AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Har to matbutikker her jeg bor. Kiwi og Rema. Det er frysevarer og vakum. Og man kan vel ikke si at utvalget er så veldig å skryte av. (ikke så store butikker) Der jeg bodde før var det butikker med ferskvaredisk, og slakter ikke langt unna Noe jeg savner er fersk svinestek, som ikke er surret. Bibringe, oksehaler, nykvernet kjøttdeig, høyrygg, fersk skjært kjøttpålegg. Uansett hva du kjøper i vakum så er det en eim av en lukt. Er mye annet også, men det jeg kom på nå i kveld. Anonymous poster hash: ad77d...00c
masekopp Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 Har faktisk aldri kjøpt ferskvare. Her handler jeg på rimi eller kiwi som ligger rett ved meg, og de har ikke det. Hvordan funker det da? Må man spise det med en gang/samme dag/eller? Haha, har ikke slått meg før nå at jeg ikke aner hva ferskvare egentlig går ut på. Eneste jeg vet er at mamma kjøpte en fiskekake til meg i ferskvare da jeg var liten som jeg fikk spise i bilen. Haha.
Gjest Ciegus Skrevet 5. november 2014 #3 Skrevet 5. november 2014 Savner det veldig når jeg er steder der de ikke har det. Irriterer meg at flere og flere ferskdisker forsvinner. 1
Gjest Nori Skrevet 5. november 2014 #4 Skrevet 5. november 2014 Har heldigvis flere butikker med ferdkvaredisk her jeg bor, i tillegg til en fantastisk fiskebutikk. Det eneste jeg savner er en slakter, selv om jeg strengt tatt kan kjøre i ca en halvtime for å komme til en.
Gjest constance90 Skrevet 5. november 2014 #5 Skrevet 5. november 2014 Åh, savner krydret hønsefilet. Det smakker ikke det samme som de som er vakum pakket.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #6 Skrevet 5. november 2014 Mye av det pålegget som fremstilles som ferskt i ferskvaredisken har vært vakuumpakket uansett.Anonymous poster hash: 6be1c...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #7 Skrevet 5. november 2014 Har faktisk aldri kjøpt ferskvare. Her handler jeg på rimi eller kiwi som ligger rett ved meg, og de har ikke det. Hvordan funker det da? Må man spise det med en gang/samme dag/eller? Haha, har ikke slått meg før nå at jeg ikke aner hva ferskvare egentlig går ut på. Eneste jeg vet er at mamma kjøpte en fiskekake til meg i ferskvare da jeg var liten som jeg fikk spise i bilen. Haha. Dette syns jeg var veldig trist å lese. Det viser godt hvordan samfunnet har blitt... Når man aldri har kjøpt fersvare og spør hvordan det funker... Dere i Norge har et skremmende dårlig utvalg av mat og et veldig trist syn på mat. Hvorfor stiller dere ikke som forbrukere større krav til kvalitet og utvalg på mat. Vi bor i Danmark og her er det helt vanlig å ha fersvarer i alle butikker. Slaktere og bakere på hvert gatehjørne. Og alle tar det som en selvfølge . Vi går f.eks til bakeren på søndag morgen før frokost for å kjøpe ferske brød . I Norge kjøper mange ferdig oppskåret brød med bortimot ubegrenset holdbarhet. Skremmende! Vær mer bevisste på hva god mat er!!!Anonymous poster hash: a8596...355 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #8 Skrevet 5. november 2014 Etter å ha opplevd surt kjøtt i ferskvaredisken flere ganger, som liksom skulle holde 4-5 dager iflg etiketten sier jeg bare: nei takk. Kjøper heller fra gilde for å si det slik. Anonymous poster hash: a9593...e23 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #9 Skrevet 6. november 2014 Jeg har tilgang på butikk med ferskvaredisk, men jeg bruker den sjeldent. Jeg har ikke økonomi til å spise så mye kjøtt, og med jaktglade onkler og familiehytte på kysten er fryseren full av fisk og hjort. Anonymous poster hash: e5928...55e
Gjest constance90 Skrevet 6. november 2014 #10 Skrevet 6. november 2014 Mye av det pålegget som fremstilles som ferskt i ferskvaredisken har vært vakuumpakket uansett.Anonymous poster hash: 6be1c...1f5 Er ikke umulig! For min del er ikke krydderet det samme
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #11 Skrevet 6. november 2014 Så lenge det er godt utvalg av fersk frukt, grønnsaker og brødvarer så er jeg fornøyd. Fisk kjøper jeg i spesialbutikk, og kjøtt spiser jeg ikke med mindre de kan garantere særdeles bra dyrevelferd. Så jeg har aldri savnet noe. Anonymous poster hash: d8aef...384
Gjest The damned Skrevet 6. november 2014 #12 Skrevet 6. november 2014 (endret) Nei, fordi ferskvarediskene her aldri ser særlig fristende ut. Kjøttet og fisken ser alt annet enn fersk ut og ellers har de jo bare tull. Mat som har stått timevis på varmeplate? Nei, takk. Bakteriebombe. Klarer å lage mat som er mye bedre selv, så gidder ikke å bruke penger på ferdiglaget mat. Vi har dessverre ikke noen spesialbutikker her, så kjøper heller vakumpakket. Synes det er helt ok. Endret 6. november 2014 av The damned
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #13 Skrevet 6. november 2014 Er ikke umulig! For min del er ikke krydderet det samme Mulig det, men en venninne jobber i ferskvaredisken i en anerkjent butikk her i distriktet og hun sier i hvert fall det. Anonymous poster hash: 6be1c...1f5
Djungelvrål Skrevet 6. november 2014 #14 Skrevet 6. november 2014 Har faktisk aldri kjøpt ferskvare. Her handler jeg på rimi eller kiwi som ligger rett ved meg, og de har ikke det. Hvordan funker det da? Må man spise det med en gang/samme dag/eller? Haha, har ikke slått meg før nå at jeg ikke aner hva ferskvare egentlig går ut på. Eneste jeg vet er at mamma kjøpte en fiskekake til meg i ferskvare da jeg var liten som jeg fikk spise i bilen. Haha.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #15 Skrevet 6. november 2014 Jeg stoler ikke på kunnskapen og logistikken rundt ferskvaredisker i vanlige dagligvarebutikker, sånn generelt. Jeg har hatt litt for mange dårlige erfaringer med "ferskvarer" kjøpt i tilfeldige butikker til det. Flere spesialbutikker med ferskvarer kunne jeg imidlertid godt tenkt meg. Disse har jeg mye bedre inntrykk av, og mener det har å gjøre både med idealismen og fagkunnskapen til folk som driver slike steder, og det tillitsforholdet man som kunde etablerer over tid til spesialbutikker der man handler jevnlig. Jeg handler feks på en meget god fiskebutikk med flinke fagfolk og leverandører, og det er jeg så glad for at det nesten ikke lar seg uttrykke med ord. Når det er sagt, skjønner jeg ikke hva problemet skulle være med vakuumpakket kjøtt? Dvs for meg er det forskjell på kjøtt som er tett pakket i vakuumpakket plast, og det kjøttet som er pakket i "beskyttende atmosfære", og som vel er tilsatt en form for gass (?) for holdbarhetens skyld. Tettsluttende vakuumpakket kjøtt har jeg ingen verdens ting imot, og mener det er genialt for småskalaprodusenter som dermed får bedre holdbarhet og lettere distribusjon av varene sine, og for kunder som kan se pakkedato etc. Feks på Bondens marked er dette standardinnpakningen for ferskt kjøtt som man kjøper direkte fra produsent. Dette kjøttet er ikke mindre ferskt enn kjøtt man kjøper i kjøttdisk i butikken - forklar meg gjerne hva problemet er? Anonymous poster hash: 48d02...8a6
debattanten Skrevet 6. november 2014 #16 Skrevet 6. november 2014 (endret) Hadde 2 slakteributikker her i denne lille byen, nå er begge borte, men heldigvis har vi en menybutikk som har litt utvalgt i fra det lokale slakteriet. Kan bestille det man vil og det gjøres av og til særlig i grillsesongen. Veldig mye bra som ligger i ferskaveredisken på meny som varierer med sesong. Pleier å være fin stykker kjøtt til en god pris! Endret 6. november 2014 av debattanten
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Nei, fordi ferskvarediskene her aldri ser særlig fristende ut. Kjøttet og fisken ser alt annet enn fersk ut og ellers har de jo bare tull. Mat som har stått timevis på varmeplate? Nei, takk. Bakteriebombe. Klarer å lage mat som er mye bedre selv, så gidder ikke å bruke penger på ferdiglaget mat. Vi har dessverre ikke noen spesialbutikker her, så kjøper heller vakumpakket. Synes det er helt ok. Du kan tydeligvis ikke så mye om mat du? Mat som står i varmeskap er faktisk ikke bakteriebomber, den holdes over en viss temperatur og hindrer dermed bakterievekst.Anonymous poster hash: b7b89...301 3
Druid Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 Dette syns jeg var veldig trist å lese. Det viser godt hvordan samfunnet har blitt... Når man aldri har kjøpt fersvare og spør hvordan det funker... Dere i Norge har et skremmende dårlig utvalg av mat og et veldig trist syn på mat. Hvorfor stiller dere ikke som forbrukere større krav til kvalitet og utvalg på mat. Vi bor i Danmark og her er det helt vanlig å ha fersvarer i alle butikker. Slaktere og bakere på hvert gatehjørne. Og alle tar det som en selvfølge . Vi går f.eks til bakeren på søndag morgen før frokost for å kjøpe ferske brød . I Norge kjøper mange ferdig oppskåret brød med bortimot ubegrenset holdbarhet. Skremmende! Vær mer bevisste på hva god mat er!!!Anonymous poster hash: a8596...355 Problemet i Norge er todelt. For det første er det veldig dyrt å drive butikki Norge, slik at kostfokus er ekstremt. Ferskvare er DYRT : personale, teknikk og svinn er omfattende. For det andre er vi ett land med lav befolkningstetthet, og det øker svinn og senker mulighetene til å hente ut stordriftsfordeler. Ser man til Sverige er det dobbelt så mange kunder pr butikkområde, i danmark nærmere 10 ganger. Med det nivået på volum, og generelt lavere personalkost i disse landene , er det enklere å få ferskvare til å forsvare seg. 3
Purple Basil Skrevet 6. november 2014 #19 Skrevet 6. november 2014 Dette syns jeg var veldig trist å lese. Det viser godt hvordan samfunnet har blitt... Når man aldri har kjøpt fersvare og spør hvordan det funker... Dere i Norge har et skremmende dårlig utvalg av mat og et veldig trist syn på mat. Hvorfor stiller dere ikke som forbrukere større krav til kvalitet og utvalg på mat. Vi bor i Danmark og her er det helt vanlig å ha fersvarer i alle butikker. Slaktere og bakere på hvert gatehjørne. Og alle tar det som en selvfølge . Vi går f.eks til bakeren på søndag morgen før frokost for å kjøpe ferske brød . I Norge kjøper mange ferdig oppskåret brød med bortimot ubegrenset holdbarhet. Skremmende! Vær mer bevisste på hva god mat er!!!Anonymous poster hash: a8596...355 Godt innlegg. Selv bor jeg i Norge, men tar gjerne ukeshandelen i Danmark (bedre priser og utvalg). Er veldig heldig som har Danmark 3 timer unna, og gratisbilletter fra Color Line via bekjente. Menybutikkene pleier å ha gode ferskvaredisker, så der handler vi dersom vi skal ukeshandle i Norge
Gjest The damned Skrevet 6. november 2014 #20 Skrevet 6. november 2014 Du kan tydeligvis ikke så mye om mat du? Mat som står i varmeskap er faktisk ikke bakteriebomber, den holdes over en viss temperatur og hindrer dermed bakterievekst.Anonymous poster hash: b7b89...301 Er det nødvendig å svare frekt? Alle kan vel ta feil. Selv om det ikke er bakterier, så er det ikke fristende å kjøpe det. Er bare min mening. Mente jeg hadde lest det et sted, men googlet det og hvis det ikke skal bli bakterier så forutsetter det at temperaturen er høy nok og hygienen er god. Jeg har faktisk jobbet med mat og vet at hygiene er noe mange slurver med. At man glemmer seg og vasker ikke hender etter å ha tatt i penger for eksempel. Utrolig hvor mange og hvor ofte jeg så det når jeg jobbet på diverse steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå