AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Hei! Jeg lurer på om noen her inne har gode ideer om hvilken hunderase som kunne passet for meg. Jeg har en funksjonshemming som blant annet gjør at jeg ikke klarer å gå i lenger enn ca. en halvtime i slengen uten å ta pause, men jeg overtok tidligere en tibetansk spaniel, og det gikk veldig fint (eier ville ha den tilbake). Jeg jobber i redusert stilling og har mye tid. Jeg bor i by men i et rolig område som ikke er så alt for langt unna diverse turområder. Jeg kunne tenkt meg liten til middels hund som tåler en dag eller to uten "lang" tur hvis det for eksempel er mye is på veiene, hvis dere skjønner. Noen ville kanskje tenkt at det er galskap for meg å skaffe meg en hund med denne tilstanden, men det gikk som sagt veldig fint med hunden jeg hadde på lån. Det motiverer veldig, og jeg har bare godt av trimmen. Det er også veldig mye selskap siden jeg er mye alene! Jeg er bare interessert i folks meninger og tips. På forhånd, tusen takk for svar :-)Anonymous poster hash: a5143...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Ville prøvd rasevelgeren på canis. Ellers on top of my head: Mops, tibetansk spaniel, pomeranian, chihuahua, bichon frisee eller havanais, fransk bulldog, engelsk bulldog Anonymous poster hash: a49b0...9ca
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Whippet kanskje? Dette er hunder som nøyer seg med å få springe fra seg i ca 15 min på late dager Anonymous poster hash: 515d9...e80
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #4 Skrevet 5. november 2014 Hvis du var fornøyd med tibben, hvorfor ikke kjøpe deg en sånn en? Tibben min klarer seg absolutt på mindre enn 30 min tur om gangen (tror hun foretrekker det;)), og kan ha turfrie dager om det er nødvendig. Ordentlig selskapshund. Min erfaring er også at det er en veldig frisk rase, noe som alltid er positivt. ( i motsetning til mops, cavalier, fransk bulldog, pomme, chi osv) Anonymous poster hash: 8f43b...013 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #5 Skrevet 5. november 2014 Hvis du var fornøyd med tibben, hvorfor ikke kjøpe deg en sånn en? Tibben min klarer seg absolutt på mindre enn 30 min tur om gangen (tror hun foretrekker det;)), og kan ha turfrie dager om det er nødvendig. Ordentlig selskapshund. Min erfaring er også at det er en veldig frisk rase, noe som alltid er positivt. ( i motsetning til mops, cavalier, fransk bulldog, pomme, chi osv) Anonymous poster hash: 8f43b...013 Jeg har veldig lyst! Men jeg har ingen erfaring med hunderaser så jeg aner ikke om tibetansk spaniel passer generelt til meg eller om det bare var denne hunden som bare "var sånn" :-) Trivdes veldig godt med denne hunden og tror nok jeg fortsatt hadde hatt den hvis eieren ikke hadde angret seg :-)Anonymous poster hash: a5143...5a6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Jeg har veldig lyst! Men jeg har ingen erfaring med hunderaser så jeg aner ikke om tibetansk spaniel passer generelt til meg eller om det bare var denne hunden som bare "var sånn" :-) Trivdes veldig godt med denne hunden og tror nok jeg fortsatt hadde hatt den hvis eieren ikke hadde angret seg :-)Anonymous poster hash: a5143...5a6 Er mange av de minste som vil passe for deg! Så lenge du også har mulighet til å gå på et område hvor de kan springe litt løst også. Men prøv å holde deg unna de hundene med mye helseproblemer. Som king Charles cavalier, Moss og bulldog.Anonymous poster hash: ab86e...801
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Whippet kanskje? Dette er hunder som nøyer seg med å få springe fra seg i ca 15 min på late dager Anonymous poster hash: 515d9...e80 Hvordan tenker du at dette skal løses når det er båndtvang halve året og man ikke kan slippe de løs? Anonymous poster hash: 3cbab...706
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Hvordan tenker du at dette skal løses når det er båndtvang halve året og man ikke kan slippe de løs? Anonymous poster hash: 3cbab...706 Dette tenker jeg også på. I byen jeg bor er det heller ingen plasser der hunder kan løpe løse, og jeg har ikke hage. :-( Men jeg heller mest mot italiensk mynde eller whippet. De virker som veldig fine hunder som ikke tar skade av at jeg har en dårlig dag :-)Anonymous poster hash: a5143...5a6
Focklop Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Italiensk mynde er en utrolig fin hund som sikkert hadde passet deg godt Ville også ha tenkt litt på om du vil skaffe valp eller en som er litt eldre, husren og dressert. Du bør ha god tid i starten med valp, og ha mulighet til å ta med valpen ut på en flekk hvor den kan tisse og bæsje uten å måtte gå et stykke eller gjennom mange dører og ganger. Vi skaffet oss valp da vi bodde i andreetasje i blokk, og den ble ikke helt husren før den var over året. Håper du finner deg en fin kamerat!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Italiensk mynde er en utrolig fin hund som sikkert hadde passet deg godt Ville også ha tenkt litt på om du vil skaffe valp eller en som er litt eldre, husren og dressert. Du bør ha god tid i starten med valp, og ha mulighet til å ta med valpen ut på en flekk hvor den kan tisse og bæsje uten å måtte gå et stykke eller gjennom mange dører og ganger. Vi skaffet oss valp da vi bodde i andreetasje i blokk, og den ble ikke helt husren før den var over året. Håper du finner deg en fin kamerat! Takk for tips! Jeg har også tenkt på en som iallefall er husren, men det hadde nok gått greit med valp også. Jeg har to dører jeg må igjennom for å gå ut og bor i første etasje. Men sånn helt grunnleggende ting kommer jeg nok til å lese meg mye opp om, det er tungt og man må ha tålmodighet og jeg vil være godt forberedt. Kommer nok ikke til å tenke på eventuelt kjøp før sen vår/sommer. Men hvis noen har flere hunderaser å tipse om, fyr løs!Anonymous poster hash: a5143...5a6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 Hvordan tenker du at dette skal løses når det er båndtvang halve året og man ikke kan slippe de løs?Anonymous poster hash: 3cbab...706 Er man heldig så kanskje det finnes inngjerdede områder i nærheten som man kan benytte, som fotballbane osv. Vet til og med om hundeeiere som låner ridestaller etter rytterne er ferdige med å bruke dem. Anonymous poster hash: 515d9...e80
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Jeg ville tenkt litt på egen helse i forhold til det å ha valp og unghund. Nå vet jeg jo selvsagt ingenting om ditt funksjonsnivå/hvordan helsen din er, så dette blir generelt. Men, en valp krever mye. Det kan fort ta tre-fre-fem mnd etter du har fått den før den er husren. Den skal vennes til å være alene hjemme, og for noen tar det lang tid. Mange unghunder krever mye for å ikke bli ødeleggelsesmaskiner hjemme. Hvordan stiller du deg til pelsstell? Til bjeffing? Må den kunne gå løs? Hvor mye mental trening vil du gi den? Alle disse elementene er viktige i forhold til rasevalg. Hvis du innerst inne kjenner at en valpe-/unghundtid krever mye i forhold til din helse, så ville jeg sett på voksne omplasseringshunder. Det er IKKE bare problemhunder som omplasseres, men du må være nøye med å undersøke godt, være ærlig med deg selv og ikke minst - be om prøvetid. Jeg er helt sikker på at du kan gi en hund et godt liv, og det er mange hunder som kan passe inn hos deg :=) Anonymous poster hash: e9963...e15
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 Mops Anonymous poster hash: 90d28...4b9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 Hadde ikke skaffet meg hund hvis jeg var deg, men katte.Anonymous poster hash: a8583...c6b 1
sunflower Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 Jeg ville gått for en liten hund med svært lavt aktivitetsbehov, men heller mer mot å være enig med AB'en over om at katt kanskje passer bedre, dessverre. Selv om jeg forstår at det ikke er det du ønsker deg. Jeg har whippet selv og ville aldri anbefalt den rasen til noen med så lav fysisk "egnethet" som du skisserer i startinnlegget. Ja, de trives i sofaen og det de krever er å få løpe løs, men det er mye futt og fart i dem og det er en aktiv rase (utendørs) som fortjener å få brukt kroppen sin mer enn du kan gi den. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Dette tenker jeg også på. I byen jeg bor er det heller ingen plasser der hunder kan løpe løse, og jeg har ikke hage. :-( Men jeg heller mest mot italiensk mynde eller whippet. De virker som veldig fine hunder som ikke tar skade av at jeg har en dårlig dag :-)Anonymous poster hash: a5143...5a6 Du vet sikkert det fra før, men greit å huske på at disse rasene fryser veldig mye. Så en whippet med dekken her om dagen når det var 14 grader ute og den frøs fortsatt. Anonymous poster hash: a49b0...9ca
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 Ikke skaff deg en flatnesa rase, du støtter isåfall avl på uetiske raser. Stakkars dyr som må lide med pusteproblemer, sopp, infeksjoner, øyne som faller ut osv. pga vi vil ha en rase som ser "søt" ut... Anonymous poster hash: 515d9...e80 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #19 Skrevet 6. november 2014 Jeg skjønner veldig godt at dere synes katt passer bedre, jeg er veldig enig og har en allerede :-) Når jeg hadde hund på lån ble jeg selv overrasket hvor fint det gikk. Jeg var redd for at jeg ikke kunne gi hunden den mosjonen den fortjente, men jeg gikk massemasse småturer hver dag, og lange (for meg) turer på en halv til en time hver eneste dag. Det er ikke slik at jeg kun vil ha hund fordi de er søte og for kosens skyld, men også fordi det motiverer meg mye mer til å være i fysisk aktivitet.Anonymous poster hash: a5143...5a6
Gjest Somij Skrevet 6. november 2014 #20 Skrevet 6. november 2014 Et lite råd angående hund november 13-15 november så er det største hunde messen i Lillestrøm. Dogs4All. Kan gå inn på nettstedet deres å see. Og der kan man få tips og råd av folk som har hatt hund i mange år. Det kommer veldig mange hunderaser og der kan man lære mye om de forskjellige rasene og hva som passer deg best til og med møte oppdrettere av hunder jeg skal ditt og gleder meg masse pga jeg har bestemt meg å kjøpe hund men vil være helt sikker på rasen sånn at den passer best inn i livet mitt. Sånn at hunden vår best mulig hos meg <33 håper du finner den hunden som passer deg :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå