Gå til innhold

Omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg til tider blir tatt litt på sengen av enkeltes meninger her inne på forumet.

Jeg skrev inne her for et halv års tid siden ca, hvor jeg var litt lei meg for at min familie ikke respekterte et valg vi hadde tatt. Dette valget var å utsette videre overnatting hos andre til vår da 2,5 åring selv var komfortabel med det.

Hun lå borte flere ganger hos mine foreldre fra hun var lita, men plutselig en gang så var hun så mamma og pappa dalt etter en overnatting, og hun lot oss ikke komme ute av synet. Spesielt var dette synlig der hun hadde overnattet. Verken jeg eller mannen fikk gå på do alene, eller noe, for hun fryktet av vi skulle forlate henne der.

Hun har en stor språkforståelse og hun ga klart uttrykk ovenfor oss at hun ikke ville sove borte. Og dette respekterte vi. Vi snakket med henne og bearbeidet henne. Vi startet i det små med at jeg ble med henne på overnatting, deretter la jeg henne og reiste vekk, for til slutt å gå før hun la seg. Dette gikk fint, og det tror jeg er fordi vi respekterte hennes følelser og tok ting i hennes tempo.

Når jeg luftet dette på KG den gangen for et halv år siden, og når jeg nå svarte i tråden om bestemor skal få dra med treåringen så ble jeg faktisk anklaget for omsorgssvikt, fordi de mente jeg holdt tilbake ungen min. Ei mente til og med at barnetvernet burde vært inne i bilde! Jeg ble oppriktig overrasket over slike meninger. Det er litt trist å bli anklaget for omsorgssvikt ut fra et innlegg på KG. Og jeg syns det er trist ovenfor de som faktisk opplever omsorgssvikt.

Etter min mening så har vi gjort det riktige. Vi har hørt på jenta vår, og vi har tatt hensyn til henne. Vi har hjulpet henne på vei, og hun har funnet tryggheten til å igjen overnatte. Jeg syns virkelig ikke noe om å presse unger ut i slike ting. Dette er ting som følger deg resten av livet, og det er viktig å høret på barnet. Hva godt kommer det ut av å skulle presse et barn til overnatting? Er det fordi mamma og pappa trenger fri? Er det egne behov som stiller i første rekke?

Jeg ble sendt på overnatting, uten at jeg følte meg vel med det. Jeg hadde ikke samme ordforråd som min datter har, og klarte dermed ikke uttrykke frykten jeg følte. Etterhvert, når ordforrådet kom så turte jeg likevel ikke si hvor lite jeg likte overnatting. Jeg fikk beskjed hjemmefra at det kom til å bli gøy og veldig koselig, så da turte jeg ikke si noe. Jeg syns det var stas å være med besteforeldre, på dagtid. Men da kvelden kom så kom frykten og jeg lå noen ganger gråt stille, fordi jeg ikke var komfortabel med overnatting. Dette er ikke noe jeg vil at min datter skal oppleve når hun helt klart uttrykker misnøye for noe. Nå har det heldigvis gått seg til, men det tror jeg er fordi vi tok tiden til hjelp.

Hva tenker andre om det?

P.S. I barnehagen til datteren min så er det overnattingsturer 2 ganger i året. Hun har ikke tidligere hatt lyst til å overnatte, og der også har vi respektert ønske hennes. I år ville hun ligger over, så i en alder av 3 år var hun på overnattingstur fullestendig klar for det selv. Og det gikk strålende. Det også tror jeg er fordi vi tar ting i hennes tempo.

Anonymous poster hash: 8590d...b71
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal slutte å tenke så mye på hva andre mener om deg. :)

Anonymous poster hash: a2297...342
  • Liker 7
Skrevet

Jeg synes du skal slutte å tenke så mye på hva andre mener om deg. :)

Anonymous poster hash: a2297...342

Å bli anklaget for omsorgssvikt er ikke akkurat en liten filleting.

