AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Har jeg rettigheter - kan jeg gjøre noe? Problemet er at jeg har mistet årsoppgave, regnskap siste par år og min selveierleilighets andel av fellesgjelden (hva er fellesgjeld for meg)...dette fikk alle eier i posten i vår-2014 men jeg har miste mitt. Regnskapsfører/i praksis leder i styret mener bestemt at jeg må betale kr 1.500,- for å få kopi av hva jeg har mistet. Er det bestemmelser her eller bar skjønn slik at når styret behandler meg som en eiendomsmegler som skal ha opplysninger mot gebyr så kan de/Regnskapsfører det? Føltes i alle fall urettferdig..:-(Anonymous poster hash: bbfab...57a
smilo Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Hva skal du bruke disse opplysningen til nå? Haster det med dette? Det meste ligger vel allerede i selvangivelsen din, og når det gjelder andel av fellesgjeld ( som det er meget sjelden selveierleiligheter har) så sendes det ut nytt i slutten av januar som gjelder 2014. Hvis du trenger det i forbindelse med salg så skal du innhente oppdaterte opplysninger fra regnskapsfører til de satsene som vedkommende har satt. Husk det kan være store endringer i løpet av et år. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #3 Skrevet 6. november 2014 Hva skal du bruke disse opplysningen til nå? Haster det med dette? Det meste ligger vel allerede i selvangivelsen din, og når det gjelder andel av fellesgjeld ( som det er meget sjelden selveierleiligheter har) så sendes det ut nytt i slutten av januar som gjelder 2014. Hvis du trenger det i forbindelse med salg så skal du innhente oppdaterte opplysninger fra regnskapsfører til de satsene som vedkommende har satt. Husk det kan være store endringer i løpet av et år. Vurderer salg av leiligheten...hva fellesgjelden er for min seksjon burde jeg vel kunne få opplyst uten å betale kr 1.500,-? Får sjekke selvangivelsen da men det står vel ikke mye om leiligheten der? Somrer fikk jeg papirer tilsendt våren 2014 men disse er mistet...hadde vært kjekt å få det elektronisk.Anonymous poster hash: bbfab...57a
Gjest Blondie65 Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Er det vanlig å ta betalt for dette altså? Og 1500 var nå uansett en stiv pris. Men hvis din bolig har fellesgjeld så betaler du jo på dette hver måned. Får du ikke en månedlig oversikt?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Tips til seinere:Skann inn viktige dokumenter så mister du dem ikke.Anonymous poster hash: 30d68...ace 3
Gjest Wei Wei Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Jeg vil tro at du finner de fleste tallene på din Altinn. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Er det vanlig å ta betalt for dette altså? Og 1500 var nå uansett en stiv pris. Men hvis din bolig har fellesgjeld så betaler du jo på dette hver måned. Får du ikke en månedlig oversikt? Får ikke månedlig oversikt.Anonymous poster hash: bbfab...57a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 Tips til seinere:Skann inn viktige dokumenter så mister du dem ikke.Anonymous poster hash: 30d68...ace Enig og gjør også det men mistet dessverre post fra Sameiet.Anonymous poster hash: bbfab...57a
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Jeg vil tro at du finner de fleste tallene på din Altinn. Takk, vil forsøke det. Tør jeg spørre deg om du vet hva det heter, alt jeg vil søke opp som er relevant/viktig ifm et salg av min leilighet?Anonymous poster hash: bbfab...57a
Gjest Malanthor Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Huff for en pris. Frekke folk finner man nå overalt. 3
Gjest Wei Wei Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Takk, vil forsøke det. Tør jeg spørre deg om du vet hva det heter, alt jeg vil søke opp som er relevant/viktig ifm et salg av min leilighet?Anonymous poster hash: bbfab...57a Jeg har tallene på likningen. Altså all min gjeld og formue er nevnt der. Boliglån hos banken og andel av fellesformue/fellesgjeld i borettslaget er oppført separat.
