AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Jeg bekymrer meg til stadighet for økonomien vår! Vi er en familie på fem. Jeg klarer ikke alltid bedømme om det jeg kjøper er helt nødvendig eller ikke. Syntes vi bruker alt for mye penger på matbutikken- har prøvd hundrevis av ganger å skrive ukes menyer men det klarer vi aldri å holde. Vi røyker ikke, drikker sjeldent og har heller ingen andre dyre interesser eller hobbyer. Hvis vi skulle kjøpe oss en leilighet nå så har vi en egenkapital på ca 1,6 millioner. Vi har bodd billig i alle pr og prøvd å spare så mye vi kan før vi skal flytte til utlandet. Men likevel føler jeg at vi kunne vært flinkere! Vi hat ingen godt betalt jobb heller så la skje jeg er litt streng med meg selv. Jeg føler liksom at pengene ikke er mine men mine barns fremtids penger. Får så dårlig samvittighet hvis jeg ikke har kontroll på all forbruk! Noen fler som sliter med tanker rundt økonomi??Anonymous poster hash: d8bf2...0a3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Drit i ukesmenyer, skriv månedsmenyer istedenfor. Det tar omtrent like lang tid som å skrive en ukesmeny, men du gjør det bare en gang i måneden. Det er også lettere å planlegge hvordan du skal bruke opp alle ingredienser. Feks hvis dere har taco en dag, kan dere ha salaten som blir til overs ved siden av fiskeburgere dagen etter. Månedsmenyen blir veldig lett hvis du deler opp uka i kategorier som kosemiddag, fiskemiddag, enkel middag og todagersmiddag (gryteretter, lapskaus). Anonymous poster hash: 0da7c...7a3
Engel Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Sliter ikke med tanker rundt økonomi. Men fikk en liten vekker da vi tok en sjekk og oppdaget at vi bruker rundt 2000 kr mer i mnd på mat/dagligvarer enn vi trodde... Så innskjerping her også. Vi har planer om å bygge på huset, så de 2000 kr bør heller gå til sparing/byggelån Middagsplaner og det å handle bare 1 gang i uka er det mye å hente på, det er nemlig det som har sklidd ut hos oss nå. Samt å være bevisst på hvor man handler om man har valgmuligheter. Meny, ultra og Ica er dyrt. Vi sparer mye på å handle på Rema1000. Men ser også an hva vi skal ha. Middagsplaner kan være litt fleksible. Planlegg innkjøp av feks 10 middager i slengen, så har du litt å velge mellom når du står der og skal lage middag. Man må ikke ha en plan for hver dag som man følge slavisk. Målet er å unngå dyre "lettvindt-løsninger".
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #4 Skrevet 5. november 2014 Matpakke på jobben og å handle tilbudsvarer på Coop obs. Send den ene voksne ut på lørdagen for å storhandle frysevarer som er på tilbud. Her føler jeg også at pengene bare flyr ut av vinduet, fikk nettopp en uventet bilregning på 32 000 kr for vår 8 år gamle Toyota som plutselig måtte skifte et omfattende filteranlegg i bilen.. Og en optikerregning på 3000 kr etter sjekk og bytte av brilleglass... Så jo da, pengene har bein å gå på selv om det aldri blir eksotiske ferier eller dyre klær... Anonymous poster hash: 6d837...9bd
Puny Skrevet 5. november 2014 #5 Skrevet 5. november 2014 Hvis du har 1,6 mil i oppsparte midler, så vil jeg ikke si du sliter økonomisk akkurat. Hvis dere har spart opp dette med " beskjedne inntekter" så er dere i allefall flinke til å spare. Sikker på du ikke er litt for streng med deg selv nå?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #6 Skrevet 5. november 2014 Jeg vil si det er bra å ha en EK på 1,6 mill. I forhold til det har vi "ingenting" i EK selv om vi har non tusen på BSU. Mannen har en god jobb med lønn på ca. 530 000 i året, men vi har høye faste utgifter + at jeg bare har en vikarjobb. Så vi har ikke mer enn det vi må ha. Men vi fører regnskap, så vi har kontroll og er klar over hvor vi bør kutte i forbruket. Anonymous poster hash: 6224c...a8f