• Liker 1
Skrevet

Å bli anklaget for omsorgssvikt er ikke akkurat en liten filleting.

det er et nettforum med folk som elsker å provosere og lage trollinnlegg. Skal du fortsette å lese/skrive her inne så må man bare himle med øynene til de folka som er så forskruddi hodet.

Anonymous poster hash: 7e515...168

Skrevet

Jeg tenker at visse ting vi leser her inne på kg må vi ta med en STOR klype salt :) Det er veldig lett for folk å ha sterke meninger om ting de kanskje ikke har peiling på når de sitter gjemt bak en skjerm.

Skrevet

Dersom det funker for dere er det vel ikke noe problem

Skrevet

En person som hevder at det dere gjør er omsorgssvikt, har ikke begrep om hva omsorgssvikt er. Du som forelder skal selvfølgelig legge vekt på hva barnet selv sier og uttrykker. Din jobb som forelder er å forberede barnet til de neste steg i livet. Det må skje under trygge omstendigheter. Når du gjør dette gradvis, gjør du det riktig. Hilsen sosionom.

Skrevet

Dere har gjort det alle fornuftige mødre og fedre ville gjort. Skulle man hørt på alt rælet KG-ere lirer av seg hadde en blitt gæren.

Jeg skjønner at det stakk, altså, men du må bare stole på at dere gjorde det som var rett for dere.

Den sure AB-en kjenner dere jo overhode ikke, og var enten bare ute etter å provosere, eller et par knepp til venstre. ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også blitt overrasket over alt folk får seg til å skrive og "mene" her inne.. Virker som om visse her inne tar en mening og drar det til det ekstreme før de gidder å kommentere. Ikke legg så mye i det, det personen antagelig mente var at hun selv ikke ville oppdratt barnet sitt sånn, men så ble det plutselig omsorgssvikt i farta mens hun skrev.

Skrevet

TS - du er på KG, og ikke på et virkelig samarbeidsmøte med barnehage eller skole.

• Liker 1
Skrevet

Dette er omsorg, ikke omsorgssvikt! 😊

• Liker 1
Skrevet

Mange sier mye rart under AB-funksjonen egentlig. Skulle ønske den ble tatt vekk. Den blir ofte brukt for å trakassere.

• Liker 3
Gjest Kritisk
Skrevet

Mange sier mye rart under AB-funksjonen egentlig. Skulle ønske den ble tatt vekk. Den blir ofte brukt for å trakassere.

den er fjernet på forumet "rampelys" - skulle vært fjerna overalt spørr du meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns dere har vært veldig fornuftige, og blir tydelig belønnet med en trygg unge! Jeg har en veldig trygg 4-åring som maser om å dra på overnattingsbesøk alene, men hu mor er ikke heeeelt klar for det, utenom hos besteforeldrene da. Overnatting med så små barn i barnehagen hadde jeg vært veldig skeptisk til. Ungene hadde sikkert elsket det, men det er MYE ansvar for de voksne der, og ofte er de ikke en gang klar over hvilket ansvar de har (i forhold til brannkrav o.l. i et bygg som ikke er beregnet for overnatting feks.)

Men å gjøre ting i ungenes tempo er så absolutt ikke omsorgssvikt!

Og jeg skulle vrikelig ønske at det var mulig å få stengt ute de som bare slenger med leppa og er ute etter å provosere her inne. Kvinneguiden er absolutt ikke som den engang var. :(

Skrevet

Jeg ville tatt hva som ble sagt med en klype salt. Dere har hørt på barnet deres og respektert hennes avgjørelser. Og det skulle da bare mangle. Selv om barnet kun er 2-3 år, så skal likevel barnet bli hørt. Føler ikke barnet seg komfortabel med å sove borte, så venter man til barnet er klar for det selv. Enklere blir det ikke. Man tar tingene i barnets tempo. Og det er jo sånn det skal være (på noen områder iallefal), er det ikke? Jeg har gjort det samme hele veien og ungene mine er nå normale for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...