AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Hva er matsnobberi for deg? For meg er det blant annet kommentarer her inne og ellers, tatt helt ut av kontekst, der det påpekes at man aldri bruker Toro, at man alltid må lage alt fra bunnen og aldri gjør ting på en lettvint måte. Hva tenker du? Anonymous poster hash: 5f69d...f3f 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 Noen av anmeldelsene i DN (av "Salt og Pepper") grenser iblant over til matsnobberi. Jeg kjenner få jeg vil kategorisere som matsnobber, men jeg har spist på restauranter der menyen har "tatt litt av" i bruk av eksklusive råvarer - dvs. at man skal bruke dyre råvarer rett og slett for å heve nivået på restauranten uten at det har stor effekt på smaken. Selv har jeg vokst opp i et hjem hvor all mat ble laget fra bunnen av og med gode råvarer. Noen bryr seg mer om mat enn andre, og noen prioriterer mer tid og penger på det enn andre. Det er mye rart i halvfabrikata og i den grad man klarer å holde seg unna det, er det en god ting. Jeg synes ellers det er forskjell på hva man spiser som student, der det kun er en selv, man har begrenset budsjett osv. og hva man lager til middag når man har en familie. Det er faktisk ikke veldig mye jobb å lage en sunn middag med gode råvarer dersom man har basiskunnskapen. Anonymous poster hash: 67440...4d4 10
Gjest Aella Skrevet 4. november 2014 #3 Skrevet 4. november 2014 (endret) Kjenner en som har sagt at han elsker trøffel å klarer ikke spise mat uten lenger fordi det er så godt =P Det er jo greit i for seg, men dette utsagnet kommer av seg selv, med eller uten mat tilstede =P Endret 4. november 2014 av Aella
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #4 Skrevet 4. november 2014 Hva er matsnobberi for deg? For meg er det blant annet kommentarer her inne og ellers, tatt helt ut av kontekst, der det påpekes at man aldri bruker Toro, at man alltid må lage alt fra bunnen og aldri gjør ting på en lettvint måte. Hva tenker du?Anonymous poster hash: 5f69d...f3f Holdningene du her gir uttrykk for er mat-jantelov for meg. Jeg er ikke opptatt av å identifisere matsnobber. Jeg tror faktisk ikke det finnes så mange av dem i Norge. I så fall dreier det seg om (særlig) menn i 30-årsalderen som er opptatt av å flashe sin bruk av dyre råvarer uten å kunne gjøre skikkelig bruk av dem. Dvs når matlaging inngår i en iscenesettelse av sosial status som involverer mer og fortrinnsvis andre ting enn mat. Og der feks dyrt og trendy kjøkkenutstyr blir viktigere enn maten og smakene. Fokuset på mat laget fra grunnen, økologiske og kortreiste råvarer etc er imidlertid slett ikke matsnobberi i min bok. Det er en sunn trend som fremmer bærekraftig jordbruk, dyrevelferd og helse. Og det å ta til orde for slike matlagingsvalg på et diskusjonsforum må være minst like legitimt som å innta motsatt standpunkt ved å stemple motdebattanter som "matsnobber som tror de er noe" og dermed slippe å forholde seg til synspunktene de målbærer. Anonymous poster hash: db4d1...6c4 27
Athene Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 Matsnobberi for meg er når fokuset på gode råvarer og mat laget fra grunnen ikke bunner i genuin interesse og kunnskap, men et behov for å imponere omverdenen. For meg er det også snobberi når man setter likhetstegn mellom dyrt og bra. For meg er mat og drikke en ting det virkelig er verdt å bruke mye tid og penger på. Det er en hobby og en interesse. Jeg bruker ikke halvfabrikata og dårlige råvarer Slik sett er jeg nok en matsnobb i dine øyne. Men jeg prakker ikke min interesse på andre, og jeg spiser og takker for den maten jeg får. Men når jeg lager mat eller går ut og spiser betyr kvalitet mye. 14
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 Holdningene du her gir uttrykk for er mat-jantelov for meg. Jeg er ikke opptatt av å identifisere matsnobber. Jeg tror faktisk ikke det finnes så mange av dem i Norge. I så fall dreier det seg om (særlig) menn i 30-årsalderen som er opptatt av å flashe sin bruk av dyre råvarer uten å kunne gjøre skikkelig bruk av dem. Dvs når matlaging inngår i en iscenesettelse av sosial status som involverer mer og fortrinnsvis andre ting enn mat. Og der feks dyrt og trendy kjøkkenutstyr blir viktigere enn maten og smakene. Fokuset på mat laget fra grunnen, økologiske og kortreiste råvarer etc er imidlertid slett ikke matsnobberi i min bok. Det er en sunn trend som fremmer bærekraftig jordbruk, dyrevelferd og helse. Og det å ta til orde for slike matlagingsvalg på et diskusjonsforum må være minst like legitimt som å innta motsatt standpunkt ved å stemple motdebattanter som "matsnobber som tror de er noe" og dermed slippe å forholde seg til synspunktene de målbærer.Anonymous poster hash: db4d1...6c4 Det var mange kloke ord Anonymous poster hash: 5f69d...f3f 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #7 Skrevet 4. november 2014 For øvrig så var jeg ikke ute etter å definere matsnobber, men matsnobberi. Altså holdninger, ikke personer. Veldig interessant å se hva som legges i ordet av de forskjellige. Anonymous poster hash: 5f69d...f3f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #8 Skrevet 4. november 2014 Personlig synes jeg det er matsnobberi når personer snakker nedlatende til de som ikke bruker råvarer med snåle navn og høye priser eller maskiner, slik som den saken som langkoker kjøtt som er vakuumpakket i en spesiell maskin. Helt i orden at de har såpass stor interesse at de eier slike ting og bruker dem selv, men når man absolutt skal fremheve og samtidig le av de som bruker normale råvarer og stekepanne eller kjele synes jeg det er snobberi. Altså, det har lite med maten i seg selv å gjøre, men holdningen ovenfor andre. Anonymous poster hash: d6032...4d6 7
Christiania_Oslo Skrevet 4. november 2014 #9 Skrevet 4. november 2014 Matsnobberi er for meg å kjøpe norske gresskar på en "franchise butikk"til 50kr istedenfor norske gresskar på Meny til 17kr...da tror jeg det er kun for å vise at man har penger og kjøper de dyreste råvarene. 3
Gjest The damned Skrevet 5. november 2014 #10 Skrevet 5. november 2014 Så det er snobbete å være opptatt av å lage mat fra bunnen, og være kritisk til hva man faktisk får i seg når man spiser halv-og helfabrikat? Jeg er opptatt av å lage mat fra bunnen og elsker å prøve nye ting, så jeg har nok matvarer med "rare" navn og har interesse for mat. Matsnobberi for meg er når man innbiller seg at dyre og eksklusive varer utelukkende er bedre enn alt annet, og at man må skryte av det til flest mulig. Sånne som tror at så lenge noe kommer fra Frankrike så er det et tegn på at det er det beste man får.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #11 Skrevet 5. november 2014 Så det er snobbete å være opptatt av å lage mat fra bunnen, og være kritisk til hva man faktisk får i seg når man spiser halv-og helfabrikat? Nei, men det er matsnobberi når du, ut av kontekst, forteller andre at det de gjør er feil og det du gjør er rett. Det er det jeg mener. Anonymous poster hash: 5f69d...f3f 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #12 Skrevet 5. november 2014 Å lage mat fra bunnen av er sunn fornuft. Det viser bare at man er opptatt av mat som noe mer enn å fylle kjeften og magen med. Snobberi er når man ikke kan spise rimeligere alternativer bare pga prisen, opptatt av merker og prislappen og slike ting. Når maten blir et forsøk på et tegn på å vise hvor vellykket man er økonomisk. Ikke som hobbykokk. Anonymous poster hash: a0b9a...b88 3
Gjest The damned Skrevet 5. november 2014 #13 Skrevet 5. november 2014 Nei, men det er matsnobberi når du, ut av kontekst, forteller andre at det de gjør er feil og det du gjør er rett. Det er det jeg mener. Anonymous poster hash: 5f69d...f3f Det gjør jeg ikke, men diskuterer gjerne og er kritisk til mat. Jeg kan også fortelle om det jeg gjør, si mitt synspunkt, ha meninger om mat og noen tar jo det personlig selv om det ikke er ment som kritikk mot dem. Men jeg kritiserer ikke sånn uten videre og forstår at andre ikke er like interesserte i mat. Spiser jo det jeg får og er høflig.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #14 Skrevet 5. november 2014 Enig med Anonym over her. Matsnobberi for meg er de som ikke kan spise rimeligere alternativer, og mer opptatt av merker og navn på oster o.l de ikke engang kan uttale. De jeg har vært utfor av den sorten har ikke interesse for mat sånn egentlig, men er mer opptatt av status. DET er snobberi. Og ynkelig i mine øyne. Anonymous poster hash: 39d04...8e1 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. november 2014 #15 Skrevet 5. november 2014 (endret) Jeg føler Mathallen i Oslo er matsnobberi. Det skal liksom være så eksklusivt, hipt og unikt. Ser nå etter at jeg skrev dette at du var ute etter holdninger. Så da blir det vel kanskje de som handler mat på slike steder fordi de mener at den vanlige matbutikken ikke er god nok. Endret 5. november 2014 av Spirrevirrevipp
Gjest Margit Spat Skrevet 5. november 2014 #16 Skrevet 5. november 2014 For meg er matsnobberi å kun spise de anerkjente eller dyre merkene, og ikke butikkenes egne, særlig om man begrunner det med helse og kvalitet. Jeg oppfatter det også som snobberi å tro at man kjenner stor forskjell på smaken på de dyre og de billige produktene, eller på de økologiske og de konvensjonelle produktene, jf denne: http://www.dagbladet.no/2014/10/24/nyheter/mat/mcdonalds/lifehunters/okologisk/35902499/
Vaffel Skrevet 5. november 2014 #17 Skrevet 5. november 2014 Min erfaring er at man finner mye matsnobberi hos selverklærte "matelskere". Dette følger i samme spor som holdningen man finner blant "filmelskere", "musikkelsere" osv. Vanlige trekk er svært stort fokus på hva de selv og andre spiser/ikke spiser, hvor man handler maten, samt manglende evne til å nyte mat som de anser som under sin verdighet. Et klassisk eksempel er folk som på død og liv må understreke at de aldri kjøper tacopulver/saus/lefser i butikken, og hvor dårlig dette er sammenlignet med når man lager selv. Selv har jeg alltid vært interessert i mat og matlaging, og mener det ikke er noe motsetning mellom å kunne nyte et utsøkt måltid på en gourmetrestaurant samtidig som man også kan kose seg med fredagstacoen eller en tur på Egon (e.l.). 5
magicpie Skrevet 5. november 2014 #18 Skrevet 5. november 2014 Jeg synes Eivind Hellstrøm er definisjonen av matsnobb. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #19 Skrevet 5. november 2014 Jeg syns det er en del "snobberi" nedover, jeg. At alt som er dyrt og fint er sløseri av penger ("på Maemo blir man ikke mett engang"), at en femretter på Fauna er jålete, men en helaften på Egon som kanskje blir en hundrings billigere, det er toppers. Alle som ikke liker Grandiosa, aldri går på macdonalds og ikke bruker Toro er snobber (og lyver, "egentlig liker de det, de bare sier sånt for fasaden"). Jeg kjenner folk som fortsatt rynker på nesa og sier at "sushi skal jeg aldri smake på!", det er sånn jålete bymennesker spiser bare fordi det er "in". Osv. Også kommer man på middag til dem, og de skryter av god, gammeldags mat, og så får man salte medisterkaker i salt torosaus med underkokte poteter og is til dessert. Eller frossenpizza. Noen skryter fælt av å ikke være matsnobber. Anonymous poster hash: dd36a...b7e 10
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #20 Skrevet 5. november 2014 Jeg føler Mathallen i Oslo er matsnobberi. Det skal liksom være så eksklusivt, hipt og unikt. En del av det som er på Mathallen er jeg enig i at er snobbete, men fiskehandleren og slakteren er det motsatte av snobberi for meg. Å ha tilgang på gode rådvarer og kjøpe det av en som kan faget sitt burde være selvsagt. Anonymous poster hash: b6b17...fcf 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå