AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #21 Skrevet 5. november 2014 Jeg syns det er en del "snobberi" nedover, jeg. At alt som er dyrt og fint er sløseri av penger ("på Maemo blir man ikke mett engang"), at en femretter på Fauna er jålete, men en helaften på Egon som kanskje blir en hundrings billigere, det er toppers. Alle som ikke liker Grandiosa, aldri går på macdonalds og ikke bruker Toro er snobber (og lyver, "egentlig liker de det, de bare sier sånt for fasaden"). Jeg kjenner folk som fortsatt rynker på nesa og sier at "sushi skal jeg aldri smake på!", det er sånn jålete bymennesker spiser bare fordi det er "in". Osv. Også kommer man på middag til dem, og de skryter av god, gammeldags mat, og så får man salte medisterkaker i salt torosaus med underkokte poteter og is til dessert. Eller frossenpizza. Noen skryter fælt av å ikke være matsnobber. Anonymous poster hash: dd36a...b7e Veldig enig, og dette har jeg jammen fått min skjerv av her på matforumet. Denne typen argumentasjon er det jeg i innlegget mitt lenger opp kalte for mat-jantelov. Man skal ikke komme her og snakke om økologisk kylling og hjemmekokt kraft og tro man er noe. Og dette med at matsnobber skryter av egne råvarevalg og rakker ned på det andre gjør som ikke er bra nok: Gjør de faktisk det? Eller er det de som hører/ser dem snakke/skrive om sine preferanser mht "alt laget fra bunnen" som oppfatter dette som et angrep på dem selv? Dessuten: Skal man ikke få lov til å snakke om kvalitet og preferanser når det gjelder akkurat mat, eller genuint mene og gi uttrykk for at noen valg faktisk er bedre (mht smak og/eller bærekraftig matproduksjon og dyrevelferd, feks) uten at dette automatisk blir snobberi? Jeg tror litt av problemet her er at sånne diskusjoner og skillelinjer også til en viss grad avdekker økonomiske forskjeller mellom samtalepartnerne, og derfor blir det så uhørt (selv om jeg personlig er uenig i at mat fra grunnen av gode råvarer trenger å være dyrere enn halvfarbrikata etc). Å flashe matpreferanser er å flashe klassetilhørighet, og det skal man ikke (i Norge). Anonymous poster hash: db4d1...6c4 5
Gjest pærecider Skrevet 5. november 2014 #22 Skrevet 5. november 2014 Litt morsomt at folk nevner mathallen som matsnobberi. Har vært der ofte, men kan også gå på mcDonalds eller spise toro-sauser. Alt som er godt går ned i denne kroppen, enten det er andeconfit fra mathallen eller en big mac. For meg er matsnobberi de som har en ovenfra og ned holdning til folk som spiser annerledes enn dem, enten det er økologisk/ren mat kontra gatekjøkkenmat, mors kjøttkaker og fårikål kontra sushi og kaffe latte. Eller at man MÅ ha dyre ingredienser og oljer fra Oliviers og co bare for syns skyld. Selv kan jeg kjøpe en olje derfra innimellom, fordi de smaker helt nydelig. rett og slett.
Gjest tomasjj Skrevet 5. november 2014 #23 Skrevet 5. november 2014 Det er når du skal vise deg med maten du lager/spiser. Det er ikke noe med hva maten er i seg selv. Det er intensjonen.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #24 Skrevet 5. november 2014 Det er når du skal vise deg med maten du lager/spiser. Det er ikke noe med hva maten er i seg selv. Det er intensjonen. Tja. I en tid da "alle" legger ut bilde av middagen sin på Instagram eller Twitter: Hvem skal ikke vise seg med maten de lager/spiser? Anonymous poster hash: db4d1...6c4 1
Gjest Peanut Skrevet 5. november 2014 #25 Skrevet 5. november 2014 Tja. I en tid da "alle" legger ut bilde av middagen sin på Instagram eller Twitter: Hvem skal ikke vise seg med maten de lager/spiser? Jeg har selv lagt ut bilde av hjemmelaget sukkerfri marsipan på Fb. Sukkerfri fordi faren min er diabetiker og marsipanen var kun til ham. Synes på en måte at når det er lagt ut et bilde av noe som er laget for å glede andre så er det greit, men hvis det kun er for å vise hvor flink man er til å lage det og det så kan det bli litt sånn ... i lengden synes jeg. Ellers synes jeg matsnobberi går i begge retninger. Har opplevd begge retninger og, men vet ikke hvem jeg synes er verst. Eneste er at begge på en måte er så arrogante så det holder og jeg liker ikke arroganse. >_<
Gjest tomasjj Skrevet 5. november 2014 #26 Skrevet 5. november 2014 Tja. I en tid da "alle" legger ut bilde av middagen sin på Instagram eller Twitter: Hvem skal ikke vise seg med maten de lager/spiser? Anonymous poster hash: db4d1...6c4 De som ikke legger ut slikt? Uansett, for meg så dreier det seg om intensjonen - om det er selvbekreftelse eller imagebygging som foregår. Det kan selvsagt være genuin interesse, eller en kombinasjon, men man legger vel fort merke til de som snobber seg. Dem om det. Ikke så sterke meninger rundt det - de må finne ut av det selv. Men når noen begynner å rakke ned på andre - snobb, no-snobb, da er det teit.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #27 Skrevet 5. november 2014 De som ikke legger ut slikt? Uansett, for meg så dreier det seg om intensjonen - om det er selvbekreftelse eller imagebygging som foregår. Det kan selvsagt være genuin interesse, eller en kombinasjon, men man legger vel fort merke til de som snobber seg. Dem om det. Ikke så sterke meninger rundt det - de må finne ut av det selv. Men når noen begynner å rakke ned på andre - snobb, no-snobb, da er det teit. Jeg skjønner poenget. Likevel mener jeg at slik imagebygging på alle livets områder er noe som gjennomsyrer kulturen og samfunnet vårt nå i kjølvannet av Facebook/sosiale medier i en slik grad at man ikke kan gjøre akkurat det til et kriterium for snobberi. Det er mer blitt en standard sosial omgangsform, kan man nesten si. Anonymous poster hash: db4d1...6c4 2
Gjest tomasjj Skrevet 5. november 2014 #28 Skrevet 5. november 2014 Jeg skjønner poenget. Likevel mener jeg at slik imagebygging på alle livets områder er noe som gjennomsyrer kulturen og samfunnet vårt nå i kjølvannet av Facebook/sosiale medier i en slik grad at man ikke kan gjøre akkurat det til et kriterium for snobberi. Det er mer blitt en standard sosial omgangsform, kan man nesten si. Anonymous poster hash: db4d1...6c4 Det gjennomsyrer så absolutt kulturen. Det er vanskelig å melde seg ut av dette. Man er jo en del av omgivelsene. Men greia er vel å ikke dømme andre så voldsomt, ei heller å søke disse overfladiske bekreftelsene eller legge for mye i de.
Gjest The damned Skrevet 5. november 2014 #29 Skrevet 5. november 2014 Jeg syns det er en del "snobberi" nedover, jeg. At alt som er dyrt og fint er sløseri av penger ("på Maemo blir man ikke mett engang"), at en femretter på Fauna er jålete, men en helaften på Egon som kanskje blir en hundrings billigere, det er toppers. Alle som ikke liker Grandiosa, aldri går på macdonalds og ikke bruker Toro er snobber (og lyver, "egentlig liker de det, de bare sier sånt for fasaden"). Jeg kjenner folk som fortsatt rynker på nesa og sier at "sushi skal jeg aldri smake på!", det er sånn jålete bymennesker spiser bare fordi det er "in". Osv. Også kommer man på middag til dem, og de skryter av god, gammeldags mat, og så får man salte medisterkaker i salt torosaus med underkokte poteter og is til dessert. Eller frossenpizza. Noen skryter fælt av å ikke være matsnobber.Anonymous poster hash: dd36a...b7e Enig med deg og bruker over her som siterte innlegget ditt. Hvis jeg for eksempel sier til noen at jeg ikke liker maten på Egon, så er jo ikke det noe å ta personlig. Er bare å spise der det. Synes det er dyrt der i forhold til kvalitet, men det er min mening. Har også opplevd at jeg omtrent ikke har lov til å synes at et produkt er bedre enn et annet. Noen mener også at det å lage hjemmelaget mat er snobbete, og at vanlig mat er toro og annen ferdigmat. Synes det egentlig er litt skremmende når helt vanlig mat er snobbete bare fordi den er hjemmelaget. Det er ikke spesielt fancy eller snobbete mat jeg lager til hverdags. Det kan være fiskegrateng eller pasta bolognese. Noen er bare veldig opptatt av å vise hvor lite de bryr seg eller bruker på mat. Synes ikke de er noe bedre enn de som er skrytete andre veien.
Gjest Zeitgeist Skrevet 5. november 2014 #30 Skrevet 5. november 2014 For meg er matsnobberi når man rakker ned på andre fordi de velger annerledes - uavhengig av hvilke årsaker, f.eks. økonomi, smak, tilgjengelighet. I tillegg er matsnobberi når man kun kjøper det aller dyreste kun fordi det er det aller dyreste, og da kun fordi man vil vise omverdenen at man har råd til det. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er en liten matsnobb. Men matsnobberiet mitt holder jeg for meg selv. Kjøtt kjøper jeg hos slakteren. Det kommer stort sett fra regionen, og er ikke tilsatt noe. Ja, det koster adskillig mer enn i butikken, men så kjøper jeg heller ikke kjøtt hver dag. Frukt og grønnsaker kjøper jeg helst hos lokale bønder - også fordi det er regionalt. Hvorvidt det er økologisk er meg strengt tatt likegyldig da de tillate verdiene av ymse stoffer i såkalt økologisk mat har økt så mye at innholdet av f.eks. sprøytemidler i økologisk dyrket mat tilsvarer det samme nivået som var tillatt for ikke-økologisk mat for ti år siden. Ja, jeg kjøper DeCecco-pasta i stedet for Euroshopper-pasta. Fordi det er en betydelig forskjell i smak og kvalitet. Olivenolje får jeg av en som har familie som selv produserer olivenolje. Slik kan jeg fortsette i det uendelige. Jeg lager også veldig mye av maten min selv. Og den største grunnen er at jeg liker det. Jeg koser meg på kjøkkenet. Ja, det tar litt mer tid å lage en guacamole fra bunnen av enn å åpne en boks. Men så inneholder ikke min guacamole erter heller da. Som sagt, matsnobberiet mitt holder seg innenfor husets fire vegger. Og fordi jeg ikke alltid kjenner til bakgrunnen til andre, lar jeg være å dømme de som har handlevognen full av no-name merker.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #31 Skrevet 5. november 2014 Men hvem er disse som etter sigende rakker ned på andres matvalg, da? For jeg kjenner ingen, faktisk. Anonymous poster hash: db4d1...6c4 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #32 Skrevet 5. november 2014 Jeg føler Mathallen i Oslo er matsnobberi. Det skal liksom være så eksklusivt, hipt og unikt. Ser nå etter at jeg skrev dette at du var ute etter holdninger. Så da blir det vel kanskje de som handler mat på slike steder fordi de mener at den vanlige matbutikken ikke er god nok. Jeg er helt uenig i at Mathallen er snobbete. Man får jo kjøpt både billig og rask ferdig mat der, syns det er rart at det skal være "snobbete" fordi det er i Mathallen. Noen av konseptene der er riktignok en smule pretensiøse, men de er jo spesialforretninger for spesielt interesserte. Men jevnt over syns jeg Mathallen er ganske usnobbete og jordnær, det er jo slakter, paibaker, baker, fiskehandlere et cetera? Kanskje jeg er en matsnobb siden jeg ikke skjønner at dette er snobbete? Jeg syns en matsnobb er en som ser ned på folk for hva de spiser. Selv syns jeg det er kjemegøy å lage mat, og lager det meste fra bunnen, men jeg skjønner jo at ikke alle har tid/lyst/interesse, så om noen lever på toro og grandis så ser jeg ikke ned på de av den grunn. Anonymous poster hash: b7ae0...a83 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #33 Skrevet 5. november 2014 Jeg svarte for noen år siden her i en tråd der en mor spurte de kunne servere torogryte i konfirmasjon, fordi det var konfirmantens favoritt. Jeg svarte "absolutt ikke", og ble kalt snobbete. Jeg ville jo aldri sagt at noen ikke burde spise torogryte noen gang, men altså: jeg er en matsnobb syns noen. Anonymous poster hash: dd36a...b7e 3
Purple Basil Skrevet 6. november 2014 #34 Skrevet 6. november 2014 (endret) Holdningene du her gir uttrykk for er mat-jantelov for meg. Jeg er ikke opptatt av å identifisere matsnobber. Jeg tror faktisk ikke det finnes så mange av dem i Norge. I så fall dreier det seg om (særlig) menn i 30-årsalderen som er opptatt av å flashe sin bruk av dyre råvarer uten å kunne gjøre skikkelig bruk av dem. Dvs når matlaging inngår i en iscenesettelse av sosial status som involverer mer og fortrinnsvis andre ting enn mat. Og der feks dyrt og trendy kjøkkenutstyr blir viktigere enn maten og smakene. Fokuset på mat laget fra grunnen, økologiske og kortreiste råvarer etc er imidlertid slett ikke matsnobberi i min bok. Det er en sunn trend som fremmer bærekraftig jordbruk, dyrevelferd og helse. Og det å ta til orde for slike matlagingsvalg på et diskusjonsforum må være minst like legitimt som å innta motsatt standpunkt ved å stemple motdebattanter som "matsnobber som tror de er noe" og dermed slippe å forholde seg til synspunktene de målbærer. Anonymous poster hash: db4d1...6c4 Signerer denne! At folk bryr seg om maten de spiser har ingenting med snobberi å gjøre, jeg kaller det sunn fornuft. Endret 6. november 2014 av Purple Basil