smilo Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 Vurderer salg av leiligheten...hva fellesgjelden er for min seksjon burde jeg vel kunne få opplyst uten å betale kr 1.500,-? Får sjekke selvangivelsen da men det står vel ikke mye om leiligheten der? Somrer fikk jeg papirer tilsendt våren 2014 men disse er mistet...hadde vært kjekt å få det elektronisk.Anonymous poster hash: bbfab...57a For at de opplysningene du skal gi ut til eventuell ny kjøper skal være korrekte så vil jeg anbefale deg å betale de kronene som sameiet/ forretningsfører krever. Da får du oppdaterte tall. Å spare på slike summer når det er snakk om en leilighet som skal selges virker for meg som en smålig sak. Men om du fortsatt ønsker å bruke de gamle tallene så står alle disse opplysningene i selvangivelsen/ på Altinn som nevnt over. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 For at de opplysningene du skal gi ut til eventuell ny kjøper skal være korrekte så vil jeg anbefale deg å betale de kronene som sameiet/ forretningsfører krever. Da får du oppdaterte tall. Å spare på slike summer når det er snakk om en leilighet som skal selges virker for meg som en smålig sak. Men om du fortsatt ønsker å bruke de gamle tallene så står alle disse opplysningene i selvangivelsen/ på Altinn som nevnt over. Det er antagelig forretningsfører for sameiet som krever dette, og det er ikke mer enn rett og rimelig. Synes ikke det var en ublu pris! Sørg for at kjøperen din/ megleren din får korrekte opplysninger! Ellers får du jo ringe på hos naboene og be om kopi av vedtekter, regnskap og ordensregler. Hvis jeg var kjøper av boligen din ville jeg bedt om opplysninger fra forretningsfører vedr dette samt planlagte arbeider sameiet eventuelt skal i gang med og om det vil påvirke felleskostnader dere antageligvis innbetaler til sameiet. Anonymous poster hash: 59a08...263 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 Det er antagelig forretningsfører for sameiet som krever dette, og det er ikke mer enn rett og rimelig. Synes ikke det var en ublu pris! Sørg for at kjøperen din/ megleren din får korrekte opplysninger! Ellers får du jo ringe på hos naboene og be om kopi av vedtekter, regnskap og ordensregler. Hvis jeg var kjøper av boligen din ville jeg bedt om opplysninger fra forretningsfører vedr dette samt planlagte arbeider sameiet eventuelt skal i gang med og om det vil påvirke felleskostnader dere antageligvis innbetaler til sameiet. Anonymous poster hash: 59a08...263 Legger til at dette antagelig dreier seg om et borettslag og en andel i borettslaget og ikke en seksjon i selveierbolig siden dere har fellesgjeld. Da er det nok en forretningsførerkontrakt til et boligbygelag som regulerer dette. 1500 er billig da... Koster like mye å selge bolig privat som og bruke megler, du sparer ikke penger på opplysninger og annonser og de kostnadene tilknyttet dette- kun meglerprovisjon. Forretningsfører for laget sier jo ikke at siden du ikke er megler så jobber vi gratis for deg!Anonymous poster hash: 59a08...263 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #15 Skrevet 9. november 2014 Legger til at dette antagelig dreier seg om et borettslag og en andel i borettslaget og ikke en seksjon i selveierbolig siden dere har fellesgjeld. Da er det nok en forretningsførerkontrakt til et boligbygelag som regulerer dette. 1500 er billig da... Koster like mye å selge bolig privat som og bruke megler, du sparer ikke penger på opplysninger og annonser og de kostnadene tilknyttet dette- kun meglerprovisjon. Forretningsfører for laget sier jo ikke at siden du ikke er megler så jobber vi gratis for deg!Anonymous poster hash: 59a08...263 Det er en bygård bestående av selveierleiligheter. Bygården/sameiet har fellesgjeld.Anonymous poster hash: bbfab...57a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå