Gå til innhold

Bytte vare fra annen butikkjede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei =)

Har fått en bok i gave, den er kjøpt i utlandet og den er på tysk. Flere butikker i byen her jeg bor har denne boken inne både på norsk, tysk, engelsk etc.

Jeg har selvfølgelig veldig lyst til å bytte den så jeg kan lese den, men lurer på om dere synes det er frekt å spørre så lenge jeg er ærlig?

Boken er strøken og så vidt bladd i, så ikke noe galt med den annet enn språket.

Kanskje noen her som jobber i bokhandel og vet om det er noe sjanse for å få byttet?

Anonymous poster hash: b60ae...b8a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet Ark er generelt greie med bytting, men de fører ikke tyske bøker. Kjenner ikke byttereglene hos Norli, nen det viktigste er kanskje om den utgaven du vil bytte ligger inne i systemet deres.

Skrevet

Både ark, norli og libris har denne boken på nettsidene sine og enkelte av butikkene deres har boken inne "på lager" i følge nettsiden (sånn at man kan betale på nett og hente i butikk tror jeg).

Det er en bok om norsk natur, så kanskje derfor den er på mange språk? Har en ark ca 45 min unna, men litt kjipt å ta bussen ned dit om man får et helt klart nei (jeg synes det er så ekkelt å spørre om slikt :( )

Skrevet

Hvis det er en aktuell bok og bokhandelen fører dem til vanlig, så er det verdt å spørre pent - presiser at du vil bytte til noe annet de har inne, så er det enklere for dem. Men du kan naturligvis ikke FORVENTE noe - det er likevel verdt å spørre, jeg ville tatt den inn om vi hadde den fra før.

Anonymous poster hash: c1cbb...d40

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er en aktuell bok og bokhandelen fører dem til vanlig, så er det verdt å spørre pent - presiser at du vil bytte til noe annet de har inne, så er det enklere for dem.

Jeg vil ha den samme boken, men på et annet språk. Aner ikke om den er aktuell, typisk turistbok tenker jeg :P (utgitt i 2013 om det har noe å si)

Forventer ingenting og vil ikke virke frekk, derfor jeg spør her inne først :) Jeg tenkte egentlig at de ikke vil bytte dersom jeg ikke har kvittering eller byttelapp, og jeg har jo ikke kjøpt boken hos de heller.

Ser for meg at uvitende meg drar dit, forklarer situasjonen og spør pent om å få bytte, og så har jeg dukket opp i "dumme ting kunder sier" tråden i morgen :fnise:

Skrevet

Jeg tror ikke det går. Siden den er kjøpt i utlandet blir det jo som om de skal gi deg en ny bok.

Skrevet

Jeg tror ikke det går. Siden den er kjøpt i utlandet blir det jo som om de skal gi deg en ny bok.

Ikke hvis ISBN er det samme som på den utgaven bokhandelen har inne fra før. Om de da får inn en ekstra tysk bok (som de uansett fører) og bytter mot en engelsk, så kan det være greit for dem - det spørs litt på akkurat hvor aktuell boken er og hvem man treffer bak kassa akkurat da.

Skrevet

Ikke hvis ISBN er det samme som på den utgaven bokhandelen har inne fra før. Om de da får inn en ekstra tysk bok (som de uansett fører) og bytter mot en engelsk, så kan det være greit for dem - det spørs litt på akkurat hvor aktuell boken er og hvem man treffer bak kassa akkurat da.

Det var jo forresten ikke dumt. TS: I mange nettbutikker har du mulighet til å søke på ISBN, da vil du kanskje se om de har den samme boken inne i den aktuelle butikken ;)

Anonymous poster hash: 18394...bf0

Skrevet

Som sagt, de har akkurat den samme boken, både på tysk, norsk og engelsk (og 3-4 andre språk) Den jeg har, har samme isbn som den på nettsidene til butikkjedene.

Hadde aldri spurt om de ikke har akkurat den samme boken fra før av :) For å sette det på spissen, jeg har byttelapp fra andre bøker hos samme kjeder (sånne man får i som bokmerke), og da hadde de nok byttet fra tysk - engelsk uten problem, men jeg vil ikke være uærlig.

Til dere som jobber i bokhandel, bytter dere uten kvittering/byttelapp? Om jeg ikke har kvittering, bør jeg være ærlig og si at boken er kjøpt en annen plass, eller er det mindre sannsynlig at jeg får byttet da?

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Var jeg deg ville jeg ringt og spurt. Jeg ville lagt det fram på denne måten: "Jeg har fått boken <…navn> på tysk i gave, og jeg ser dere har denne utgaven i sortimentet deres. Jeg har ikke byttelapp, og den er neppe kjøpt hos dere. Er det likevel mulig å få byttet boken hos dere?"

Da legger du fram nødvendige fakta, men du trenger ikke nødvendigvis si at den er kjøpt i utlandet.

Jeg jobber ikke i bokhandel selv, men har erfaring med at de jeg handler hos pleier å være greie med bytting når det er bøker de likevel har i sortimentet.

Endret av Margit Spat
Skrevet

Si at du ikke vet hvor den er kjøpt, men at du har sett at de har både denne boken og den du vil ha inne, og at du dermed vil spørre om de kunne tenke seg å være hjelpsomme og la deg bytte.

Min bokhandel har som policy å ikke ta inn bøker uten byttelapp/kvittering, men samtidig skal vi være serviceinnstilte, så jeg tar inn enkelte bøker så lenge jeg er sikker på å få solgt dem igjen, og så lenge kunden velger noe annet fra sortimentet eller tilgodelapp (penger tilbake er uaktuelt da en del kunder dessverre spekulerer i å kjøpe bøker på tilbud et sted og forsøke å få full pris tilbake for dem et annet sted...).

Skrevet

Ring og forklar situasjonen. Dersom de har boken inne på lageret, kan det godt være de ønsker å vræe behjelpelige.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke frekt å spørre, de velger jo selv om de vil ta imot boken eller ikke. Du trenger ikke å si noe annet enn at du har fått boken i gave og lurer på om du kan få bytte den.

Anonymous poster hash: 5db24...0ff

• Liker 1
Skrevet

Både ark, norli og libris har denne boken på nettsidene sine og enkelte av butikkene deres har boken inne "på lager" i følge nettsiden (sånn at man kan betale på nett og hente i butikk tror jeg).

Det er en bok om norsk natur, så kanskje derfor den er på mange språk? Har en ark ca 45 min unna, men litt kjipt å ta bussen ned dit om man får et helt klart nei (jeg synes det er så ekkelt å spørre om slikt :( )

Ok, antok at det var en roman! Da kan du sikkert bytte den hos Ark også, de har veldig greie bytteregler :)

Skrevet

Spør bokhandler, så får du svar :)

Anonymous poster hash: af84b...7ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...