Gå til innhold

7-åring alene til skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

På barneskolen vår blir alle oppfordret til at ungene skal gå mest mulig til og fra skolen. Sønnen min går i 2. klasse nå, og vi bor ca 2 km unna skolen. Skoleveien er ganske trygg mtp trafikk, og deler av strekningen pleier han å møte på flere som går alene siden vi bor like ved et byggefelt.

Jeg tar meg i at jeg ikke liker å sende han avgårde, selv om han gjerne vil gå alene. Jeg tenker på alt som KAN skje på skoleveien, man har jo ingen garantier for at de ikke møter på mennesker som ikke er bra å møte på. Samtidig vet jeg at unger går til skolen overalt hver dag, og at dette må jeg bare venne meg til :-)

Pleier dere andre med barn på 7 år å sende ungene til skolen helt uten bekymringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig!

Anonymous poster hash: 18761...a62

Skrevet

Absolutt, viss det er en trygg vei for trafikk, og andre barn og folk går der også så ser jeg ikke noe problem i å la han gå. Lær han også hvordan han skal forholde seg til fremmede, viss du ikke allerede har gjort dette.

Anonymous poster hash: e2686...7a1
  • Liker 3
Skrevet

Vi gikk alene fra vi var 6 år. En foreldre følgte oss over hovedveien, ellers gikk vi uten foreldre. Møtte jo noen på skoleveien, så selv om jeg "gikk alene" var det jo andre skoleelever på veien. Av og til stakk vi inn i skogen (snarvei), og lekte og glemte ut tiden, andre ganger var vi flinke og gikk rett til skolen.

Så lenge veien er trygg, dvs ikke ekstremt traffikert, ser jeg ikke problemet :) De klarer seg nok ganske så fint skal du se.

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Kan dere ikke avtale at han slår følge med andre barn som bor i nærheten?

Det er vanlig å kunne gå 2 km til skolen uten følge når man er 7 år gammel.

Skrevet

På barneskolen vår blir alle oppfordret til at ungene skal gå mest mulig til og fra skolen. Sønnen min går i 2. klasse nå, og vi bor ca 2 km unna skolen. Skoleveien er ganske trygg mtp trafikk, og deler av strekningen pleier han å møte på flere som går alene siden vi bor like ved et byggefelt.

Jeg tar meg i at jeg ikke liker å sende han avgårde, selv om han gjerne vil gå alene. Jeg tenker på alt som KAN skje på skoleveien, man har jo ingen garantier for at de ikke møter på mennesker som ikke er bra å møte på. Samtidig vet jeg at unger går til skolen overalt hver dag, og at dette må jeg bare venne meg til :-)

Pleier dere andre med barn på 7 år å sende ungene til skolen helt uten bekymringer?

Hei :-)

Ja det gjorde vi, men det var veldig spesielt til å begynne med. (Vi bodde for nærme til at han kunne ta bussen kostnadsfritt (dvs 2,7 km eller noe)

Men da han kunne sykle, ble vi mindre bekymret etter at vi forklarte han hva som evt var farlig og hvor han måtte trille sykkel

Men svar på ditt spørsmål, du har lov til å bekymre deg og det er helt normalt. Men det er ikke farlig å sende barnet sitt alene til skolen. Så lenge du forklarer han/hun hva som er trygt eller ikke trygt. Dvs det som du nevner fremmede mennesker, hunder, ikke løpe etter katter osv...

Vi har ikke hatt noe problem men han da det gjaldt skoleveien. Eller det var en gang... da det var mobbing.. Men det ble det stopp på dagen etter

Skrevet

Da mine var 7 år så fulgte jeg de til skolen, tok ca 15min en vei. Forsåvidt trygg skolevei, men også endel trafikk og måtte krysse hovedveien (foreldrene hadde vakt hver sin gang ved akkurat det lyskrysset).

Skolen til mine barn oppfordret til at barna skulle gå, sånn at det ble minst mulig trafikk ved skoleporten.

Jeg jobber ikke så innmari langt unna skolen, så da gikk jeg med barnet til morgen-sfo og deretter på jobb, og hentet barnet til fots. Ville såklart vært mye kjappere og enklere for meg å kjøre for så å sette av barnet, men valgte å følge skolens oppfordring. De dagene jeg hadde fri så gikk vi også. Egentlig ganske koselig med disse spaserturene, bare meg og barnet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk alene til skolen da jeg var 7. Jeg måtte krysse 2 veier, men ingen av dem var veldig trafikerte. Ofte gikk jeg sammen med venner som jeg traff på veien. Etterhvert gikk vi en snarvei gjennom et sted der det var en del store lastebiler, men vi var flinke til å passe oss og lastebilene hadde lav fart.

Skrevet

Vår 7-åring får ikke gå alene, men går sammen med broren på 9 år. Broren fikk gå alene fra han var 8 år. Skoleveien her er under 2 km, men langs en ganske trafikkert vei med mye stikkveier. Det er gangvei langs hele hovedveien, og de må bare krysse den en gang. Men de må krysse mange stikkveier, og noen av de er uoversiktelige. Samtidig er vår 7-åring til tider ganske distrè og vimsete.

Jeg tenker man må se an det enkelte barnet og veien.

De har uansett fått klar beskjed om å ikke snakke med fremmede, ikke gå bort til fremmede biler osv. for det kan jo like gjerne skje når de er ute og leker alene. Så det er hovedsaklig trafikken som er bekymringen her.

• Liker 1
Skrevet

Da mine var 7 år så fulgte jeg de til skolen, tok ca 15min en vei. Forsåvidt trygg skolevei, men også endel trafikk og måtte krysse hovedveien (foreldrene hadde vakt hver sin gang ved akkurat det lyskrysset).

Skolen til mine barn oppfordret til at barna skulle gå, sånn at det ble minst mulig trafikk ved skoleporten.

Jeg jobber ikke så innmari langt unna skolen, så da gikk jeg med barnet til morgen-sfo og deretter på jobb, og hentet barnet til fots. Ville såklart vært mye kjappere og enklere for meg å kjøre for så å sette av barnet, men valgte å følge skolens oppfordring. De dagene jeg hadde fri så gikk vi også. Egentlig ganske koselig med disse spaserturene, bare meg og barnet.

Klok kvinne! Enig

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle :-)

Jeg tenker jeg har godt av å bekymre meg mindre enn jeg gjør etter disse innspillene ;-)

Jeg har aldri sett på meg selv om mer engstelig og bekymret enn gjennomsnittet av befolkningen, heller tvert imot. Spørs om mine egne dårlige erfaringer med skoleveien i barndommen slår inn litt her.

Skrevet

Jeg gikk alene fra jeg var 6 år. Krysset vei og greier. Lever enda :)

Skrevet

Jeg følger 7-åringen min. Er ikke langt til skolen, bare 10 minutter å gå. Men jeg er kanskje en litt vel overbeskyttende hønemor, med god grunn (barnets far, som vi ikke har noe kontakt med, har tidligere truet med kidnapping).

Uansett så er barnet mitt litt vimsete og surrete, så h*n kunne sikkert ha glemt av tiden.

Gjør meg ingenting å gå sammen med ungen til/fra skolen. Litt trim skader ikke. :)

Anonymous poster hash: fc831...c39
Skrevet

Barnet mitt på 6 år går til og fra skolen alene. Det er ikke den lengste skoleveien og med lite trafikk, så det går helt fint.

Anonymous poster hash: 4d1d3...41b

Gjest Gemini7
Skrevet

Kan du ikke avtale med andre foreldre at noen av barna danner en følgegruppe? Det har vi for våre barn og det er betryggende å vite at de går sammen med andre. Hvis han uansett møter noen på veien kan de jo avtale et møtested? Vi begynte med dette i 1. kl for begge barn, første året blir de fulgt av voksne på omgang. Eldstejenta vår er nå 12 år og de har fortsatt følgegruppa de startet med i 1. klasse, nå bare pga det sosiale. De klarer jo fint å gå alene nå for lengst men de liker å gå sammen til skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...