Susa Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Jeg lagde suksessterte i helgen, men var ikke så heldig med kremen. Jeg går og irriterer meg over at jeg ikke fikk til 2 av 3 kremer. Og det står jo så mye forskjellig i oppskriftene rundt om på nett! Bruker 5 eggeplommer, 1 dl fløte, 125 g sukker, 1 vaniljestang og 150 g smør. Den første kremen jeg lagde ble alt for flytende, selv etter en god stund i fryseren. Da vispet jeg inn smøret mens kremen enda var varm. Den andre kremen ble perfekt, men da pisket jeg ikke i smøret før kremen var nesten kald. Den tredje kremen gjorde jeg det samme, ventet til den var nesten kald, før jeg hadde i smøret, men da skilte den seg!!! Hva er det jeg gjør galt? Mange pisker jo inn smøret mens kremen er varm? 1
Clodrine Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Jeg venter til kremen er helt kald. Ellers får jeg den ikke til. Og har jeg en dårlig dag lar jeg mannen fikse kremen Han får den til hver gang!
Catarinha Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Tror det er veldig viktig å koke sakte opp for at den ikke skal bli flytende. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 Suksessterte-krem tar laaang tid å lage. Du må bruke veeeldig lav varme inntil den tykner skikkelig. Deretter lar jeg den stå et par minutter før jeg har i smøret. Må jo innrømme at jeg ikke liker kremen da... . Anonymous poster hash: 7fee6...a70
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Jeg lagde suksessterte i helgen, men var ikke så heldig med kremen. Jeg går og irriterer meg over at jeg ikke fikk til 2 av 3 kremer. Og det står jo så mye forskjellig i oppskriftene rundt om på nett! Bruker 5 eggeplommer, 1 dl fløte, 125 g sukker, 1 vaniljestang og 150 g smør. Den første kremen jeg lagde ble alt for flytende, selv etter en god stund i fryseren. Da vispet jeg inn smøret mens kremen enda var varm. Den andre kremen ble perfekt, men da pisket jeg ikke i smøret før kremen var nesten kald. Den tredje kremen gjorde jeg det samme, ventet til den var nesten kald, før jeg hadde i smøret, men da skilte den seg!!! Hva er det jeg gjør galt? Mange pisker jo inn smøret mens kremen er varm? Feilkilden din er neppe smøret, ts (med mindre du virkelig "pisker" inn smøret - da må det gå galt). Det skal du kunne røre inn mens kremen er varm - det skal jo smeltes inn, og smør smelter ikke i kald saus. Feilkilden er eggekremen. Du må varme sakte opp på lav varme under konstant omrøring (igjen - ikke pisking). Å endre på dette endrer, selv om det ikke viser, strukturen i eggeproteinet. Og denne spesielle strukturen er du avhengig av for å få kremen "just so". Om det blir for varmt endres proteinstrukturen, om det blir for fort varmt likeså. Om du ikke varmer nok blir den feil - etc. Om du pisker der du bør røre så blander du inn luft, og vil få en helt annen krem. God til noe, men ikke av rett konsistens. Anonymous poster hash: d2ff9...ef9 1
^^Belle^^ Skrevet 7. november 2014 #6 Skrevet 7. november 2014 Det er nok eggekremen som er synderen ja. Jeg pleier å koke leeeenge, på veldig lav varme, slik at kremen allerede er tykk og fin når smøret tilsettes. Pleier å vente i et kvarters tid før jeg tilsettet smøret.
Susa Skrevet 7. november 2014 Forfatter #7 Skrevet 7. november 2014 Det er nok eggekremen som er synderen ja. Jeg pleier å koke leeeenge, på veldig lav varme, slik at kremen allerede er tykk og fin når smøret tilsettes. Pleier å vente i et kvarters tid før jeg tilsettet smøret. Aha, så du koker den en stund? Tror jeg leste i oppskriften at den skulle taes av etter første kokeboble.
^^Belle^^ Skrevet 7. november 2014 #8 Skrevet 7. november 2014 Aha, så du koker den en stund? Tror jeg leste i oppskriften at den skulle taes av etter første kokeboble. Ja, jeg gjør det altså. Men på lav varme, så den bobler egentlig ikke noe særlig. Bruker sikkert en halvtime på den.
Kvist Skrevet 9. november 2014 #9 Skrevet 9. november 2014 Feilkilden din er neppe smøret, ts (med mindre du virkelig "pisker" inn smøret - da må det gå galt). Det skal du kunne røre inn mens kremen er varm - det skal jo smeltes inn, og smør smelter ikke i kald saus. Anonymous poster hash: d2ff9...ef9 Nei, smøret skal være romtemperert, og piskes/røres inn i romtempereret eggekrem. Smeltet smør må da bli klin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå