Gå til innhold

Hvordan løse det praktiske ved økonomi ved huskjøp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt hus. Begge står som låntakere. Lånet og forsikring er tatt i hans bank, og dermed er det bare han som per dags dato har tilgang til og disponerer resterende penger fra lånet.

Jeg har ikke samme bank. Vi skal betale 50/50 på lån og alt som hører med huset. Hvordan gjør vi det? Kan man få en konto med kort på de resterende lånepengene? Og en konto hvor alle utgiftene trekkes fra? Bør vi da overføre til den kontoen hver mnd slik at begge betaler 50/50? Vi har ikke felles økonomi.

Hvordan gjør dere det? Trenger råd, er helt fersk i huskjøp gamet...

Anonymous poster hash: 5ddda...d56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Resterende lånepenger?

Anonymous poster hash: 2d75d...b09

• Liker 2
Skrevet

Tok dere høyere lån enn dere brukte på huset? Da ville jeg brukt resten av pengene til å betale ned lånet, eventuelt satt dem på en felles sparekonto.

Anonymous poster hash: c2340...ac5
  • Liker 1
Skrevet

Vi tok opp litt mer slik at vi har til oppussing. TS

Anonymous poster hash: 5ddda...d56

Skrevet

Det letteste er vel å ha samme bank, er det en mulighet?

Det har vi. Så har vi felles matkonto med hvert vårt kort, felles regningskonto, feriekonto osv osv.

På siden har vi hver vår private brukskonto/lommepengekonto hvor vi setter inn et beløp vi tillater oss. Alt som blir til overs går til nedbetaling av huslånet.

Er en betydelig risiko i dagens økonomi så jeg ville prioritert å betale ned gjeld over alt annet. Fremtiden er særdeles usikker for unge mennesker i dag :)

Skrevet

Hvordan kan du stå som lånetaker i en bank du ikke er kunde i? Jeg tror nok du roter litt. Ta kontakt med banken og opprett en konto der som dere begge kan ha tilgang til. Felles utgifter kan dere bruke derfra og lånet kan også trekkes fra samme konto hvis dere vil. Det vil nok være mest ryddig.

Anonymous poster hash: 32ff2...46e
Skrevet

Hvordan kan du stå som lånetaker i en bank du ikke er kunde i? Jeg tror nok du roter litt. Ta kontakt med banken og opprett en konto der som dere begge kan ha tilgang til. Felles utgifter kan dere bruke derfra og lånet kan også trekkes fra samme konto hvis dere vil. Det vil nok være mest ryddig.

Ikke problem å stå som medlånetaker selv om man ikke er kunde i banken. Hos de fleste banker ihvertfall.

Anonymous poster hash: 330ba...38a

Skrevet

Ikke problem å stå som medlånetaker selv om man ikke er kunde i banken. Hos de fleste banker ihvertfall.

Når man er medlånetaker er man jo kunde i banken. Og har da akkurat de samme rettigheten som en hvilken som helst annen kunde. Mannen var totalkunde, mens jeg kun var lånetaker med 50% andel i banken vi tok lån i. Jeg hadde akkurat de samme tilganger og rettigheter som han.

Skrevet

Som Athene sier så blir man jo kunde i banken når man er medlånetaker. Man kan være kunde i mange banker hvis man vil. Virker som mange tror man ikke kan være kunde mer enn ett sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...