Gå til innhold

Kalorier, myfitnesspal og vektnedga

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker å gå ned noen seige kilo, og har de siste ukene tatt i bruk myfitnesspal for å få litt oversikt over at jeg både spiser nok og ikke for mye.

Er 1,74 høy, veier 68 kilo, og ønsker å gå ned til ca 62-64 kilo.

Så, jeg lever et ganske stillesittende liv, men trener rundt 3-5 ganger i uken, går 2 timer fjelltur to ganger i uken, og beveger meg ellers mellom 1-1,5 time i normal gange (har hund). Myfitnesspal foreslår 1280 kcal, hvilket jeg egentlig synes høres litt lite ut, men det er min rolige tilværelse som slår ut...

Trener:

1 time styrke i sal med stang og 5 km på mølle

2 timer i uken Med bootcamp (30 min mølle, 30 min styrke)

1-2 dager med svømming

1 ren løpeøkt hvor fokus er langt og rolig

Spiser grovkarbo, altså ingen raske karber til vanlig, det går i mye cottage cheese, tunfisk, fisk med grønt til middag, salat, tyrkisk yoghurt (blander med cottage cheese for variasjon), litt nøtter og frø. Wok med kylling eller svin, og så spiser jeg en-to tacolomper (med fyll) hver fredag etter trening.

Så til spørsmålet; hvis jeg spiser 1280 kcal en dag, og trener og i følge klokken forbrenner 1000 kcal, kan jeg da spise et helt ekstra måltid? Lest man ikke skal spise alt man har forbrent da det er feilmarginer, men ca 5-600 kcal ok?

Vekten går liksom opp og ned 2 kilo fremdeles fordelt over en treukers periode, men skjønner ikke helt hva jeg gjør galt...

Anonymous poster hash: f7caf...f07

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

1280 er der kroppen trenger bare for å overleve. Legg deg på minst 1500-1700 kcal og pluss på der igjen de dagene du trener. Da beholder du muskler og brenner fettet.

Skrevet

Det er jo min tanke også, men det er der myfitnesspal vil jeg skal ligge for å gå ned?

Gjest Runforit
Skrevet

Det er jo min tanke også, men det er der myfitnesspal vil jeg skal ligge for å gå ned?Anonymous poster hash: f7caf...f07

Drit i det. Alt du oppnår med det inntaket der er muskelsvinn, lite energi og overskudd og vil mest sannsynlig gå på en kjempesmell.

Skrevet

Det er jo min tanke også, men det er der myfitnesspal vil jeg skal ligge for å gå ned?

Greia med myfitnesspal er at det kaloritallet er det du skal spise for å gå ned hvis du sitter helt stille. Når du legger inn gange, trening osv så justerer den seg!

1280 hørtes uansett fryktelig lite ut, har du lagt inn at du ønsker stor vektnedgang hver uke?

Anonymous poster hash: 2a364...eb4

Skrevet

1280 fikk jeg opp basert på ønske om 0,5 kg i uken, og at dagene mine som student er veeeldig stillesittende, men unntak av trening/lufting og turer. Legger jo inn det også, og spiser som best jeg kan, synes jo faktisk det er litt mye å spise inn 1800-2000 kcal hver dag når jeg har trent (det utgjør mye mat!) samtidig som jeg synes 1280 hører merkelig lavt ut. Bare derfor jeg trengte å høre andres tanker...

Har veid all maten min i noen uker nå, og sett at jeg ligger veldig lavt tidvis, så gått inn for å spise nok. Med ren mat og grovkarbo er jo nesten selv 1280 mye mat...

Skrevet

...må hørtes jeg jo sprø ut. Bare ser at 1200 kcal med ren mat og uten pasta/ris/brød/sukker utgjør en del mat kontra hvis man spiser ferdigmat hele tiden. Og at å spise en liten skyr til frokost på dager jeg trener gjør at jeg må jobbe litt for å få i meg resten av maten resten av dagen, og dermed bør fordele bedre på treningsdager...

Skrevet

Myfitnesspal legger opp til at man skal spise opp kaloriene man har trent. Jeg holdt meg på 1200 kalorier, og gikk ned 10 kg. Har ikke gått opp disse på 1 år nå heller (uten å telle kalorier). Vil gjerne ned 6-7 til nå, så skal begynne å telle kalorier igjen! Men er viktig å spise opp kaloriene man har trent "bort"!

Gjest Runforit
Skrevet

1280 fikk jeg opp basert på ønske om 0,5 kg i uken, og at dagene mine som student er veeeldig stillesittende, men unntak av trening/lufting og turer. Legger jo inn det også, og spiser som best jeg kan, synes jo faktisk det er litt mye å spise inn 1800-2000 kcal hver dag når jeg har trent (det utgjør mye mat!) samtidig som jeg synes 1280 hører merkelig lavt ut. Bare derfor jeg trengte å høre andres tanker...

Har veid all maten min i noen uker nå, og sett at jeg ligger veldig lavt tidvis, så gått inn for å spise nok. Med ren mat og grovkarbo er jo nesten selv 1280 mye mat... Anonymous poster hash: f7caf...f07

Poenget er at med 2000 kcal på en treningsdag så skal du jo trekke fra det du brenner bort. Har du brent bort 500 kcal med trening så har kroppen bare fått 1500 kcal med næring. De dagene du ikke trener og spiser 1500 kcal så ligger du i "null". Alt under 1500 dreper alt som heter restitusjon av muskler. Da brytes de ned og da settes forbrenningen ned da muskler brenner fett.

Skrevet

1280 er der kroppen trenger bare for å overleve. Legg deg på minst 1500-1700 kcal og pluss på der igjen de dagene du trener. Da beholder du muskler og brenner fettet.

Har du fått med deg TS' høyde og vekt? Jeg antar at TS er en jente/kvinne, og da er 174 cm og 68 kg helt innafor normalen.

TS: Du bør heller ha fokus på å være i aktivitet hver dag enn å tro at du blir lykkelig av å bli på grensen til tynn. Du sier du har en stillesittende hverdag, men at du er ute med hunden halvannen time hver dag. Alt er bedre enn å sitte i sofaen, men det er greit å få pulsen opp litt innimellom. Sykler du til skole/jobb? En annen ting som er viktig er å alltid ta trappa framfor heis så sant du ikke skal ha med deg veldig mye greier.

Gjest Runforit
Skrevet

Har du fått med deg TS' høyde og vekt? Jeg antar at TS er en jente/kvinne, og da er 174 cm og 68 kg helt innafor normalen.

TS: Du bør heller ha fokus på å være i aktivitet hver dag enn å tro at du blir lykkelig av å bli på grensen til tynn. Du sier du har en stillesittende hverdag, men at du er ute med hunden halvannen time hver dag. Alt er bedre enn å sitte i sofaen, men det er greit å få pulsen opp litt innimellom. Sykler du til skole/jobb? En annen ting som er viktig er å alltid ta trappa framfor heis så sant du ikke skal ha med deg veldig mye greier.

Ja, hun er innenfor normalen og tenker hun vil ha ned fettprosenten og bli mer fit. Da er moderat underskudd kombinert med trening den beste løsningen.

Jeg skrev heller ikke at hun kun skal spise 1500 kcal, men ikke mindre enn 1500 kcal og plusse på de dagene hun trener(2000+)

Skrevet

TS her. Får opp pulsen godt hver dag da jeg jo trener 4-6 ganger i uken, og dette kommer i tillegg til turer med hunden? Bør man trene enda mer? Går til og fra studier hver dag, 20 min hver vei, går til og fra trening, ca 15 min hver vei, går til og fra butikk.

Jeg spiser en del av kaloriene jeg trener bort, regnestykket i myfitnesspal er jo sånn sett enkelt å se, men på rolige dager synes jeg 1280 er litt lite. Og ja, poenget mitt er jo ikke å bli tynn, jeg er ganske rett proporsjonert så de ekstra kiloene synes ikke så godt, men lavere fettprosent (har målt) og å bli mer fit er målet.

Skrevet

TS her. Får opp pulsen godt hver dag da jeg jo trener 4-6 ganger i uken, og dette kommer i tillegg til turer med hunden? Bør man trene enda mer? Går til og fra studier hver dag, 20 min hver vei, går til og fra trening, ca 15 min hver vei, går til og fra butikk.

Da stemmer kanskje ikke det du skrev først om at du sitter mye stille. Poenget mitt var ikke at du skal trene så enormt mye og ofte, det viktigste er å være i aktivitet hver dag, det er ikke nødvendigvis ensbetydende med trening. Det er viktig å ikke ha lange perioder i løpet av dagen der du bare sitter, men bryte det opp med å f. eks. gå opp og ned ei trapp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...