AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Hei, partner har mye mer i EK enn jeg og jeg ønsker ikke å eie mindre enn han. Er det mulig for oss å "splitte" huslånet på en måte, så jeg kan søke kommunen om startlån for å dekke den manglende delen i EK? Han har eid leilighet før, så vi kommer nok ikke til å få hvis vi søker sammen. På forhånd takk. Anonymous poster hash: 7b29a...aad
Frøken askepott Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Så lenge dere ikke er gift, så kan nok du søkt til kommunen om startlån for å dekke din del av huslånet dere trenger nok ikke ha 1 lån heller, tror dere kan ha i hver deres bank..men da slipper dere unna 2 etablringsgebyr og termingebyr.. 1
nojac Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Merkelig med disse kvinnene på KG som "ønsker" å eie 50 % selv om de ikke har penger til det..Og nå skal kommunen punge ut? 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #4 Skrevet 6. november 2014 TS her, jeg har høyere lønn en partner og kan på det viset gå god bedre enn hva han kan. Han fikk mer eller mindre sponset første leilighet av sine foreldre. Jeg er dessverre ikke i en slik situasjon at jeg får noe fra mine foreldre - jeg mener også at man skal kunne stå på egne føtter. Siden han ble sponset så får han overskuddet av salg til EK. Den bonusen har ikke jeg. La oss si at vi venter tre år til for å kjøpe, og jeg har komt opp på hans nivå med EK som han har pdd. I mellomtiden har han spart opp mer også, så det vil uansett alltid være "skjevt". Dette er grunnen til at jeg ba om dette, da jeg oppfyller kravene til startlån i min kommune. Ellers takk til Frøken askepott som faktisk ga et konstruktivt og informativt svar. Anonymous poster hash: 7b29a...aad
umwar Skrevet 6. november 2014 #5 Skrevet 6. november 2014 Startlån er omtrent umulig å få, og i min kommune vurderer de ikke par. En skal søke alene. Og du må være varig vanskeligstilt, med lav inntekt. Det at en ikke har spart opp EK av ulike grunner er ikke en god nok grunn i de fleste kommuner. Kravene er strammet kraftig inn i 2014. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Det var strengt tatt heller ikke et svar på mitt spørsmål. Jeg vet at det er strammet inn, men utdeling er fortsatt veldig forskjellig fra kommune til kommune - jeg bor ute i gokk hvor de er veldig glade for å få unge i etableringsfasen til å bli boende. Anonymous poster hash: 7b29a...aad
umwar Skrevet 6. november 2014 #7 Skrevet 6. november 2014 Ikke? Jeg skriver at å par ikke vurderes, Du må søke for ditt lån. Smartest vil da være å ta opp separat lån, og søke for ditt lån uavhengig av hans. Men hva de gjør i gokk vet jeg ikke, dette er hva mine bekjente har fått beskjed om. Sannsynligvis vurderer de han som du skal kjøpe sammen med, og ser da at han har mye EK, og du god nok inntekt til at du klarer å spare deg EK på tre år
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #8 Skrevet 6. november 2014 DER svarte du på spm mitt, som var om man kan søke for "sin" del av et lån, altså å splitte lånet supert, takk. Anonymous poster hash: 7b29a...aad
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Dem ser da hvordan inntekt du har og om du er vanskelig stilt om dem vil gi deg et billigere lån. Disse lånene er for dem som sliter veldig med og få lån i banken. Men at du kommenterer at du syns folk skal stå på sine egne så virker det ut som du er utrolig missunnelig på din partner. At foreldrene dems har spart opp EK til sin datter eller sønn er jo bare kjempe bra.. Og jeg håper når du får unge at du gjør det samme med ungen din så dem får en flott start på investeringene sine. Men du kan jo bare si du vil eie 50% og at han kan sette resten i aksjefond, eller sparekonto. Anonymous poster hash: 74cf1...f31 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 (endret) Han kan låne deg deler av sin EK med renter. Så kan du bruke din høyere lønn til å betale tilbake det lånet i tillegg til din del av lånet i banken. Men dere må passe på sånn at det ikke blir sånn at du bruker lønna di på å betale gjeld, mens hans går til daglig forbruk. Endret 6. november 2014 av Herr Heftig
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Hei. Jeg og samboer fikk etableringslån til EK når vi kjøpte hus for to år siden. Men vi søkte sammen. Jeg har aldri hørt om at det er mulig å dele opp et huslån på den måten du ønsker på husbanklån, egentlig ikke heller hos vanlige banker. De henger seg jo opp i alt nå for tiden Kjøper man et hus eller leilighet sammen og eier sammen så er nok husbanken int i dere begge. Vi måtte ført søke flere banker om lån, for du skal først ha fått nei fra vanlig bank før du kan få lån av husbanken. Og det gjaldt selvfølgelig oss begge to. Fra to- tre banker fikk vi skriftlig hvor mye vi kunne få av lån hos disse, og at vi fikk nei til å låne egenkapitalen. Disse papirene tok vi med til husbanken og søkte resterende der. Jeg ville bli veldig overrasket hvis husbanken er villig til å se bort fra samboers inntekt og dele opp lånet på den måten, men den eneste som kan si deg dette sikkert er husbanken selv. Anonymous poster hash: bfc59...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 Ikke? Jeg skriver at å par ikke vurderes, Du må søke for ditt lån. Smartest vil da være å ta opp separat lån, og søke for ditt lån uavhengig av hans. Men hva de gjør i gokk vet jeg ikke, dette er hva mine bekjente har fått beskjed om. Sannsynligvis vurderer de han som du skal kjøpe sammen med, og ser da at han har mye EK, og du god nok inntekt til at du klarer å spare deg EK på tre år Dette blir jo veldig vanskeling, umulig? når banken ønsker første prioritets pant i bolig. Hvilken bank og hvem sitt lån når man skal ha seperate lån i felles bolig?Anonymous poster hash: 37dd1...671 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Det var strengt tatt heller ikke et svar på mitt spørsmål. Jeg vet at det er strammet inn, men utdeling er fortsatt veldig forskjellig fra kommune til kommune - jeg bor ute i gokk hvor de er veldig glade for å få unge i etableringsfasen til å bli boende. Anonymous poster hash: 7b29a...aad Det forandrer ikke en skit, å få startlån når du har mulighet til å få lån i banken om du bare får ræva i gir og sparer opp EK, er like ille som å nave. Anonymous poster hash: 99d94...f52
umwar Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 Dette blir jo veldig vanskeling, umulig? når banken ønsker første prioritets pant i bolig. Hvilken bank og hvem sitt lån når man skal ha seperate lån i felles bolig?Anonymous poster hash: 37dd1...671 Forstod ikke helt hva du spør om, men å søke startlån som par er ikke vits, fordi begge vurderes (min kommunes regler) . I teorien skal det være slik at ingen banker VIL gi deg lån uten startlånet, og det er derfor kommunene har dette tilbudet. Det jeg mente var, si boligen de skal kjøpe krever et lån på 3 000 000. Da tar begge opp 1 500 000 i lån uavhengig av hverandre. Da søker hun om tilskudd til egenkapital til de 1 500 000 ( 225000). Noe som er urealistisk, da dette er en overkommelig sum alle kan spare opp i løpet av noen år. Med mindre en har inntekt under 300 000, vil søknaden kun skape ekstra papirarbeid. Men ordningen har veldig ulik praksis i de ulike kommunene, så det er vanskelig å svare på da jeg kun kjenner til hvordan det gjøres i min, da jeg kjenner noen som jobber med det.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 Forstod ikke helt hva du spør om, men å søke startlån som par er ikke vits, fordi begge vurderes (min kommunes regler) . I teorien skal det være slik at ingen banker VIL gi deg lån uten startlånet, og det er derfor kommunene har dette tilbudet. Det jeg mente var, si boligen de skal kjøpe krever et lån på 3 000 000. Da tar begge opp 1 500 000 i lån uavhengig av hverandre. Da søker hun om tilskudd til egenkapital til de 1 500 000 ( 225000). Noe som er urealistisk, da dette er en overkommelig sum alle kan spare opp i løpet av noen år. Med mindre en har inntekt under 300 000, vil søknaden kun skape ekstra papirarbeid. Men ordningen har veldig ulik praksis i de ulike kommunene, så det er vanskelig å svare på da jeg kun kjenner til hvordan det gjøres i min, da jeg kjenner noen som jobber med det. Vi måtte søke som par, både i banken og husbanken. Inntektene ble lagt sammen. Samboer står som hovedlånetaker i banken. Jeg som medlånetaker. I husbaken står jeg som hovedlånetaker, han som medlånetaker. Vi eier 50/50 og er samboere. Anonymous poster hash: bfc59...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 Dette blir jo veldig vanskeling, umulig? når banken ønsker første prioritets pant i bolig. Hvilken bank og hvem sitt lån når man skal ha seperate lån i felles bolig?Anonymous poster hash: 37dd1...671 Nei, det er nettopp det. Jeg tror ikke dette lar seg gjennomføre. Og ikke forstår jeg hvordan dette skal rettferdig gjøres heller. Han som eier 50% av boligen, har mer enn nok penger og ek, Mens den andre ikke har. Vil forbause meg veldig om husbanken ser bort i fra den andre parten her. Anonymous poster hash: bfc59...5a7
nojac Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Jeg har heller ingen tro på at noen kommune vil godta dette.De vil se dere under ett.Og hvis han har nok egenkapital til at dere sammen klarer å lånefinansiere resten, er det vel heller ikke noe problem?Hvis f.eks. boligen koster 3 mill og han har en egenkapital på 500 000, blir 1,5 mill av felleslånet "ditt" og 1 mill "hans". Så eier dere 50 % hver.Det passer vel perfekt når du tjener mer enn ham?Er det forresten mer "å stå på egne ben" å få subsidiert lån fra kommunen enn å få starthjelp fra foreldre? 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 Kommunen vil nok beregne dere begge inn. Iallefall om du kommer for å søke egenkapital eller lån til et halvt hus/leilighet. Og så lenge han har eid hus OG har egenkapital så vil dere nok få et ganske kjapt avslag. Anonymous poster hash: 8656f...ba3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #19 Skrevet 6. november 2014 Jeg er dessverre ikke i en slik situasjon at jeg får noe fra mine foreldre - jeg mener også at man skal kunne stå på egne føtter. Siden han ble sponset så får han overskuddet av salg til EK. Den bonusen har ikke jeg. Anonymous poster hash: 7b29a...aad For å stå på egne føtter som du sier, så burde du strengt talt klare å anskaffe egenkapital uten å blande inn "pappa stat". Anonymous poster hash: 8656f...ba3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå