Gå til innhold

Hvorfor er omskjæring fortsatt lov egentlig?

Anbefalte innlegg

Gjest avocadoen
Skrevet

Kom til å tenke på dette når jeg skulle legge meg, og siden jeg ble mer og mer forbanna må jeg bare få ut dette nå slik at jeg kanskje får sove :P

Det jeg lurer på er hvorfor omskjæring av barn fortsatt er lov her i Norge? Dette er vel i grunn utrolig "gammeldags" og vi burde vite bedre. Er det fordi vi er redd? Redd for hva som kan skje om vi forbyr det?

Det er i alle fall de eneste svarene jeg har fått. At om vi forbyr omskjæring så vil kanskje foreldre begynne å skjære i penisen til barna sine med sløve kjøkkenkniver.

Altså.. Så fordi vi er redde for mennesker som mishandler barna sine av religiøse grunner så skal ting være lov?

Så da kan jeg si at jeg tror på en Gud som har sagt at jentebarn må ha silikon i rumpa f.eks og så skal Norge godta dette og putte silikon i rumpa på jentebarn fordi de er redd for at jeg kanskje gjør det selv med en sløv kjøkkenkniv?

Jeg blir bare så sint.. Kan ikke man heller vente til barna er gamle nok (15 eller 18) til å bestemme om de vil ta risikoen selv? Så kan vi slutte å mishandle barn.

20121210-161043.jpg

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For at det er gutter som rammes og ikke jenter kombinert med totalt knefall for religion generelt.

Endret av Meeh
  • Liker 3
Skrevet

Fordi Norge er befolket av feige idioter som heller vil blidgjøre fanatisk religiøse foreldre som lemlester barna sine, enn å forsvare uskyldige spedbarn.

Ja, det er noe som også gjør meg forbanna. Og foreldrene som gjør dette burde straffes.

• Liker 8
Skrevet

Hva med de tilfellene der forhuden er så trang at den må fjernes? Det er endel spedbarn med det.

• Liker 1
Skrevet

Hva med de tilfellene der forhuden er så trang at den må fjernes? Det er endel spedbarn med det.

Det har jo ingenting med saken å gjøre. Medisinske problemer er noe helt annet enn kulturelle og religiøse grunner.

• Liker 11
Skrevet

Det har jo ingenting med saken å gjøre. Medisinske problemer er noe helt annet enn kulturelle og religiøse grunner.

Men om det skal total forbys så rammer det jo andre enn religiøse grupper.
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det bør nok ikke total forbys, nei. Men det bør absolutt forbys i norge av alle andre grunner enn medisinske grunner.

Endret av Lilac
  • Liker 4
Skrevet

Nei, det gjør det overhodet ikke. Helseplager er jo selvsagt et unntak. At man er voksen, er et unntak. Det er ikke vanskeligere enn det.

• Liker 7
Skrevet

Så dere tror ikke at folk heller reiser til utlandet da? Der det kanskje er enda verre forhold og enda flere bakterier.

• Liker 1
Skrevet

Så dere tror ikke at folk heller reiser til utlandet da? Der det kanskje er enda verre forhold og enda flere bakterier.

Da får de reise til utlandet da. Det gjør de jo med jentene, så får de gjøre det samme med guttene.

• Liker 3
Skrevet

Medisinske grunner har jo ingenting med rituell omskjæring av guttebarn pga en religion. Og at den norske stat både skal tillate dette og betale for det, er utrolig. Det dør barn selv her i Norge pga dette.

Men siden det er gutter dette går utover, gutters sexuallitet det kan ødelegge og at det ikke er en tradisjon Norge har, så er de for feige til å forby det. Og at det er barn. Barns rettssikkerhet i dette landet er latterlig.

Det burde vært reist tiltalt til medvirkning til mord til de foreldrene der barna dør.

Anonymous poster hash: 1a291...cca

• Liker 4
Skrevet

Jeg er helt enig med TS i dette. Det er ren og skjær galskap at det er tillatt. Hvem i helvete er det som står og ser på et spedbarn, et frisk, lykkelig lite menneske og tenker "her må det hakking til! ALT for mye hud som henger og slenger, frem med kniven!"? Jeg kommer aldri til å forstå en sånn tankegang. Omskjæring skulle eksistert utelukkende som medisinsk inngrep, utført av kvalifiserte helsepersonell når det er behov for det. Det finnes absolutt ingen andre grunner enn medisinske som er gode nok, for meg i hvert fall, til å kappe av biter av barn!

• Liker 4
Skrevet

Dersom man skal tenke sånn, så kan man jo ikke forby noe som helst. Dop, prostitusjon, slå barn osv

Anonymous poster hash: c105d...acf

• Liker 6
Skrevet

Kom til å tenke på dette når jeg skulle legge meg, og siden jeg ble mer og mer forbanna må jeg bare få ut dette nå slik at jeg kanskje får sove :P

Det jeg lurer på er hvorfor omskjæring av barn fortsatt er lov her i Norge? Dette er vel i grunn utrolig "gammeldags" og vi burde vite bedre. ....

For det første vil det i praksis forby jødedommen. Man har veier rundt akkurat dette som åpner for at man kan gjøre det utenlands, men politikere liker ikke tukle med religionsfrihet.

For det andre er det ikke en 100% konsensus blandt medisinsk personell om at ikke fordelene overgår ulempene. Og politisk må man ha denne typen støtte for å gå ut å tukle med folks frihet.

Det er TUNG politisk aksept for at foreldre vet best for sine barn. Ellers ville vi hatt svært mange flere barnehjem i dag.

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Man kan operere barn i Norge av medisinske grunner. Men man skal ikke operere i barn av kosmetiske og religiøse grunner. Man får ikke fjernet føflekk når man er under 18 av kosmetiske grunner. Det samme bør være for forhud
  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Dersom man skal tenke sånn, så kan man jo ikke forby noe som helst. Dop, prostitusjon, slå barn osv

Anonymous poster hash: c105d...acf

helt enig.
  • Liker 1
Skrevet

Man kan operere barn i Norge av medisinske grunner. Men man skal ikke operere i barn av kosmetiske og religiøse grunner. Man får ikke fjernet føflekk når man er under 18 av kosmetiske grunner. Det samme bør være for forhud

Så visst får man fjernet føflekker på skjemmende steder når man er under 18 år!

Vil komme med en presisering, da jeg ikke kan se at det fremkommer i HI, omskjæring av jenter er forbudt i Norge.

Omskjæring av guttebarn er en tilbakevendende politisk sak. Særlig når media omtaler saker om omskjæring med komplikasjoner eller dødsfall.

Strid er det jo og om hvem og hvor man kan få omskåret guttebarn. Det burde bli like ulovlig å omskjære guttebabyer som jentebarn. Men å ta hull i ørene på babyer det er liksom greit? Alt som utsetter babyer for unødvendig smerte uten å være begrunnet i nødvendige medisinske årsaker bør forbys når foreldrene ikke er istand til å forstå hvilken smerte barnet opplever.

Anonymous poster hash: c2907...21a

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Så visst får man fjernet føflekker på skjemmende steder når man er under 18 år!

Vil komme med en presisering, da jeg ikke kan se at det fremkommer i HI, omskjæring av jenter er forbudt i Norge.

Omskjæring av guttebarn er en tilbakevendende politisk sak. Særlig når media omtaler saker om omskjæring med komplikasjoner eller dødsfall.

Strid er det jo og om hvem og hvor man kan få omskåret guttebarn. Det burde bli like ulovlig å omskjære guttebabyer som jentebarn. Men å ta hull i ørene på babyer det er liksom greit? Alt som utsetter babyer for unødvendig smerte uten å være begrunnet i nødvendige medisinske årsaker bør forbys når foreldrene ikke er istand til å forstå hvilken smerte barnet opplever.

Anonymous poster hash: c2907...21a

Da jeg var under 18 fikk jeg i alle fall beskjed om at de ikke kunne fjerne føflekker av kosmetiske grunner før jeg fylte 18. Og fjerning av føflekk er i grunn også mye mindre komplisert og har mye lavere sjanse for komplikasjoner i ettertid.

Denne tråden handler jo om omskjæring av gutter, så jeg antok at det ikke ville være nødvendig for meg å skrive om omskjæring av jenter.

Jeg synes også at dette som skrives på denne siden er interessant: http://www.circumstitions.com/Sexuality.html#more

sorrells-key.jpg

sorrells-cut.jpg

sorrells-int.jpg

I have dealt, time and again, with talk show hosts who say "If I had any more sensitivity, I couldn't stand it." I think the reason for this is that, without the Meissner's corpuscles in the ridged band of the foreskin to provide sensory feedback, a man doesn't know where he is in relation to the orgasmic threshold. Many men think their inability to control orgasmic timing is due to over-sensitivity rather than the fact the lack tens of thousands of important nerve endings that provide essential feedback.
Skrevet

Selv om jeg ikke er tilhenger av omskjæring av guttebarn, synes jeg et par ounkter bør presiseres.

Omskårne gutter lider ikke noe funksjonstap, og det er ikke forbundet med smerter etter tilheling. De fleste omskårne får en lett nedsatt følsomhet i penishodet, fordi dette gjennomgår noen morfologiske forandringer på cellenivå (økt keratinisering), men dette medfører sjelden noe annet enn at de holder ut litt lenger under samleie (er ikke det positivt, jenter?)

Når inngrepet er utført forsvarlig, og av helsepersonell, er det svært sejlden komplikasjoner knyttet til det.

Inngrepet er helt unødvendig (utiver guttebarn med phimose eller paraphimose), men det man har sett rikelige eksempler på, er at slike inngrep utføres av ukyndig personell med stor hyppighet når helsevesenet nekter eller forbyr. Dette har vi erfaring for fra mange land, og det har medført atskillige dødsfall og alvorlige infeksjoner og kroniske følgetilstander. I mange slike tilfeller må penis helt eller delvis amputeres, og det kan være store medfølgende smerter.

Det er derfor ikke enkelt å bare forby dette - man må få bukt med foreldres ønsker om omskjæring dersom det skal være risikofritt å forby inngrepet helt fra helsepersonells side.

Kvinnelig omskjæring er en helt annen historie, ettersom dette har så store og dramatiske konsekvenser at det ikke er forsvarlig å tillate det i noen form.

Anonymous poster hash: 929d0...413

• Liker 4
Gjest avocadoen
Skrevet

Selv om jeg ikke er tilhenger av omskjæring av guttebarn, synes jeg et par ounkter bør presiseres.

Omskårne gutter lider ikke noe funksjonstap, og det er ikke forbundet med smerter etter tilheling. De fleste omskårne får en lett nedsatt følsomhet i penishodet, fordi dette gjennomgår noen morfologiske forandringer på cellenivå (økt keratinisering), men dette medfører sjelden noe annet enn at de holder ut litt lenger under samleie (er ikke det positivt, jenter?)

Når inngrepet er utført forsvarlig, og av helsepersonell, er det svært sejlden komplikasjoner knyttet til det.

Inngrepet er helt unødvendig (utiver guttebarn med phimose eller paraphimose), men det man har sett rikelige eksempler på, er at slike inngrep utføres av ukyndig personell med stor hyppighet når helsevesenet nekter eller forbyr. Dette har vi erfaring for fra mange land, og det har medført atskillige dødsfall og alvorlige infeksjoner og kroniske følgetilstander. I mange slike tilfeller må penis helt eller delvis amputeres, og det kan være store medfølgende smerter.

Det er derfor ikke enkelt å bare forby dette - man må få bukt med foreldres ønsker om omskjæring dersom det skal være risikofritt å forby inngrepet helt fra helsepersonells side.

Kvinnelig omskjæring er en helt annen historie, ettersom dette har så store og dramatiske konsekvenser at det ikke er forsvarlig å tillate det i noen form.

Anonymous poster hash: 929d0...413

Ja, la oss skjære i barn slik at de holder ut lengre i senga.

Hører du hvor tåpelig det du sier er?

Dessuten:

The sensitivity they have left, from their glanses, and which intact men do not experience as pleasure, is closely allied to pain. The quality of sensation from the foreskin is quite different, more like tickling. This would also suggest that circumcised men have a more hair-trigger kind of sensitivity. Having fewer nerves available to stimulate the centres that lead to ejaculation and orgasm, the nerves they have must work harder. Thus it could well be true that "the circumcised male has more difficulty with ejaculatory control."

Circumcision changes not only the amount but the kind of sensitivity of the glans, as well as removing all the sensitivity of the foreskin, except the anomalous stimulation from cut-off nerves that have formed the growths known as neuromas.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...