AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Har en 4 åring som i de siste mnd har slitet litt med stamming/ sotring. Han kommer liksom ikke helt igang med setningene. Vet ikke forskjell på stamming og sotring men har fortsatt det slik at førstnevnte er mer alvorlig en sistnevnte. Jeg kan jo si at han har fått to småsøsken i løpet av 1 år og han er to språklig. Så det kan jo både være at både føler at han må kjappe seg å prate før de andre krever oppmerksomhet og at han blir litt forvirret av to språk. Selv om han prater bare norskf foreløpig, men han hører jo pappas språk daglig. Har snakket med bgh personal og de vil se ann litt før de evt setter igang noen tiltak! Noen flere som har erfaring fra liknende situasjoner??Anonymous poster hash: 8a8fc...1e3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #2 Skrevet 6. november 2014 Har inntrykk av at det er mange barn i den alderen (og i den fasen av utviklingen) som stotrer. De har veldig mye å fortelle om, har kanskje ikke alle ordene klart for seg før de begynner å fortelle, og da blir det kluss. Har selv en 8-åring som bruker tre ganger så lang tid på en setning som nødvendig, av de samme grunnene. (Han har en utviklingsforstyrrelse som gjør at han er på linje med en 4-åring.) Sikkert lurt å gjøre som de sier i barnehagen og se det an litt. Kanskje kan du også be han tenke ut hva han vil si før han begynner å snakke, slik at han blir mer bevisst på hvilke ord han skal bruke! Anonymous poster hash: af2e9...ab7
mara2012 Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Jeg har også inntrykk av, og erfaring med egen snart 4-åring, som stotrer mye når hun prater. Noen ganget glemmer man ord, er ukonsentrert før man kommer i gang med det man skal si eller har mye å fortelle. Selv stammet jeg skikkelig som liten. Har en video fra jeg var rundt 4-5 år, hvor man knapt forstår hva jeg sier. Dette ble tatt tak i når jeg startet på barneskolen å fikk logoped. Man blir sjelden kvitt stamming, men cluet er å ha trygge omgivelser. Når jeg er trygg på mennesker, har det komfortabelt og ikke stresser eller er nervøs, går det ganske greit. Med min datter er jeg opptatt av å høre på henne når hun prater, ta meg tid, vie henne oppmerksomhet og se på henne til hun er ferdig å snakke. For om det er sånn at hun stammer, trenger hun å bli hørt uten å forte seg. Min mor var ofte utålmodig og lot meg aldri snakke ferdig, det gjør hun enda den dag idag, og det er utrolig stressende når du ser på folk at de er utålmodig. I din situasjon ville jeg ikke stresset med det, med mindre de ansatte i barnehagen mener det er reellt behov for tiltak. De har tross alt flere barn å sammenligne med
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Dette barnet bør få alenetid med de voksne hjemme hver dag. Småsøsken kan den andre voksne ta seg av eller de bør være i seng før den store får voksentid. Voksentid skal være en trygg stund 30 til 60 minutter hver dag. Med lesing og med prating og felles aktivitet slik at barnet blir trygt på hva som skal skje og får tid til å snakke. Anonymous poster hash: 19173...8c4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Det er veldig vanlig at barn i 3-4 års alderen stotrer litt. De har gjerne mye de vil si/fortelle, og må fortsatt jobbe litt med hvordan de skal klare å få sagt det. Som regel går det over etter noen uker eller et par mnd. Så avvente er mitt tips (har erfart dette selv også på egne unger). Ta dere tid til å lytte på barnet, la han bruke den tiden han trenger på å få sagt det han vil. Gi han masse trygghet og positiv oppmerksomhet. Kanskje kan dere også leke litt med språket sammen? Enkle rim og regler er gjerne populære i den alderen. Anonymous poster hash: 2deb9...15a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå