Gå til innhold

Blir ikke gravid- hva sier jeg til fastlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi brukte over 2 år på å få førstemann, og har nå prøvd å bli gravid med nr.2 i nesten ett år.

Vi er snart 35, og jeg er så redd for at vi ikke skal få det til.

Hvordan går jeg frem ift fastlegen min? Hva sier jeg, og hva kan jeg forvente at han gjør/sier? Jeg er typen som aldri går til legen, og merker det sitter langt inne å ringe nå. Samtidig er jeg så redd for at toget skal gå ifra oss uten at vi har prøvd noe mer...

Tips?

Anonymous poster hash: 6d388...9f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier bare at du ønsker en time fordi dere har prøvd å bli gravid et år uten resultat. Da har man rett på hjelp. Fastlegen kan ikke gjøre så mye annet enn å henvise videre til henholdsvis gynekolog og spermprøve.

Anbefaler deg å lese litt rundt på nett om hva man kan vente når man må i gang med utredning. Både for å forberede deg, og for å vite hva den beste fremgangsmåten er og hvilke rettigheter dere har.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har hørt om noen som får Pergo eller noe, er dette en del av utredningen, eller kan det være noe vi må prøve først?

Skrevet (endret)

Takk for svar!

Jeg har hørt om noen som får Pergo eller noe, er dette en del av utredningen, eller kan det være noe vi må prøve først?

Pergotimekurer (pergo) er en relativt vanlig del av prosessen, som gynekologen din kanskje / sannsynligvis skriver ut til deg etter at du har blitt henvist og utredningen har startet. Det stimulerer eggstokkene/eggproduksjonen. Hvis du sliter med manglende eller ustabil eggløsning eller kort lutealfase kan pergotime hjelpe.

Endret av miore
Skrevet

Pergo er riktig behandling dersom du har manglende eggløsning, eller dersom det er misstanke om dårlig eggmodning. Det er ofte noe man prøver tidlig i prosessen da det er relativt harmløst.

Dette bør skrives ut av fertilitetseksperter og ikke fastleger, da det kan gjøre det vanskligere å bli gravid. Dette fordi det svekker livmorslimhinnen og kan klusse til naturlig syklus.

Mannen skal alltid sjekke spermkvalitet før man begynner på pergotime.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar, begge to!

Mannen var hos fastlegen før vi ble gravide med førstemann. Fikk sa beskjed om at det var vanlig at kvinnen sjekket seg først (?) Jeg lar det nok gå litt til før jeg tar motet til meg og ringer fastlegen...

Skrevet

Mannen var hos fastlegen før vi ble gravide med førstemann. Fikk sa beskjed om at det var vanlig at kvinnen sjekket seg først (?) Jeg lar det nok gå litt til før jeg tar motet til meg og ringer fastlegen...

De er ikke riktig. Det beste er at mannen sjekker seg først. Det er en rask og enkel test, mens utredning av kvinnen kan være prøving og feiling over lang tid.

• Liker 2
Skrevet

Nei nei, mannen er svært enkel å sjekke ut av saken med en enkel sædprøve, her har dere rett og slett blitt feilinformert! Det er langt mer innviklet å utrede kvinnen, og det involverer alt fra hormonbehandling til laprascopi!

Anonymous poster hash: 74283...e73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...