AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #1 Skrevet 5. november 2014 Min syklus har de siste årene blitt kortere. Ca 24 dager, men så har de startet å bli bare kortere og kortere, og nå var sist syklus på 18 dager. Dette er jo ikke normalt. Er det noe som kan være galt? Anonymous poster hash: 95e6d...6a8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #2 Skrevet 5. november 2014 Noe er nok ikke helt som det skal. Syklus bør være mellom 21-35 dager. Men det er nå bare å få en time til lege eller gynekolog så får du et svar på hva det kan være. Anonymous poster hash: 39ff7...534
PrinsesseNila Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Ville tatt en tur til lege for sikkerhetsskyld Lurt å bare få sjekket opp når sånne ting skjer
Gjest Ciegus Skrevet 5. november 2014 #4 Skrevet 5. november 2014 Trenger ikke være noe galt, min er på 14-18 dager, og ingenting er galt. Men det er gjerne ikke mulig å bli gravid med så kort syklus. Hvis det skjer flere ganger (syklus under 21 dager) ville jeg hørt med lege for sikkerhets skyld.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #5 Skrevet 5. november 2014 Trenger ikke være noe galt, min er på 14-18 dager, og ingenting er galt. Men det er gjerne ikke mulig å bli gravid med så kort syklus. Hvis det skjer flere ganger (syklus under 21 dager) ville jeg hørt med lege for sikkerhets skyld. Min syklus er på sånn 21 dager ca., og har da blitt gravid likevel. Anonymous poster hash: 61191...792 1
Gjest Ciegus Skrevet 5. november 2014 #6 Skrevet 5. november 2014 Min syklus er på sånn 21 dager ca., og har da blitt gravid likevel. Anonymous poster hash: 61191...792 Ja men 21 er innen hva som regnes som normalt, men 18 er IKKE innen den normalen. dessverre for meg, for å si det sånn!
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #7 Skrevet 5. november 2014 Ja men 21 er innen hva som regnes som normalt, men 18 er IKKE innen den normalen. dessverre for meg, for å si det sånn! Hva er det som gjør at du ikke blir gravid i så fall da...? Hvis du har eggløsning og egget befruktes, så skjønner jeg ikke hvordan lengden på syklusen har noe å si? Men uansett kjipt da... :-/ Anonymous poster hash: 61191...792
Gjest Ciegus Skrevet 5. november 2014 #8 Skrevet 5. november 2014 Hva er det som gjør at du ikke blir gravid i så fall da...? Hvis du har eggløsning og egget befruktes, så skjønner jeg ikke hvordan lengden på syklusen har noe å si? Men uansett kjipt da... :-/Anonymous poster hash: 61191...792 Lutealfasen er for kort, dvs at man med så kort syklus vil få mensen før det befruktede egget rekker å feste seg. Lutealfasen er tiden mellom eggløsning og mens, og er denne kortere enn ca 12 dager vil man slite med å bli gravid.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #9 Skrevet 5. november 2014 Lutealfasen er for kort, dvs at man med så kort syklus vil få mensen før det befruktede egget rekker å feste seg. Lutealfasen er tiden mellom eggløsning og mens, og er denne kortere enn ca 12 dager vil man slite med å bli gravid. Jeg tenker at kort syklus ikke nødvendigvis trenger å betyr at man har kort lutealfase. Jeg har som sagt kort syklus i hvert fall, i snitt ca. 21 dager. Noen ganger kortere, noen ganger litt lengre. Poenget er at jeg i forbindelse med noe annet fikk tatt en ultralyd, og da så gynekologen at jeg akkurat hadde hatt eggløsning. Og mensen kom nøyaltig 14 dager senere. Så kan like gjerne være at fasen før eggløsning er den som er kortere enn normalt. Og da vil man ikke ha problemer med å bli gravid i hvert fall. Er det sikkert at det er den korte syklusen din som er årsaken? Hvis det er sånn at du har hatt problemer med å bli gravid altså... Anonymous poster hash: 61191...792
jente97 Skrevet 5. november 2014 #10 Skrevet 5. november 2014 Min syklus er på 16-18 dager, og legen min sa ingen ting om det da jeg fortale han hvordan syklusen min er. Noen har kort syklus, noen har lang. Det er ikke noe farlig! Søkte litt rundt på nettet før jeg var hos legen siden jeg var så bekymra, og det kom ingen ting opp om at det var farlig:) Men du kan jo alltids ta en tur innom legen for å skjekke det opp.
Gjest Ciegus Skrevet 5. november 2014 #11 Skrevet 5. november 2014 Jeg tenker at kort syklus ikke nødvendigvis trenger å betyr at man har kort lutealfase. Jeg har som sagt kort syklus i hvert fall, i snitt ca. 21 dager. Noen ganger kortere, noen ganger litt lengre. Poenget er at jeg i forbindelse med noe annet fikk tatt en ultralyd, og da så gynekologen at jeg akkurat hadde hatt eggløsning. Og mensen kom nøyaltig 14 dager senere. Så kan like gjerne være at fasen før eggløsning er den som er kortere enn normalt. Og da vil man ikke ha problemer med å bli gravid i hvert fall. Er det sikkert at det er den korte syklusen din som er årsaken? Hvis det er sånn at du har hatt problemer med å bli gravid altså...Anonymous poster hash: 61191...792 Men som sagt før, syklus på 21 dager er ikke unormalt eller problematisk. Vi snakker her om 18 dager og under! Jeg har 14-18 dagers syklus. Det betyr at HVIS jeg har lutealfase på 12 dager (som er minimum for å kunne bli gravid), så må jeg ha eggløsning på dag 2-6 av syklusen. Dvs mens jeg har mensen. Da har jeg uansett ikke sex, og gynekolog mener at det er usannsynlig at jeg har eggløsning mens jeg har mensen, og mer sannsynlig at jeg har kort/defekt lutealfase. Nå skal jo ikke tråden handle om meg. Poenget er, syklus på 18 dager er ikke "normalt" , men det trenger ikke bety at det er noe galt. Syklus på 21 dager ER normalt. Har man syklus på 18 dager og under er det stor sannsynlighet for at man ikke greier å bli gravid, men så vidt jeg har skjønt er det god hjelp å få, så det er ingen krise så lenge man er klar over problemet.
Gjest Ciegus Skrevet 5. november 2014 #12 Skrevet 5. november 2014 Min syklus er på 16-18 dager, og legen min sa ingen ting om det da jeg fortale han hvordan syklusen min er. Noen har kort syklus, noen har lang. Det er ikke noe farlig! Søkte litt rundt på nettet før jeg var hos legen siden jeg var så bekymra, og det kom ingen ting opp om at det var farlig:) Men du kan jo alltids ta en tur innom legen for å skjekke det opp. Allmennleger har som regel lite kunnskap om det, dessverre. Jeg ble henvist til gynekolog, som sa at det absolutt burde sjekkes opp i. Når det så var klart at det ikke var noe galt men bare kroppen min som er teit (jeg HATER å ha mensen minst halvparten av tiden) fikk jeg beskjed om å ikke bry meg mer med det, og heller ta kontakt når jeg ønsker å bli gravid så jeg kunne få hjelp til det. Farlig er det neppe, men det er alltids greit å utelukke andre ting, og det må en gynekolog gjøre, ikke fastlegen. Spesielt hvis syklus plutselig endrer seg slik som hos TS (hvis det varer over tid).
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Men som sagt før, syklus på 21 dager er ikke unormalt eller problematisk. Vi snakker her om 18 dager og under! Jeg har 14-18 dagers syklus. Det betyr at HVIS jeg har lutealfase på 12 dager (som er minimum for å kunne bli gravid), så må jeg ha eggløsning på dag 2-6 av syklusen. Dvs mens jeg har mensen. Da har jeg uansett ikke sex, og gynekolog mener at det er usannsynlig at jeg har eggløsning mens jeg har mensen, og mer sannsynlig at jeg har kort/defekt lutealfase. Nå skal jo ikke tråden handle om meg. Poenget er, syklus på 18 dager er ikke "normalt" , men det trenger ikke bety at det er noe galt. Syklus på 21 dager ER normalt. Har man syklus på 18 dager og under er det stor sannsynlighet for at man ikke greier å bli gravid, men så vidt jeg har skjønt er det god hjelp å få, så det er ingen krise så lenge man er klar over problemet. Ja, skjønner. Synes jeg blør ofte, så må være kjipt å ha mensen enda oftere. Men så lenge man kan få hjelp til å bli gravid, så får man heller fokusere på det. Er jo betryggende å være klar over at man kan få hjelp om man ønsker barn i hvert fall. Anonymous poster hash: 61191...792
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå