Gå til innhold

Vår første hund. Ser denne annonsen ok ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal skaffe oss vår første hund. Har hatt hund som barn, og passer hunder nå i voksen alder.

Men kan ingenting om hva vi bør se etter, gjøre, vaksiner, kurs, hva vi behøver osv.

Leser alt jeg kommer over på nett nå.

Ser denne annonsen ok ut? trygt å kjøpe derfra ?

Finn kode 52978771

Ormekur, bør dette tas ? Pris, når, osv ?

Hva mer ?

Finnes det nybegynner kurs, eller bøker noen kan anbefale ?

Lyst å være så klar og opplyst som mulig innen o overtakelse.

Hvor lang tid bør vi påregne for å trene opp til å være alene hjemme når vi er på jobb ?

Har fri første uken.

detter jobber jeg i fem dager. Ok å la hunden være hos noen andre da? F.eks. svoger som også har hund ? BachoN frise.

Etter de to ukene så har en av oss fri i to uker..

Da er det gått fire uker.. kan den være alene hjemme 6-7 timer da ? Evt.være hos familie ?

Er en aften vi begge jobber.

Ellers etter disse fire ukene så har en av oss fri i tre uker..

Høres dette ok ut ?

Anonymous poster hash: c9604...54a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns annonsen så litt useriøs ut, typisk "nå har jeg parret vovvene for å få søte valper som jeg kan selge dyrt". Seriøst, han klarte ikke engang å skrive rasenavnet riktig. Når selger legger vekt på hvor søte hundene blir og hvor lite tur de trenger kan jeg nesten garantere at han ikke kommer til å være den støttespilleren nye hundeeiere bør ha i starten.

Syns 4 uker var VELDIG lite, men det kommer jo ann på hunden. Min brukte 3 mnd før den kunne være hjemme alene, men skjønner at det er litt vanskelig for andre. Jeg ville minst doblet tiden dere var hjemme med bikkja for å unngå bråk, seperasjonsangst osv. Sørg for å få hundevakt hvis det er mulig om dere må være borte fra han da.

Ormekur og vaksiner er viktig, forsikring er også viktig. Pris varierer fra de ulike dyreklinikkene. Masse valpekurs man kan melde sge på, bare google det. På canis.no er det masse nyttig info å lese.

Anonymous poster hash: caeb2...cfe

• Liker 12
Skrevet (endret)

7500kr for en blandingdhund? Nei dette ser ikke særlig seriøst ut

Endret av Miss Lucky
  • Liker 2
Skrevet

Synes ikke dere skal la hunden være hos noen andre etter så kort tid. Be denne personen være hjemme hos dere. Og det er lite sannsynlig at hunden klarer så mange timer alene etter så kort tid. Vil anbefale at en av dere drar hjem i lunsjen de første månedene, sånn at det blir tissepause og kos etter noen timer.

Ellers ser annonsen veldig useriøs ut, masse skrivefeil og "bestilling" av valper. Jeg ville aldri kjøpt fra noen som mener det haster med å bestille valp. Å finne rette valpekjøpere tar tid, ikke noe først til mølla med levende vesener.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Chichu? Er det Shih Tzu det er snakk om tro?

Dette er nok ikke noen som er opptatt av raser og ansvarlig avl, litt tilfeldig parring av to søte hunder ute og går der. Han kan ellers ikke vite om nesa blir midt i mellom når de er utvokst, som han påstår, det er ikke sånn at parring av to forskjellige raser gir en nøyaktig 50 % blanding. Ikke at det er så viktig kanskje.

Her er litt info om blandingen: http://www.greatdogsite.com/hybrids/details/Shichon/

http://www.dogtemperament.com/bichon-frise-shih-tzu-mix/

Endret av Viktualia
  • Liker 1
Skrevet

TS HER!!

Ok, så dere ville ikke kjøpt fra denne hundeeieren? Hva er risiko med å kjøpe fra han?

Benytter tråden til å spørre om noen ekstra ting, jeg lurer på ALT. Prøver å google litt, men ble ikke helt klok.

• Hva bør jeg spørre en selger om? Hva bør jeg se etter i annonse?
  • Hva må jeg gjøre / sjekke om har blitt gjort?
    Vaksiner, Ormkur, IDbrikke? Annet? Spesifiserende?
  • Hva må jeg handle inn på forhånd?
  • Hva gjør jeg sådan den første tiden?
  • For å si det slik så har minst en av oss tid til hunden de neste 2 mnd. Med unntak av 5 dager, hvor vi begge jobber samtidig. + 3 eksamner.
    Disse jobbdagene er (November) 22, 23, 24, 26, og (Desember) 11. Jeg kan dra hjem i lunsj, men medregnet reisetid osv, vil hunden da være alene i 4t. så kommer jeg hjem i lunsj, og blir borte i 4t. Kan det gå? Ellers har jeg tre eksamner (3t) hvor mannen er på jobb dagtid.
    Utenom disse 5 jobbdagene og 3 eksamner, vil en av oss alltid ha mulighet til å være hjemme de neste 2 mnd. Kan det gå?
  • Vi har ett 110 kvm. hus fordelt på 3etasjer. Bør vi lage grind på trappa for at hunden bare skal oppholde seg i en etasje når vi er borte?
  • Vi bør de første 3-4 ukene "utsette" hunden for alt? For å bli vandt med altmulig? Dvs. eldre mennesker, barn, bilturer, Noe mer?
  • Noe mer vi bør tenke på?

Noen link til sider/artikler med all info som er nødvendig? Beklager mange spørsmål, men er litt blank, og ønsker å være så godt forberedt som mulig på dette.

Skrevet

TS IGJEN!!

• Hunder bør forsikres?
  • Bør huset hundesikres? Risikerer vi at valpen spiser og tygger på sofa, tepper, puter osv?
  • Tannpuss? Kloklipping? Uff merker det er sååå mye jeg ikke tenkte på med en gang. Er redd for å glemme noe. Forslag til bøker er også veldig fint hvis noen har.

Skrevet

www.canis.no

Anonymous poster hash: d610f...091
Gjest bustyvel
Skrevet

En negativ ting med blandingshunder er at du aldri vet hva du får, hverken lynne- eller helsemessig. Og ikke minst kan du få helt forjævlig pels dersom hunden er mix av to raser med ulik pelstype.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er flott at du søker hjelp, all kudos for det. :) Men med alle spørsmålene dine så viser det at du har veldig lite kunnskap om dette fra før. Og antakelig har blitt litt hektet av denne annonsen?

Nei, jeg ville aldri kjøpt fra en slik selger. En som ikke skriver ene forelderens rase korrekt engang er ikke noen jeg stoler på at innehar nok kunnskap til å få trygge, fine valper. Og når det snakkes om å bestille valp, da blir jeg skeptisk. Det er ikke dere som skal velge valp, det er valpeeiere og oppdrettere som skal velge dere, om du skjønner hva jeg mener.

Utsett hele hundekjøpet til neste sommer, mye enklere å få hund husren sommertid. Les bøker i mellomtiden. Les valpebøker, bøker om oppdragelse, gå på biblioteket. Lær om de forskjellige rasene og velg etter dere har kunnskapen.

Husk, ingen vet om hunden takler fire timer før dere har trent den til fire timer. Noen hunder får seperasjonsangst og kan ikke være alene i det hele tatt, og det tar MYE tid å få en hund som er trygg på å være alene.

Redigert: Når du sier selv at du er blank, så burde det være nok til å skjønne at dere ikke kan hive dere ut i noe sånt uten mer forberedelser. Det å få valp er ingen oppskrift dere kan få fra en nettside. Dere må lære og huske hvordan en hund fungerer. Du har altfor lite kunnskap til å hastverkshandle valp fra useriøs selger.

Endret av FrkHumle
  • Liker 3
Skrevet

Søk opp raseklubben på internett og kontakt dem ang seriøse oppdrettere.

Hvis det er blandingshund du er ute etter, er det selvsagt vanskelig. Lurt å besøke dem og vurdere hygiene, hvor mange tisper de har valper på etc før du bestemmer deg.

Skrevet

Kjøp fra en seriøs oppdretter. Ikke la deg friste av disse "søte" blandingshundene som eier kun selger for å få penger i lommeboken.

Velger du valp fra en erfaren og seriøs oppdretter vil du med 99% sjanse få svar på alle spørsmålene du har i tillegg. Ja, det er kanskje litt dyrere, men ABSOLUTT verdt det. Disse folka som avler sin og naboens hund sammen kan ingenting og vil neppe ha kontakt med deg gjennom hundens liv, hvilket en oppdretter ville.

http://web2.nkk.no/no/kjope_hund+/valg_av_oppdretter/

Under her er en god tekst som du burde lese.

Anonymous poster hash: a44a9...357
  • Liker 1
Skrevet

Hva bør jeg spørre en selger om? Hva bør jeg se etter i annonse?
Her ville jeg tatt til meg et par av rådene du har fått over. I tillegg så må du IKKE la deg lure av alle løfter om allergivennlig, at det kalles rase når det er snakk om blandinger (som dette faktisk er), og en som selger til hvem som helst hadde jeg aldri stolt på. Useriøst, og helt klart en som bare vil ha penger.

Vaksiner, Ormkur, IDbrikke? Annet? Spesifiserende

Du bør i hvert fall vite om foreldrene er blitt helsesjekket. Nå vet jeg ikke hva som er vanlig på denne rasen, men øyesykdommer og PL bør du finne ut av om de har sjekket. Foreldrene bør være registrert, og det bør valpene også. Da er det lettere for deg å vite hva som ligger bakover i slekta både av sykdommer, premieringer, osv.
    Jeg vil anbefale deg å først av alt låne deg alle mulige bøker om det å ha hund på biblioteket.
    Dernest kan du begynne å handle inn matskåler, hundeseng, et godt for (Nei, Pedigree, Labb, og annet med korn, salt, og annet rask er ikke bra for...)
    Om jeg var deg ville jeg startet med et valpekurs hos en anerkjent instruktør/hundeskole.
    I tillegg så må du jo få valpen stueren, sosialisere den, trene den på å være alene hjemme, og det bør tas sakte for å trygge valpen mest mulig.
  • For å si det slik så har minst en av oss tid til hunden de neste 2 mnd. Med unntak av 5 dager, hvor vi begge jobber samtidig. + 3 eksamner.
    Disse jobbdagene er (November) 22, 23, 24, 26, og (Desember) 11. Jeg kan dra hjem i lunsj, men medregnet reisetid osv, vil hunden da være alene i 4t. så kommer jeg hjem i lunsj, og blir borte i 4t. Kan det gå? Ellers har jeg tre eksamner (3t) hvor mannen er på jobb dagtid.
    Utenom disse 5 jobbdagene og 3 eksamner, vil en av oss alltid ha mulighet til å være hjemme de neste 2 mnd. Kan det gå?

Med tanke på det jeg skrev over så tviler jeg sterkt på at det å få valp her og nå er det rette for dere. Både mtp kunnskap og det at dere ikke vet hva det faktisk vil si å ha valp/hund, og det at dere går mot en noe hektisk periode. Sommer er som oftest det som passer best for alle. Da har som regel alle fri i lengre perioder.
  • Vi har ett 110 kvm. hus fordelt på 3etasjer. Bør vi lage grind på trappa for at hunden bare skal oppholde seg i en etasje når vi er borte?

JA! For guds skyld, JA! Når dere er hjemme også. Valper er kjappe og det er umulig å følge med hvert sekund av deres våkne tid.
  • Vi bør de første 3-4 ukene "utsette" hunden for alt? For å bli vandt med altmulig? Dvs. eldre mennesker, barn, bilturer, Noe mer?
    Det kalles sosialisering, og her er det viktig å tenke på at det ikke blir for mye inntrykk på en gang. En liten tur ut på et fellesområde i nabolaget hvor hunden får snuse i kanskje 10 minutt. En annen gang være med i bil. Bli med på besøk, men sørg for at hunden får være for seg selv når den trenger det. En hund som er blitt overstimulert som valp kan dersom en er uheldig bli stresset som voksen. Og da har du et problem!
    De skal heller ikke ha for lange turer i starten.
  • Hunder bør forsikres?
    De MÅ ikke forsikres. Du kan også sette av penger på en egen bufferkonto for hund. Det kommer helt an på om du har råd til en evt. operasjon dersom hunden skader seg før du har fått spart opp penger om et år eller mer. Har du ikke råd til uforutsette utgifter, så bør du ha forsikring.
  • Bør huset hundesikres? Risikerer vi at valpen spiser og tygger på sofa, tepper, puter osv?
    JA! Valper klør i tenna når de mister valpetennene, og ALT er et potensielt offer. Mine har gått løs på sofabein, fargestifter, barnas bamser, og poser.
    En venninnes store rase spiste opp ridestøvlene hennes til nesten 3000 kroner paret. Så ja, de tygger i stykker. En bekjent av meg som er oppdretter kaller valpene for piraja med pels når det står på som verst ;)
  • Tannpuss? Kloklipping? Uff merker det er sååå mye jeg ikke tenkte på med en gang. Er redd for å glemme noe. Forslag til bøker er også veldig fint hvis noen har.
    Les alt du kommer over av litteratur. Tilvenn hunden å vise tenner (løfte opp leppene slik at du ser tennene), og å pusse dem. Tannstein og tannkjøttbetennelse kan være svært smertefullt.
    Kloklipp... Er det lyse negler så ser du hvor du kan klippe. Mørke negler kan bli noenlunde gjennomskinnbare om du lyser på dem fra undersiden med lykt eller dersom du holder labben opp mot sollys.
    Uansett: Ta det en liten millimeter av gangen, og er du utrygg på kloklipping så overlat det til andre til du føler deg trygg på hvordan du gjør det.

Men som sagt: Jeg anbefaler dere absolutt ikke å få valp nå med den tidsplanen og all den kunnskap dere bør tilegne dere først.
  • Liker 1
Gjest stian86
Skrevet

Før du kjøper dg hunde bør du sitte deg inn i mer rundt dette. Og ikke kjøpe første du ser. Og dessuten, du kjøper deg et leve de vesen du kan ha i 10 år. Og syns ikke kvinneguiden er stedet som avgjør om denne oppretteren er noe eller ikke.

Gjest constance90
Skrevet

Ikke kjøp slike små blandingshunder. Hvis du leser litt rundt på nett så ser du veterinærer fraråder de da det er mye useriøse oppdrettere, mye sykdom og skader som følge av at rasene ikke "passer" sammen med tanke på helsen.

Skrevet (endret)

Mange gode poeng over her. Det virker ikke helt som du er klar for å skaffe deg hund helt ennå, da du virker helt blank. Du bør først og fremst sette deg inn i hva slags rase (evt blanding) som passer deg og dine behov (og da snakker vi gemytt, ikke utseende). Som skrevet over her så vet du ikke alltid hva du får med blandingshunder. Mange legger kun vekt på de positive egenskapene i hver rase, men du kan jo for all del få en hund med alle de negative egenskapene i hver rase også. Når du har funnet en rase som passer deg bør du gå inn på raseklubben sine nettsider. De har ofte raserepresentanter som kan svare deg på alt du lurer på angående rasen og valpeperioden. I tillegg har de en liste med "godkjente" oppdrettere, som alle (bør være) er seriøse og erfarene.

I tillegg bør du lese deg opp på hvilke sykdommer og helseproblemer som er vanlig for den hunderasen du velger, og sjekke at foreldrene til hunden du ønsker valp fra har blitt testet for alt dette, og er fri. En syk hund kan fort bli dyrt.

Kjøper du en renraset hund bør denne komme med stamtavle fra NKK (norsk kennelklubb), være chippet og ha fått ormekur. Valpen trenger også ormekur i uke 12 og 6 måneder tror jeg det var.

I begynnelsen må du belage deg på å måtte gå ut for å tisse med valpen ganske ofte, sikkert rundt 10 ganger om dagen, pluss natta. Hver gang den har spist, lekt, eller sovet må den tisse. Så å ikke være hjemme hele dagen den andre uken etter å ha mottatt valp, tror jeg kan forhindre valpen i å bli stueren. Det er vanlig å ha med seg hunden på jobb i begynnelsen. Har du mulighet til det?

En seriøs oppdretter vil alltid velge valpen for deg. Du forklarer hva slags hverdag du har, og hvordan livet til hunden kommer til å se ut. I og med at du virker helt grønn, vil sikkert oppdretteren gi dere en rolig valp, altså ikke den mest nysgjerrige og sjefete i kullet. Skal love deg at når du har hatt valpen i en uke så bryr du deg ikke så mye om hvordan den ser ut i forhold til de andre valpene i kullet. Alle vil jo være søte.

Så et lite tips angående valg av oppdretter: det KAN være lurt (altså, det er ikke nødvendigvis sant i alle tilfeller), å velge en oppdretter med mange års erfaring, som har hatt mange kull. En slik oppdretter vil ha god peiling på hvilke hunder som passer bra sammen mtp lynne, når de parres. Ferske oppdrettere (noen, altså, ikke alle), kan fort finne ut at de vil parre sine 2 hunder, eller ta det første og beste de snubler over, og da vil du ikke nødvendigvis få en valp med bra gemytt. Jeg vet om en oppdretter som parret sine to hunder, og det den oppdretteren ikke helt så selv, var at den ene hunden egentlig ikke hadde noe bra gemytt (oppdretteren var blind på det, siden det var egen hund).

hundesonen.no er også et bra forum. Facebook har også mange rasespesifikke grupper der det er mye tips å få. Lykke til videre, og vær så snill å utsett det til du har bedre tid, og mer peiling!

En hund kommer til å være i livet ditt i 10-15 år (eller midnre, avhenger jo av rase), og det fører med en god del arbeid. F.eks. kan du ikke bare ta deg en tur på byen en fredags kveld hvis hunden din har vært hjemme alene mens du har vært på arbeid i 8 timer. Du mister mye av friheten, vær klar over det!

Så et siste tips, og kanskje det viktigste når du har hund: vær konsekvent!

Lykke til!

EDIT: Jeg har ingenting i mot blandingshunder, altså. De trenger gode hjem, de også.

Endret av hanne_
Skrevet

• Hva bør jeg spørre en selger om? Hva bør jeg se etter i annonse?

Synes den annonsen der var veldig useriøs.. 7500kr er mye for en blanding. Mye kødd der som; Disse blir nesten kunstig bamse pene, For deg som vil ha en liten, pen, rolig, kosehund er dette hunden for deg=Du vet absolutt ikke hva du får.. Du kan få en hund full av arvelige sykdommer, og med en helvettes pels. Vet ikke hva en chicu er, men synes ikke disse valpene ligna på bichon frisee. Krever ikke lange turer ALLE hunder krever lange turer for å være 100% happy, både turer og mental stimuli, uansett, en lokker ikke valpekjøpere med sånn!, Bichon frisee hunder blir ikke store, nei de blir ikke store, men de er ikke de minste heller, ligger på 3-5kg. Jeg personlig hadde styrt totalt unna! For det første så har bichon frisé en veldig spesiell krøllpels, og hvis selger mener Shih tzu (chicu) så ville jeg ikke hatt en blanding av disse to pelsene. Begge er også allergivennlige og røytefrie, og krever endel pelsstell fra før.

Vaksiner, Ormkur, IDbrikke? Annet? Spesifiserende?

Den skal ha fått ormekur 4-5 ganger før du henter den hjem i 8 ukers alderen. Den skal også ha fått 8ukers vaksinen, og bør ha en helseattest som ikke er mer enn 14 dager gammel! Er ikke nødt til å være chippa(idbrikke) før du henter den, men alle hunder bør være det, og de som avler seriøst chipper før de blir levert.

Du bør ha kjøpt ett lite nok halsbånd og bånd(ikke invister i noe dyrt før den er blitt stor nok), matskåler, valpefór, klosaks, børster, valpeshampoo, tyggebein og leker(unngå å kjøp sånne bamser fulle av sånn hvitt fyll, og med harde øyer og neser, disse er kjempekjekke og ødlegge, og farlige for valpen!), hundekorg(ikke kjøp en for dyr før den er blitt større.. Gjorde den feilen selv, det gikk 2 dager før den var ødelagt ;), hvor har du tenkt å la hunden sove? Jeg har alltid latt mine valper være i bur om nettene, og de elsker buret sitt, det er friplassen deres, og hulen. Hva med evt bilbur? Jeg pleier også å kjøpe sånne tissekladder på apooteket (bruker til feks eldre osv) og legger rundt på gulvet og venner de på å tisse der, også når man har lært seg tegnene så er det lettere å gripe med seg valpen ut for å la den tisse og bæsje ute! Ha kladd foran døra dere går ut på tissetur og litt rundtom :)

Når du først har henta valpen hjem er det viktig at den får gå litt rundt og bli kjent med plassen den skal bo på, og eierene sine. Deretter er det terping på å gjøre valpen husrein.

Ha ett avgrenset området som hunden skal være på alltid når dere er borte. Da finner den lettere roen og har en fast plass å forholde seg til, anbefaler ett rolig sted som den kan ha buret sitt/korgen sin og minimalt med ting som den kan ødlegge.. Gå litt lengre tur før dere drar, og gjør alltid minst mulig utav avskjedene. Jeg har alltid vært veldig på det at det er ikke verre enn hva vi gjør det til, og har begynt hjemme alene treningen etter 1 uke maks. Da går jeg tur med hunden først, så gir jeg godbit og sier hade. Er borte i 2 min først, er valpen rolig så går jeg inn og roser, deretter øker man tiden på hvor flink valpen er :) Jeg tror det skal gå fint med den planen dere har, sålenge dere gjør valpen sliten først. Husk også på det at en valp skal sove ekstremt mye!

Jeg er aller mest fan av å ha hunden på gangen når vi er borte. Da vet jeg at hun ikke kan ødelegge noe, spy i sofa, og tisse på hemmelige plasser. Hun er også mye roligere om hu kun har gangen, ellers går hu å tripper rundt. Dessuten den også dette og skade seg i trappa.

Ja!! Hunden bør bli miljøtrent når den har blitt trygg på hjemmet sitt og de nye eierene sine! Ikke gå på frislippområder der dere kan treffe på skumle hunder, men pass på at hu får sosialisert seg. Bil ville jeg kjørt fra dag 1. Begynn med å ta den med dere på korte turer, bare til butikken og hjem feks.

Pass på å aldri løft valpen opp, eller trøst når den er usikker/redd, da forsterker dere bare redselen til hunden.

• Hunder bør forsikres?

Absolutt. Her har vi ordna forsikring slik at den er i orden før vi henter valpen hjem!

Ja, om dere ikke kan følge med hele tiden, så regn med at puter osv kan bli ødelagte. Ville også fjernet gulvtepper. Valper velger nesten alltid å tisse på/i ting som absorberer og trekker til seg væsken. Dette gjør de på instinkt, for å minke lukten for andre rovdyr ;)

Enkelte pusser tennene til hunden sin med tannkost, men dette har jeg aldri hatt noe behov for. Jeg gir mine kun kvalitetsfor, med minst mulig fyllstoffer som korn og hvete ++, og mest mulig kjøtt. Anbefaler Orijen fór. Får hunden skikkelig fór, og tyggebein så skal det ikke være nødvendig mener jeg. Har alltid pleid å ta regelmessig tannrens hos vetrinæren, og får alltid skryt for hvor flotte tenner mine har, og jeg har aldri børstet tennene deres.

Kloklipp er viktig! Men pass på å ikke gjør det om du er usikker! La vetrinær/oppdretter vise deg på forhånd, og klipp lite, men ofte! Pass også på å gjøre valpen vandt med dette. Ta mye på neglene og labbene og lat som om du klipper! Skryt masse når den er flink(gjelder på alt).

Anbefaler dere boken 100% positiv hverdagslydighet!

• Noe mer vi bør tenke på?

Er smart å melde seg på valpekurs. Da får dere masse hjelp av fagfolk, og er en fin måte å sosialisere en valp på! Da lærer dere også grunnleggende ting, og kan gå videre på lydighetskurs ;)

Er viktig å legge i myyyye arbeid og tid i en valp, men det får dere tilbake igjen for de neste 10-15 årene :)

En valp skal også ha 12ukers vaksine og sjekk, og dere må følge opp med ormekur i ettertid også :)

Tilslutt vil jeg bare si at jeg anbefaler dere å kjøpe tispe. De er roligere, og mer bundet til eier. Har hatt 2 hannhunder, og jeg sier aaaldri igjen. De var veldig egenrådige, og bjeffete! Jeg synes også det er lettere å trene opp ei tispe.