Schadenfreude Skrevet 6. november 2014 #35 Skrevet 6. november 2014 Signerer denne! At folk bryr seg om maten de spiser har ingenting med snobberi å gjøre, jeg kaller det sunn fornuft. Veldig enig med innlegget du siterte, jeg også. Å lage mat fra bunn av er ikke nødvendigvis snobberi. Det kan dreie seg om interesse eller at det jo tross alt smaker bedre. Vi bruker sjelden halvfabrikata, av den enkle grunn at jeg lager bedre og sunnere alternativer på omtrent samme tid. Det handler om erfaring og interesse, samt at jeg syns halvfabrikata er for salt. Så nei, jeg spiser verken grandis, toro eller mækkærn. Jeg er til og med så snobbete at jeg liker å bruke trøffelolje på speileggene mine (seriøst, det er helt fantastisk! ). Jeg koker store porsjoner pastasaus og fryser ned til en annen dag og syns generelt det er gøy å leke med smaker. Litt som at livet er for kort til å gå med kjipt undertøy er det også for kort til å ikke kose seg med god mat. Særlig ikke hvis man syns det er gøy. 2
lillemy02 Skrevet 6. november 2014 #36 Skrevet 6. november 2014 (endret) Hva er matsnobberi for deg? For meg er det blant annet kommentarer her inne og ellers, tatt helt ut av kontekst, der det påpekes at man aldri bruker Toro, at man alltid må lage alt fra bunnen og aldri gjør ting på en lettvint måte. Hva tenker du? Anonymous poster hash: 5f69d...f3f Ha ha dette minner meg om kolega av meg. Han stod og pekte med skjelvende fingre på meg og skrek at jeg er en j***** matsnobb. Fordi jeg diskuterte med noen andre og sa at jeg laget all mat fra bunnen av og aldri brukte ferdig produkter. Dette er sannheten. Vet ikke hva jeg ellers skulle ha sagt skulle jeg ha løyet??? Men jeg er så langt fra matsnobb som man kommer. Spiser stort sett alt jeg for servert fra grandiosa til macern mat. Det er bare at jeg ikke kjøper det. Endret 6. november 2014 av lillemy02
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #37 Skrevet 6. november 2014 Ha ha dette minner meg om kolega av meg. Han stod og pekte med skjelvende fingre på meg og skrek at jeg er en j***** matsnobb. Fordi jeg diskuterte med noen andre og sa at jeg laget all mat fra bunnen av og aldri brukte ferdig produkter. Dette er sannheten. Vet ikke hva jeg ellers skulle ha sagt skulle jeg ha løyet??? Men jeg er så langt fra matsnobb som man kommer. Spiser stort sett alt jeg for servert fra grandiosa til macern mat. Det er bare at jeg ikke kjøper det. Det er forskjell på å si slikt i en sammenheng og å poengtere det ut fra et helt annet utgangspunkt. Anonymous poster hash: 5f69d...f3f
lillemy02 Skrevet 6. november 2014 #38 Skrevet 6. november 2014 Det er forskjell på å si slikt i en sammenheng og å poengtere det ut fra et helt annet utgangspunkt. Anonymous poster hash: 5f69d...f3f Jeg hadde en samtale med en annen kolega og noe av det ble diskutert om hans nye kone som var veldig opptat helse. Han var ikke med i samtalen og kom stormende fra andre siden av rommet for å kjefte på meg..
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #39 Skrevet 6. november 2014 Jeg hadde en samtale med en annen kolega og noe av det ble diskutert om hans nye kone som var veldig opptat helse. Han var ikke med i samtalen og kom stormende fra andre siden av rommet for å kjefte på meg.. Han høres ikke spesielt sympatisk ut. Anonymous poster hash: 5f69d...f3f
Mynona Skrevet 6. november 2014 #40 Skrevet 6. november 2014 Det er ikke hvorvidt man kjøper kjøtt på slaktern og lager mat fra bunnen eller ei, det er holdningen ovenfor andre. Jeg kjenner folk som er lidenskapelig opptatt av å lage/spise mat som ikke er snobbete og jeg kjenner folk som er like lidenskapelige, men som samtidig snakker ned andre som ikke gjør ting på samme måte, og som ikke kan spise det de blir servert, ikke kan spise gårsdagens brød osv. De som fnyser av at andre bruker ketchup på pølsa og bare vet at noe smaker bedre enn noe annet fordi det er dyrere - selv om de ikke har smakt det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå