AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Jeg er mer og mer nervøs for egguthenting og frykter den. Det er så gale at jeg nesten vurderer å ikke gjennomføre det. Kan noen samenligne smerten med en annen smerte? Føles det som sterke mensensmerter, eller føles det mer ut som en annen type smerte? Og hva er værst? Er det nålstikket som er vondest eller er det når dem tar ut egga som er værst? Anonymous poster hash: 80d33...203
miore Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 Jeg er mer og mer nervøs for egguthenting og frykter den. Det er så gale at jeg nesten vurderer å ikke gjennomføre det. Kan noen samenligne smerten med en annen smerte? Føles det som sterke mensensmerter, eller føles det mer ut som en annen type smerte? Og hva er værst? Er det nålstikket som er vondest eller er det når dem tar ut egga som er værst? Anonymous poster hash: 80d33...203 Hei, og lykke til med egguthentingen! Er det lenge til? Så vidt jeg har forstått er det veldig individuelt hvordan folk opplever egguthentingen Jeg syntes det var litt ubehagelig, men ikke egentlig vondt, mens jeg har hørt om andre som syntes det var skikkelig vondt. Det er vanskelig å si hvordan det vil bli for deg. Man får uansett veneflon med smertestillende, og dersom du synes det er alt for vondt får du heller si fra, så får du sikkert mer smertestillende. Jeg har hørt om at folk som er veldig engstelige på forhånd også får valium. Det fikk ikke jeg, men så tok også jeg det ganske med ro. Mulig praksisen er litt forskjellig fra klinikk til klinikk. Jeg vet ikke egentlig hva jeg skal sammenlikne følelsen med, for det kjennes ikke egentlig ut som noe annet jeg har opplevd Synes ikke det kjennes ut som menssmerter. Stikket var det minst ubehagelige egentlig, det kjente jeg nesten ikke. Men jeg kjente godt når de "pungterte" eggposene og sugde ut innholdet - det kjentes litt ut som om de "nappet"/kløyp litt i eggstokkene mine, på en måte. Som sagt, definitivt ikke behagelig, men vil ikke beskrive det som smertefullt heller. Jeg er veldig følsom for smertestillende, og blir ekstremt kvalm av det, så det mest ubehagelige for min del var egentlig at jeg ble så utrolig grønn i trynet av dem
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #3 Skrevet 4. november 2014 Mitt første egguttak, fikk jeg ikke noe annet enn lokalbedøvelse. Det var bare grusomt vondt, jeg gråt og gråt. Hele opplevelsen var bare grusom. Det andre og tredje uttaket fikk jeg Petidin (et morfin preparat) intravenøst først og det hjalp en god del. Det var fortsatt vondt, men overkommelig. Jeg synes stikkene er verst, men alt var sterkt ubehagelig. Men det var overkommelig og jeg hadde gjort det igjen. Har vært med på verre for å si det sånn. Anonymous poster hash: 74382...8e9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #4 Skrevet 4. november 2014 Hei, og lykke til med egguthentingen! Er det lenge til? Så vidt jeg har forstått er det veldig individuelt hvordan folk opplever egguthentingen Jeg syntes det var litt ubehagelig, men ikke egentlig vondt, mens jeg har hørt om andre som syntes det var skikkelig vondt. Det er vanskelig å si hvordan det vil bli for deg. Man får uansett veneflon med smertestillende, og dersom du synes det er alt for vondt får du heller si fra, så får du sikkert mer smertestillende. Jeg har hørt om at folk som er veldig engstelige på forhånd også får valium. Det fikk ikke jeg, men så tok også jeg det ganske med ro. Mulig praksisen er litt forskjellig fra klinikk til klinikk. Jeg vet ikke egentlig hva jeg skal sammenlikne følelsen med, for det kjennes ikke egentlig ut som noe annet jeg har opplevd Synes ikke det kjennes ut som menssmerter. Stikket var det minst ubehagelige egentlig, det kjente jeg nesten ikke. Men jeg kjente godt når de "pungterte" eggposene og sugde ut innholdet - det kjentes litt ut som om de "nappet"/kløyp litt i eggstokkene mine, på en måte. Som sagt, definitivt ikke behagelig, men vil ikke beskrive det som smertefullt heller. Jeg er veldig følsom for smertestillende, og blir ekstremt kvalm av det, så det mest ubehagelige for min del var egentlig at jeg ble så utrolig grønn i trynet av dem Ville bare si at det er ikke alle steder du får veneflon med smertestillende, jeg fikk noen tabeletter som jeg ble ganske susen av, men som ikke slo skikkelig ut før etter uttaket.. Hadde ganske vondt, og legen kom inn etterpå for å høre hvordan det gikk. Stor sansynlighet jeg får noe annet på neste uttak.. Må prøve å huske å spørre om det før uttaksdagen neste gangAnonymous poster hash: ad996...974
Athene Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 Jeg hadde veldig vondt. Både når de satt lokalbedøvelsen og når de hentet ut egg. Smerten var veldig lik alle gangene jeg har vært gjennom dette, selv om jeg har fått ekstradose med morfin. Det er øyeblikkssmerte, det gjør bare vondt akkurat når de stikker, og det er jo raskt overstått. Før og etter har jeg verken vondt eller ubehag, da jeg sørger for å ta smertestillende gjennom dagen. For meg har ikke dette vært traumatisk i det hele tatt, det er så raskt gjort og absolutt verdt det. Jeg har ikke gruet meg annet enn første gangen. For meg har det også betydd veldig mye at mannen har vært med, og holdt meg i handen og snakket med meg. Så mitt beste tips er å sørge for å ta nok smertestillende, og be om å få med mannen inn.
Biloba Skrevet 6. november 2014 #6 Skrevet 6. november 2014 Å grue seg var helt bortkastet for min del. Det var moderat vondt, for vondt til å slappe av, men ikke så vondt at det var fælt. Ble ikke uvel, redd eller dårlig på noen måte, og følte ikke at jeg trengte mer smertestillende enn tablettene jeg fikk på forhånd. Jeg ble veldig lettet over hele greia raskt etter at legen var i gang. Jeg tok hele 16 egg fra den ivrigste eggstokken, og da verket den litt i tillegg til stikksmertene. Klinikken min gir sterke smertestillende i nesesprayform hvis det trengs noe ekstra. Lokalbedøvelsen gjorde vondt (helt kortvarig), og det gjorde vondt å sette nålen inn i eggstokken. Han stakk bare en gang gjennom selve eggstokkveggen, og sugde ut væsken fra en og en follikkel, og vinklet så nålen til neste eggfollikkel. Når nålen er i follikkelen gjorde det ikke vondt å suge ut væsken. Noen av stikkene var helt smertefrie. Stikksmertene kjennes bare i noen sekunder av gangen, og var aldri veldig sterke. De fleste har ikke sterke smerter! Du må ikke la egguttaket hindre deg i å prøve å få en familie, for de fleste går det veldig greit. Spør klinikken om beroligende hvis du er veldig nervøs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå