Gå til innhold

Sett en slik orkidé før? Trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to-tre år siden kjøpte jeg en fin orkidé på IKEA. Da den avblomstret klippet jeg stilkene, som mange gjør, og ventet på at den skulle blomstre igjen.

Da det hadde gått noen måneder begynte stilkene å vokse opp, og jeg ventet at det skulle blomstre om noen uker. I stede begynte det å vokse både blader og røtter midt på disse stilkene.

post-83789-0-90206400-1415193266_thumb.j

Etter halvannet år med en bladfylt orkidé kunne jeg tenke meg å få gjort noe med den. Jeg er ingen Blomster-Finn, og håper noen her har litt mer peiling på blomster enn meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke sett en slik før nei :) klippet du stilkene før de var tørket inn?? :)

Skrevet

Har aldri sett en orkide med blader så høyt oppe, men mens du venter på blomster så kan du kjøpe en eller to sånn falske orkidegrener og sette i potta. Det gjør alltid jeg. Går du på en blomsterbutikk eller litt dyrere interiørbutikk kan du finne ganske fine orkidekvaster som ser ganske ekte ut :)

Anonymous poster hash: acb23...776
Skrevet

Har hatt en slik orkide, med flere "barn" på stilkene. Jeg lot den bare stå i fred, og etterhvert kom det også ny blomsterstilk på den. Det er viktig å ikke klippe ned stilkene før de har tørket inn, og kun klippe det som har tørket. Friske grener lar du bare stå, der kan det enten komme "barn", eller nye sidestilker med knopper. Du får se om du tør å dele fra "barna" og forsøke å sette de i vase/potte, men har hørt det kan være vanskelig å få til (de har jo også bare luftrøtter, ikke "jordrøtter".

Skrevet

Hei! Dette er avleggere, og disse kan du fint skille fra morplanten og plante på nytt i ny bark :icon_lol:

Skrevet

Kan legge til at jeg vil anbefale å klippe stilkene helt ned (klipp rett over det første leddet) når du har gjort dette. På denne måten vil orkideen komme tilbake enda sterkere og vakrere neste gang! ;)

Skrevet

Har hatt en slik orkide, med flere "barn" på stilkene. Jeg lot den bare stå i fred, og etterhvert kom det også ny blomsterstilk på den. Det er viktig å ikke klippe ned stilkene før de har tørket inn, og kun klippe det som har tørket. Friske grener lar du bare stå, der kan det enten komme "barn", eller nye sidestilker med knopper. Du får se om du tør å dele fra "barna" og forsøke å sette de i vase/potte, men har hørt det kan være vanskelig å få til (de har jo også bare luftrøtter, ikke "jordrøtter".

Så lenge man venter til de har vokst seg litt store med flere blader og røtter, så er dette fullt mulig å få til :Nikke:

Skrevet

Har ikke sett en slik før nei :) klippet du stilkene før de var tørket inn?? :)

Jeg klippet de vel før de var tørket inn, og kun det øverste leddet :sjenert: Skal vente til de har tørket inn neste gang!

Skrevet

Hei! Dette er avleggere, og disse kan du fint skille fra morplanten og plante på nytt i ny bark :icon_lol:

Da skal jeg prøve å legge avleggerne i ny bark :) Kjøper jeg det i en vanlig blomsterbutikk? Noe spesiel jeg trenger å tenke på for at de skal ha best mulig sjanse til å overleve?

Skrevet

Da skal jeg prøve å legge avleggerne i ny bark Kjøper jeg det i en vanlig blomsterbutikk? Noe spesiel jeg trenger å tenke på for at de skal ha best mulig sjanse til å overleve?

Ja, dette har de fleste blomsterbutikker :) Er bare å passe på at de blir plantet godt slik at røttene får mulighet til å feste seg best mulig etter hvert. Ellers passe på at de får godt med lys, særlig nå i vintermånedene. Temperaturen bør aldri være under 18 grader, og de bør få vann ca. en gang i uken. Når du vanner dem er det best å fylle enten en bøtte eller vasken med vann, holde hele barken under vann i et par sekunder, og la alt vannet renne bort før du setter dem tilbake i potta. Ellers kan det være lurt å gjødsle dem en gang i mnd (helst gjødsel spesielt utviklet for orkideer, eller vanlig gjødsel kraftig vannet ut). Dette gjødselet blandes ut i vannet du vanner med! Også lurt å tenke på at orkideer liker å stå sammen, og de har heller ikke vondt av litt dusjing på bladene i ny og ne :biggrin:

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg sett dem tidligere ja. Det betyr at du har nå tre orkideer. De to minste kan du klippe av og plante separat. Alle tre skal blomstre.

Jeg prøver faktisk å oppnå dette selv ved å gi næring til blomsten. Da trenger man ikke kjøpe orkideer, men er sin egen gartner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...