Er absolutt ikke imot blandingshunder, men er imot bevisst blandingsavl. Jeg anbefaler dere å kjøpe fra en seriøs NKK oppdretter. Da vet dere hvem dere kjøper av, og får en renraset hund. Dessuten hvis dere skulle trengt hjelp i senere tid vil oppdretter stille opp å hjelpe dere ;) Ikke kjøp hund på impuls!

Skrevet

Som andre sier her virker du absolutt ikke klar, og jeg anbefaler deg å vente til eventuelt neste sommer. Da har du fått lang tid til å lese om hund, og du har også fått tid til å finne en god oppdretter. I tillegg vil det jo bli hektisk for deg framover, og 4 uker med fri før det blir fullt kjør synes jeg er veldig lite.

Anonymous poster hash: a44a9...357
  • Liker 1
Skrevet

TS her..

Jeg har aldri sagt at jeg har kun fire uker med fri.

Hvis dere leser, så ser dere at jeg har ganske mye fri. Jeg er student med en deltidsjobb, og de neste to mnd så er det fem kvelder jeg må på jobb hvor min mann ikke er hjemme.

Jeg skriver også at disse fem kveldene, har jeg mulighet til å dra hjem i lunsjen..

Det er også ikke slik at jeg fant en søt og ålreit hund, og plutselig vil ha hund som mange her skriver. Vi har vurdert det i flere mnd, men har nå funnet ut at det passer fint.

Og Bichon Frise hunder er noe vi er godt vandt med, og begge oppvokst med.

Dessuten var jeg her for å få hjelp, å søke etter info.som er tilgjengelig. Alle må starte ett sted, og det er hva jeg gjør. Behøver ikke flere kommentarer på at jeg er helt grønn og ikke burde få meg hund uten mer kunnskap.

Jeg tråler nett, og spurte her etter tips og kunnskap. Fordi jeg ønsket å vite.

Skrevet

TS her..

Jeg har aldri sagt at jeg har kun fire uker med fri.

Hvis dere leser, så ser dere at jeg har ganske mye fri. Jeg er student med en deltidsjobb, og de neste to mnd så er det fem kvelder jeg må på jobb hvor min mann ikke er hjemme.

Jeg skriver også at disse fem kveldene, har jeg mulighet til å dra hjem i lunsjen..

Det er også ikke slik at jeg fant en søt og ålreit hund, og plutselig vil ha hund som mange her skriver. Vi har vurdert det i flere mnd, men har nå funnet ut at det passer fint.

Og Bichon Frise hunder er noe vi er godt vandt med, og begge oppvokst med.

Dessuten var jeg her for å få hjelp, å søke etter info.som er tilgjengelig. Alle må starte ett sted, og det er hva jeg gjør. Behøver ikke flere kommentarer på at jeg er helt grønn og ikke burde få meg hund uten mer kunnskap.

Jeg tråler nett, og spurte her etter tips og kunnskap. Fordi jeg ønsket å vite.

Det er ingen som har kritisert deg for å be om råd :) Men hvis dere har planlagt hund i flere måneder så burde dere ha lest dere opp i mellomtiden. Det tar tid å få kunnskap om hundehold, og spesielt når man får en valp. Du sier selv at du er blank, og du spør om mange elementære ting, det er i beste mening du blir rådet til å vente til du kan mer.

Og ja, alle må starte et sted, men man starter FØR hunden står i kalenderen for å si det slik. Start nå, planlegg at dere har et halvår eller mer på å få kunnskapen dere trenger. Når dere føler dere trygge på at dere vet svarene på spørsmålene i hovedinnlegget, så begynner dere å lete etter rett rase, og deretter rett valpekull.

Siden dere har så lite peiling bør dere også ha en trygg og god oppdretter å støtte dere på. Det vil hjelpe mye å ha noen man kan ringe og be om råd, noen som kan rasen, har god erfaring og er tilgjengelig.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...