtsaker. Det var de hjertelig velkomne til å gjøre. Bare ikke HVER gang. Heller en gang i blandt.

Og så kom vi med sunne alternativer til kaker og godteri, som ungen anså som like stas. (Vi hadde en som ELSKET frukt.) Og sa at dette ville gi dem like høy stjerne hos barnebarnet, og at vi ikke mente å ta fra dem gleden og kosen ved besøkene.

Begge bestemødre forsto dillemmaet vårt, og endret på hva de ga barnebarnet som kom på besøk. Og ingen ble fornærmet over det.

Ofte så er det jo sånn at de ønsker å være den tradisjonelle bestemoren, med kaker og godteri og små gaver på hvert besøk. Samtidig som de gjerne vil være del i barnets hverdag.

Og så tenker de på at dette går ikke helt opp.

I tillegg tror jeg de trenger hjelp med å finne alternativene. Erstatningene for boller, kaker, godteri, saft og is. Så her kan dere som foreldre hjelpe dem å finne gode alternativer.

Anonymous poster hash: 843ba...f50
Skrevet

Det går da fint å spise både boller og kjeks til hverdags, men en må kanskje se på litt hva de inneholder og justere litt.

boller og kjeks inneholder mye tomme kalorier og raske karbohydrater. En unge vil derfor bli overvektig på sikt om han eller henne spiser boller og kjeks hver dag. Det tar lenger tid for barn å legge på seg enn voksne pga høyt aktivitetsnivå som lenger men er vanen med boller og kjeks innarbeidet i hverdagen vil kiloene komme fort når barnet blir mer sittestillende. Evt når de begynner å bli ungdommer. Derfor er det ikke lurt å spise boller eller litt godteri i moderate mengder mer enn 1 maks 2 ganger per uke samt til spesielle anledninger. Sukker i hverdagen skal unngås mest mulig og det gjelder også voksne.

Skrevet

SERIØST ER DET TENNA DERE ER EKYMRA FOR? REALLY! HAN KOMMER TIL Å ENDE OPP SOM EN SMELLFEIT JULEGRIS OG FØR JULA ER KOMMET VIL HAN OG JULENISSEN IKKE KOMME SEG GJENNOM PIPIAAAAA....HOWHOWHW ARE THEY SAYINGHERERRR :spise::spise: :spise: :spise::spise::spise::spise::spise::spise::spise::spise::spise::spise::spise: YOLO!!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: 196a3...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...