Gå til innhold

hjemmebakt brød for "dummies"? enkel nybegynneroppskrift/tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bakt (prøvd å bake) brød for noen år siden, men det ble ikke så bra.

Nå bor jeg utenlands, og her er det stort sett bare hvitt brød å få kjøpt. Så jeg har lyst å prøve å bake igjen.

Men jeg har dårlige erfaringer. Jeg husker at brødene jeg prøvde meg på ble ganske kompakte og harde.

Noen som har noen enkle, "idiotsikre" oppskrifter?

Anonymous poster hash: e7cfd...50e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingredienser:
( 2 brød)

700 gram siktet hvetemel eller speltmel
100 gram sammalt grov hvete eller spelt
100 gram sammalt grov rug
0,5 pakke tørrgjær
50 gram havregryn
50 gram solsikkefrø
50 gram linfrø
7 dl godt lunkent vann
10 gram salt

Forvarm ovnen til 250 grader. Sett en liten ovnsfast bolle med vann i ovnen. Etter ca 30 minutter heving setter du brødene inn, midt i ovnen på en rist, lukk ovnsdøren og skru varmen umiddelbart ned til 210 grader. Stek brødene i 40 minutter. Avkjøl brødene på rist.

Oppskrift ( 2 brød):

1 kilo hvetemel

1/2 kilo grov sammalt hvete

8.5 til 9 dl lunkent vann

1 gjær

2 teskjeer salt

5 spiseskjeer soyaolje eller annen olje

Bland alt det tørre sammen. Deretter rører du ut gjæren i det lunkne vannet (pass på at det ikke er høyere enn 37,5) Deretter blander du det tørre med det våte. Elt godt og lenge. Synes du deigen er alt for hard, så kan du tilsette litt mer vann.

Sett til heving i 1 time, på et lunt og varmt sted.

Når deigen er ferdig hevet kan du kna, og rulle den ut i to pølser. Ha pølsene i hver sin brødform, og sett til heving i ca. 1 time. Stekes nederst i ovnen på 200 grader i 50 minutter.

Grunnoppskrift for tre brød

800 g siktet hvetemel
600 g sammalt hvete
300 g fin sammalt rug (kan erstattes med annet fint sammalt mel)

1 ts sukker
1 ss salt
12 dl lunket vann
1 dl olje (rapsolje eller evt olivenolje)

Gjær: 2 1/2 pakke tørrgjær (bland tørrgjæren med 1 dl vann og 1/4 ts sukker og la stå litt på et lunt sted til det har begynt å «skumme» litt. Hvis dette eikke skjer er gjæren ødelagt og du må gjøre på nytt med ny gjær)

Eventuelt kan du bruke fersk gjær eller surdeig. Jo lengre hevingstid jo mindre gjær!

Bland alt det tørre og tilsett det våte. Elt i kjøkkenmaskin en stund og la deigen heve til dobbel størrelse (ved bruk av mengde oppgitt tørrgjær tar dette under en time i tildekket bolle på lunt sted). Bak deretter ut de tre brødene og la etterheve i brødformene med et kjøkkenhåndkle over.

Stek brødene på nederste rille i komfyren på ca 200 grader. Etter ca 45 minutter er brødene ferdige. Dunk lett på brødene. De skal høres litt «hule» ut når de er ferdig stekt!

Anonymous poster hash: 895b9...032

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Du kan godt bruke de oppskriftene som allerede er nevnt, men jeg vet av egen erfaring at det av og til kan være et problem å få tak i de samme meltypene som finnes i Norge.

Et par tips:

- melk kan erstattes med kefir, surmelk/kulturmelk, og youghurt. Dette gjør bakverket ofte saftigere og lenger holdbart.

- hvis du har anledning, kaldhev deigen i et kaldt rom/kjøleskap. Da trenger du heller ikke så mye gjær (ca. 20-30% av det som er oppgitt i oppskriften). Hvis det ikke er tilsatt noe søtt, kan du ha i ei teskje sukker/honning/sirup/maltekstrakt for å gi gjæra litt næring. Hevinga tar lenger tid, men bakverket smaker bedre.

- Ha det groveste melet i først og rør godt rundt i bakebollen. La det gjerne stå i et par minutter før du har i litt og litt av hvetemelet, og rør/elt hvetemelet godt inn før du tilsetter mer. Ofte trenger du ikke så mye hvetemel som oppgitt i oppskrifta.

- Elt deigen godt før første heving. Jeg elter omlag 20 minutter for hånd. Unntaket er veldig grove deiger med mye rugmel - da skal ikke deigen eltes så lenge, og deigen skal være som havregrøt i konsistensen.

- Ikke jobb for hardt med deigen etter første hevinga. Da ødelegger du glutenstrukturen i deigen, og bakverket blir tungt og flatt.

- For å sjekke om deigen er tilstrekkelig etterhevet, putt fingeren lett inn i deigen. Hvis deigen sletter seg ut langsomt, er den klar for ovnen.

- Skru ovnstemperaturen opp ca 10-15 grader over oppgitt temperatur når du skal varme opp ovnen. Når du setter bakverket inn, skrur du ned temperaturen til det den skal være.

- Ikke åpne ovnen mens den steker. Vent i såfall til slutten av steketiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...