Gå til innhold

Superkresen toåring, fase? Tips og erfaringer ønskes.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini på snart 2,5 år blir stadig mer kresen. Brødmat går fint (spiser alt av pålegg), yoghuty går ned og stort sett det meste av frukt. Middagen er det verre med...

Eneste grønnsaker han spiser er rå agurk og rå paprika. Alt annet er uaktuelt, erter brekker han seg av. Potet spiser han bare hvis det er i form av pommes frites.

Sånn har det vært i nesten et år nå. Men nå begynner han å nekte å spise kjøtt også. Altså er det snart bare ris og pasta han spiser.

Saus går stort sett bra. Noen supper også, men det er stadig oftere uaktuelt det og. Jeg gjemmer så mye grønnsaker i sausen som mulig.

Til å begynne med spiste han omtrent ALT, hvorfor denne omvendte utviklingen? Jeg begynner å bli bekymret for om han får i seg det han trenger.

Skal sies at han alltid får det vi har. Alltid litt av alt, gjør så lite nummer ut av det som mulig. Hender jeg sier at det er stor gutt-ingrediens, men ikke mer. Ofte vil han ikke spise NOE og da må jeg bruke omvendt psykologi for å få ham til å spise.

Vi har kuttet ned på dagsovingen, så noen dager kan han være sliten.

Noen som har gode råd? Går det over?

Anonymous poster hash: 04c38...c80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat slik er lille også, 2;5 år... Har ingen konkrete tips, men her går det litt i perioder. D ettermiddagene han er veldig trøtt spiser han ingenting. Får alltid middag foran seg, men jeg gjør ikke noe nummer ut av at han ikke vil ha. Han skyver det bort og prøver å få oppmerksomhet rundt det,men det virker ikke! Av og til gir han opp og spiser litt likevel.

Skrevet

Snakk med barnehagen, da kan du både høre om han er slik der også, og om de har noen råd.

Prøv nye ting, kanskje det er en tilberedningsmåte eller en grønsak han liker.

Fortsett å lure inn grønsaker. Du kan gjemme raspet gulerot og eple i brød siden han liker det. Du kan også prøve å overbeise ham om at frukt og salat er pålegg. Lag en tykk grønsaksmos, ha den i et påleggsglass og finn på et navn så han tror det er et nytt pålegg.

Så lenge han spiser brødmat klarer han seg.

Anonymous poster hash: 5686a...541
Skrevet

Snakk med barnehagen, da kan du både høre om han er slik der også, og om de har noen råd.

Prøv nye ting, kanskje det er en tilberedningsmåte eller en grønsak han liker.

Fortsett å lure inn grønsaker. Du kan gjemme raspet gulerot og eple i brød siden han liker det. Du kan også prøve å overbeise ham om at frukt og salat er pålegg. Lag en tykk grønsaksmos, ha den i et påleggsglass og finn på et navn så han tror det er et nytt pålegg.

Så lenge han spiser brødmat klarer han seg.

Anonymous poster hash: 5686a...541

Han spiser visst mer i barnehagen, som i mer variert.

Generelt vil jeg helst mase så lite som mulig med det. Bare fortsette å tilby ham det vi spiser. Og vi spiser stort sett veldig variert mat. Prøver mer enn gjerne noe nytt, og spiser sjelden samme middag i løpet av to måneder (det er i såfall pizza og taco, som er kosemat en gang i blant).

Anonymous poster hash: 04c38...c80

Gjest Magdalene
Skrevet

Slik har vår toåring blitt også (vår femåring har også vært slik). Spist stort sett alt frem til for en mnd siden.

Vi legger maten på asjetten, og maser ikke noe mer med det, spiser han ikke, så får han bare vente til kveldsmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...