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #7 Skrevet 5. november 2014 Jeg vil si det er bra å ha en EK på 1,6 mill. I forhold til det har vi "ingenting" i EK selv om vi har non tusen på BSU. Mannen har en god jobb med lønn på ca. 530 000 i året, men vi har høye faste utgifter + at jeg bare har en vikarjobb. Så vi har ikke mer enn det vi må ha. Men vi fører regnskap, så vi har kontroll og er klar over hvor vi bør kutte i forbruket. Anonymous poster hash: 6224c...a8f *noen Anonymous poster hash: 6224c...a8f
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #8 Skrevet 5. november 2014 Først og fremst vil jeg råde deg til å lage ett budsjett, så er det jo veldig enkelt å greit å se hvor pengene går. Jeg har laget ett eget budsjett på dataen, hvor jeg skriver alle penger som kommer inn, faste utgifter, samt en post for MAT og en post for ANNET. Det måtte ett budsjett til før jeg innså at det gikk utrolig mye penger på ANNET. Og at det ble mye småkjøp på matbutikker, som jeg egentlig kunne vært foruten. Ikke er det veldig tidkrevende heller, men nå er jo jeg alene med ett barn som jeg har 50/50, litt annet med en familie på fem.. Dere er sikkert to voksne, og da er det greit å spare på alle kvitteringer. Dermed lage ukesmeny og handle deretter. Hva er grunnen til at dere ikke klarer å holde det? Man trenger jo ikke tenke at "på torsdag MÅ vi ha lasagne", men at man valgene er en av de rettene som står på den ukas meny, gjerne med rester/tilbehør fra gårsdagen. Anonymous poster hash: 163e2...8c1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #9 Skrevet 5. november 2014 Vi har god økonomi. Vi har litt over 2 mill i inntekt i året og to barn. Anonymous poster hash: 45826...750
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #10 Skrevet 5. november 2014 Vi tjener veldig godt (brutto årsinntekt på 3,2 millioner), og har egenkapital på 5 millioner (hus til 9). Men jeg har vært preget av å ha vokst opp med foreldre som alltid sparte. Jeg følte lenge at jeg måtte spare mest mulig og hadde dårlig samvittighet hver gang jeg trakk kortet. Selv om jeg egentlig hadde god råd til å kose meg mye. Jeg klarte ikke å nyte å bruke penger på det jeg ønsket meg. Løsningen ble å sette opp en plan der det gikk fast trekk til ekstra nedbetaling lån, fast trekk til forbruks/regnings-konto og fast trekk til en sparekonto. Det som da var igjen på lønnskontoen min kunne jeg bruke til akkurat det jeg følte for. Med det ble jeg litt flinkere til å unne meg fine klær, god mat og fine ferier. Så mitt beste tips er å lage en god plan for hva du skal spare, hva som skal gå til regninger og mat, og hva som er midler du kan bruke på akkurat det du føler for. Anonymous poster hash: 9e349...768
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #11 Skrevet 5. november 2014 Vi tjener veldig godt (brutto årsinntekt på 3,2 millioner), og har egenkapital på 5 millioner (hus til 9). Men jeg har vært preget av å ha vokst opp med foreldre som alltid sparte. Jeg følte lenge at jeg måtte spare mest mulig og hadde dårlig samvittighet hver gang jeg trakk kortet. Selv om jeg egentlig hadde god råd til å kose meg mye. Jeg klarte ikke å nyte å bruke penger på det jeg ønsket meg. Løsningen ble å sette opp en plan der det gikk fast trekk til ekstra nedbetaling lån, fast trekk til forbruks/regnings-konto og fast trekk til en sparekonto. Det som da var igjen på lønnskontoen min kunne jeg bruke til akkurat det jeg følte for. Med det ble jeg litt flinkere til å unne meg fine klær, god mat og fine ferier. Så mitt beste tips er å lage en god plan for hva du skal spare, hva som skal gå til regninger og mat, og hva som er midler du kan bruke på akkurat det du føler for. Anonymous poster hash: 9e349...768 Hva jobber derer med som tjener så mye??Anonymous poster hash: d8bf2...0a3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #12 Skrevet 5. november 2014 Hva jobber derer med som tjener så mye??Anonymous poster hash: d8bf2...0a3 Allmennlege som går en del legevakt, og privatpraktiserende advokat med spesialisering innen generasjonsskifte. Anonymous poster hash: 9e349...768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå