Gå til innhold

Hvordan var alt på 15-16-17 og 1800-tallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan barn og tenåringer hadde det på 15-16-17 og 18?

Hvor mange % av barn under så og så mange år døde?

Hvordan bodde dem?

Om begge foreldrene til ungene døde, hvem tok seg av barna?

Hva skjedde egentlig om barn ble født utenfor ekteskap?

Hvordan var forholdet mellom barn og foreldre?

Var kvinnene gravide omtrent hvert år?

Døde tvillinger svært ofte under fødsel?

Hvor ofte var trillinger?

Var det vanlig å kalle barna det samme, selv om kanskje alle var i live?

Hva gjor barna på?

Hva gjor de voksne på?

Håper noen vet :)

Anonymous poster hash: fecd5...d58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 av 7 kvinner dør i barsel i de fattigste landene i verden nå i 2014, så vi kan jo gå ut fra at det var slik i Norge frem til på 1900-tallet når det ble bedre sanitære forhold og tilgang på helsepersonell. 20 % av alle spedbarn dør før de fyller ett år i svært fattige land. Om foreldrene døde så var det slektninger som tok seg av dem, ellers var det vel barnehjem eller ut på gata?

Anonymous poster hash: 19383...4e5
  • Liker 1
Skrevet

Skoleoppgave på gang, altså? Og du ser helst at du slipper å åpne noen bøker eller gjøre nettsøk selv?

Anonymous poster hash: 46491...e74
  • Liker 3
Skrevet

Jo nå skal du høre....

Altså det er vel ingen av oss som vet noe bedre enn deg. Plukk opp en bok.

• Liker 2
Skrevet

Les Karsten Alnæs "historien om Norge" bind 2. Den tar for seg perioden 1350-1800, og er lettlest og full av beskrivende historier om hverdagsliv og levekår.

Skrevet

Ts her.

Ingen skoleoppgave, bare ren nysgjerrighet. Har søkt mye, men det er lite info om ting for såååå lenge siden. Jeg leste noe om barneoppdragelse på 1700-tallet, men jeg er sulten på mer :)

Gjest Seajewel
Skrevet

Barna hjalp til hjemme, men det var også lek. Det viser arkeologiske funn, blant annet. Anbefaler deg å låne historiebøker på biblioteket, og få guidede turer på muesum. :)

Skrevet

Om du er villig til å lese faglitteratur om emnet anbefales William H. Hubbards "Historical studies in mortality decline" .

Anonymous poster hash: 556a9...0de

Skrevet

Ts her.

Ingen skoleoppgave, bare ren nysgjerrighet. Har søkt mye, men det er lite info om ting for såååå lenge siden. Jeg leste noe om barneoppdragelse på 1700-tallet, men jeg er sulten på mer :)

Google er din venn i slike tilfeller. Jeg har nylig skrevet en avhandling om norgeshistorien fra ca 800 frem til i dag. Hadde ingen problemer med å finne gode kilder. Dersom du vil (og trenger det til en oppgave) er det bare å søke selv.

Skrevet

Det er jo et ganske vidt spekter du dekker. Det kan være lurt å begrense søkene sine litt, ihvertfall til å begynne med. En bondefamile i Norge på 1500-tallet levde ganske forskjellig fra en overklassefamilie i Spania på 1800-tallet.

Begrepet ungdom kom ikke før på 1950-tallet. Før var man barn frem til man var konfirmert. Etter det var man voksen, og var forventet å jobbe, gifte seg osv. Barn ble også stort sett sett på som små voksne, og var forventet å oppføre seg deretter til en viss grad. Det å tenke på barndommen som en egen livsfase kom vel på slutten av 1700-tallet, mener jeg å huske.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...