Gå til innhold

Noen strikkekyndige her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg et oppskriftshefte, og skal strikke noen pulsvanter. Pulsvantene har et krystallaktig mønster i seg som iflg oppskriften lages slik: 1.omg: rett, 2. omg:rett, og her kommer problemet:

3. omgang: * 3r (3 r sm men la sitte på venstre p, kast, strikk deretter de samme m 3 sm igjen) = 3m fra 3m*. Gjenta fra *-+* ut omg. 4-8 omg: rett, 9 omg: *(3 r sm, kast, 3 r sm i samme m), 3 r*. Gjenta fra *-* ut omg.

Jeg må ha misforstått, for det blir hull i strikketøyet. På bildet er det ikke et hull, men noe ala en halv krystall som "stråler" ut fra et punkt. Kan noen forklare 3.omgang og 9.omgang for meg?

Betyr * * at alt innenfor stjernene er èn handling?

Mange takk for hjelp fra dere mer strikkekyndige, hilsen strikkenuben ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kjøpt meg et oppskriftshefte, og skal strikke noen pulsvanter. Pulsvantene har et krystallaktig mønster i seg som iflg oppskriften lages slik: 1.omg: rett, 2. omg:rett, og her kommer problemet:

3. omgang: * 3r (3 r sm men la sitte på venstre p, kast, strikk deretter de samme m 3 sm igjen) = 3m fra 3m*. Gjenta fra *-+* ut omg. 4-8 omg: rett, 9 omg: *(3 r sm, kast, 3 r sm i samme m), 3 r*. Gjenta fra *-* ut omg.

Jeg må ha misforstått, for det blir hull i strikketøyet. På bildet er det ikke et hull, men noe ala en halv krystall som "stråler" ut fra et punkt. Kan noen forklare 3.omgang og 9.omgang for meg?

Betyr * * at alt innenfor stjernene er èn handling?

Mange takk for hjelp fra dere mer strikkekyndige, hilsen strikkenuben ;)

Jeg forstår det slik at du strikker 3 m rett sammen og lar de 3 m sitte på venstre pinne (slik at du har den nye masken på høyre pinne), lager et kast på høyre pinne og så strikker de 3 m sammen igjen og tar de av pinnen.

Da skal du ha på høyre pinne: ny maske, kast, ny maske.

Stjernene betyr at det er det innenfor stjernene som skal gjentas ut omgangen. Det kan f.eks stå i en oppskrift slik:

Strikk 3 m rett *2 rett, 2 vrang* 3 m rett.

Det betyr at de første 3 maskene på pinnen skal strikkes rett, så skal du strikke 2 rett, 2 vrang, 2 rett, 2 vrang osv... helt til det er igjen 3 m på slutten av pinnen. De 3 siste skal da strikkes rett.

Håprr dette var til hjelp :)

Anonymous poster hash: c81b4...522

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Når du lager kastet, så ikke lag det for løst - da blir det fort litt større hull i strikketøyet. Dra med andre ord godt til, men ikke så hardt at tråden ryker. På neste omgang strikker du også litt fastere der hvor kastet er, slik at du får dratt maskene litt tettere sammen.

Froøvrig skal kast mellom to rett masker gjøres slik: Før garntråden fra baksiden til forsiden mellom pinnene. Før tråden så over høyre pinne og bakover, og strikk neste maske.

Grunnen til at jeg nevner det, er at jeg har sett en del kast som har blitt gjort feil, noe som igjen resulterer i feil i strikketøyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...