AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Jeg leser ofte slike krisetråder her inne. Noen mangler penger til strømregning. Noen mangler penger til mat, og det er en uke til lønn Til noen har vaskemaskinen gått i stykker, og de har ikke penger til reparasjon eller til ny. Som oftest er det tråder, hvor det skal ikke mye penger til, før man kunne komt seg ut av kneika Da sitter jeg og lurer. Sparer ikke folk penger? Vet de ikke, har de ikke lært at "krisen" kan komme? Det kjører biler rundt uten forsikring, folk betaler ikke tv-lisens. Er du i jobb eller ufør for den del, så må du sette av penger. Har du stramt budsjett, så må du også det. Om du setter av 100 kr uken, så har du nesten 5000 på konto. Da har du ny vaskemaskin om du trenger det,eller noe annet ryker. Det er folk som ikke sparer en krone. Og det er folk med huslån, som er omtrent tom på lønningsdagen. Hva om disse får en renteøkning? Siden jeg var ung, har jeg hatt en bufferkonto. Det gikk inn noen kr hver mnd, ikke mye. Sklik gjorde jeg flere år. Når skattepenger kom, gikk også de inn på den kontoen. Jeg fikk ikke problemer om noe røyk, eller når julen kom.(var alene) Siden fikk jeg bedre betalt jobb. Ved skattefri lønn på sommer og jul, valgte jeg å betale skatt, slik har jeg fått igjen mye skattepenger hvert år. Alt satte jeg på sparekontoen. Hver lønn setter jeg inn 1000 kr. Så når jeg skal fornye, reparere så er pengene der. Syns folk lever farlig som ikke sparer i dag. Anonymous poster hash: 3a848...7d5 8
debattanten Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 (endret) Det er ofte slik. De som har dårlig råd er det ofte pga dårlig styring og planlegging av økonomien sin. Nesten alltid er det en eller annen selvforskyldt grunn til at de havner i uføret, men ikke alltid selvfølgelig. Den dårlige planleggingen fører igjen til at de må velge dyre løsninger når krisen først er ute, slik får de enda dårligere råd og slik holder de på i evig tid. Jeg er forøvrig ikke enig i at det er noe lurt og betale for mye skatt, betal minst mulig og betal heller ned lån raskere, mye mer lønnsomt. Kan spare mye penger igjennom livet om du gjør det slik. Endret 4. november 2014 av debattanten 5
Skravlekråka Skrevet 4. november 2014 #3 Skrevet 4. november 2014 Jeg sparer:) 1000kr i måneden, og noen ganger mere.. Går alldri en måned hvor jeg ikke setter inn penger på sparekontoen..
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #4 Skrevet 4. november 2014 Jeg går på AAP og jeg sparer, men det kunne jeg ikke gjort hvis jeg ikke fikk hjelp økonomisk. Anonymous poster hash: 4eec0...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 Jeg har tenkt litt i samme baner som deg, og skjønner ikke hvordan folk ikke kan velge å spare bare litt, om det så er 10 kroner per måned. Better safe than sorry. På samme måte som jeg har valgt å forsikre oss. Anonymous poster hash: ab562...29e 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 Jeg har ennå ikke møtt noen som ikke er skyld i det selv når de syter over dårlig økonomi. Mine foreldre hadde svært dårlig økonomi og klagde sin nød over de fæle, slemme bankene, samfunnet og Arbeiderpartiet, men den egentlige grunnen til at de var fattige var rett og slett at de ikke gadd å jobbe. Min kusine sutrer over at hun ikke har penger til medisiner, men røyk, uteliv, nettshopping og flere liter cola til dagen prioriteres. Folk her på KG klager, men så viser det seg at de har en telefon og et telefonabonnement som jeg aldri i mine villeste fantasier ville ha kostet på meg, et svindyrt treningsabonnement fordi det er så kjedelig å ta seg en gratis joggetur, samboer som nekter å droppe snusen, de har tatt opp kredittkortgjeld for å kjøpe ting de med letthet kunne ha skaffet seg gratis på finn, og så videre. Anonymous poster hash: 4d2c3...ab0 10
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #7 Skrevet 4. november 2014 Min kusine sutrer over at hun ikke har penger til medisiner, men røyk, uteliv, nettshopping og flere liter cola til dagen prioriteres. Anonymous poster hash: 4d2c3...ab0 Sånn hadde jeg det med min eks, og. Råd til røyk, cola, masse kaffe, nettspill etc, men nødvendighetene klagde han over at han ikke hadde råd til. Anonymous poster hash: ab562...29e 2
Gjest Evans Skrevet 4. november 2014 #8 Skrevet 4. november 2014 (endret) Det kan være både dårlig planlegging, dårlig kontroll over økonomien eller såpass stram økonomi at det er svært vanskelig å spare. Går det akkurat rundt, og kanskje nesten i minus, er det ikke lett å legge av penger for sparing. Og sitter du igjen med 100 hver måned, kan jeg godt forstå at denne 100 kroningen blir brukt på noe annet enn sparing. Så kan man sikkert hevde at det er dårlig økonomisk planlegging om man har satt seg i en situasjon hvor det ikke er igjen mer enn toppen 100 kr. Men av og til tar livet og økonomien en uheldig vending, så jeg tror nok ikke alltid at det alltid, uten unntak, handler om dårlig økonomisk planlegging eller dårlig økonomiske evner. Endret 4. november 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #9 Skrevet 4. november 2014 Ikke alltid like lett. Når man f.eks er uføretrygdet med minstesats. Aldri fester, unner seg aldri noe ekstra, kjøper kun det mest nødvendige av mat, kjøper kun klær når det kriser og da alltid på salg/fretex, røyker ikke. Legger av 100 kr pr mnd, men det går så vidt. Det er 1200kr pr år. Vaskemasinen ryker det ene året, kjøleskapet 2 år senere. Fordi man ikke har råd til å kjøpe nytt, så kjøper man billig på Finn.no, og dermed er sjansen stor for at det ikke holder lange tiden. Det finnes faktisk ganske mange slike tilfeller her i Norge, jeg er en av dem. Ikke gøy å gå ut om vinteren med hull i skoene og bli beskyldt for å prioritere feil, ikke spare og sløse med pengerAnonymous poster hash: a168b...f9c 7
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #10 Skrevet 4. november 2014 Dette handler om å kunne planlegge og å kunne styre penger. Noen har hull i lommene slik at pengene triller ut av både lommene og kortene de har ilommene. Andre har lite og klarer ikke å snu på flere kroner, og atter andre kan ikke spare fordi de da ikke vil få sosialtrygd fra Nav. Som en nevner her enkelte som ikke har penger har dyre og flotte telefoner med abn. Vi andre ikke kan tillate oss. Jeg har for lengst sluttet å låne bort penger til folk som aldri har penger fordi jeg aldri får lånte penger tilbake og jeg er ikke et Nav kontor eller en bank for pengeløse selv om jeg har sparepenger.Anonymous poster hash: 49406...715 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #11 Skrevet 4. november 2014 Jeg er student og det er virkelig ikke lett å spare! Er superfornøyd om jeg har 500 kr på sparekontoen når jeg får lønn eller stipend :-) Det er ikke noen god følelse å bli blakk omtrent hver måned og jeg gleder meg så sykt til å begynne å jobbe og få en mer stabil økonomi. Jeg er lært opp til at man alltid bør ha minst en månedslønn på en "krisekonto", og det har jeg tenkt å følge opp når jeg er ferdig utdannet og har fått meg jobb. Det som er greit er jo at jeg leier leilighet nå mens jeg er student, så om vaskemaskin eller kjøleskap ryker er det heldigvis ikke jeg som må kjøpe nytt :-) Når det er sagt, er jeg fullt klar over at jeg bruker for mye penger på konserter og vin, men hei, jeg er ung og fri og tenker å nyte denne perioden hvor jeg kan tillate meg å være litt uansvarlig ;-) Om det kniper i slutten av måneden er det kun jeg som gjerne må spise litt kjipe middager, det går ikke utover noen andre, og jeg klager heller ikke om jeg vet at jeg har "sløst". Jeg betaler alltid husleie og alle regninger og bruker ikke penger jeg ikke har, så jeg satser på å være ca. i null når jeg er ferdig utdannet :-) Anonymous poster hash: c6878...400 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #12 Skrevet 4. november 2014 Jeg er student og det er virkelig ikke lett å spare! Jeg er lært opp til at man alltid bør ha minst en månedslønn på en "krisekonto", og det har jeg tenkt å følge opp når jeg er ferdig utdannet og har fått meg jobb. Det som er greit er jo at jeg leier leilighet nå mens jeg er student, så om vaskemaskin eller kjøleskap ryker er det heldigvis ikke jeg som må kjøpe nytt :-) Når det er sagt, er jeg fullt klar over at jeg bruker for mye penger på konserter og vin, men hei, jeg er ung og fri og tenker å nyte denne perioden hvor jeg kan tillate meg å være litt uansvarlig ;-) Om det kniper i slutten av måneden er det kun jeg som gjerne må spise litt kjipe middager, det går ikke utover noen andre, og jeg klager heller ikke om jeg vet at jeg har "sløst". Jeg betaler alltid husleie og alle regninger og bruker ikke penger jeg ikke har, så jeg satser på å være ca. i null når jeg er ferdig utdannet :-) Jeg er student jeg og, men heldigvis så drikker jeg ikke så jeg er alltid i pluss hver måned. Anonymous poster hash: 9ab94...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #13 Skrevet 4. november 2014 Er generelt sett enig i at folk ikke er flinke til å spare, men jeg vet også at noen rett og slett ikke har noe å spare. Min mor er 100% uføretrygdet og har vært det i 10 år. Hun måtte selge huset og kjøpte en mindre leilighet i stedet. Hun har ikke bil, dyr eller barn som bor hjemme, så kun seg å tenke på. Når alle utgifter til leiligheten og strøm(og hun har sånn 17 grader i stua) er betalt, så har hun ca. 2400kr igjen. Dette skal rekke til mat, klær, tannlege, briller, transport, telefon, lege og medisiner(hun har hjerteflimmer og går på flere ulike medisiner og er ofte til legen pga. det). Så om hun oppdager at det er hull i vinterskoene, så kan hun kanskje legge av 30kr hver mnd, og kan kjøpe nye sko om 2 år... Men når det er sagt så er jo hun et veldig ekstremt tilfelle. Stort sett er folk for slappe med sparing. Blir helt ør når jeg hører barnløse par bruker 5000 kroner på mat i måneden og klager over dårlig råd:P Anonymous poster hash: 82acf...5ef 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #14 Skrevet 4. november 2014 Jeg og mannen sparer 10tusen kroner hver, hver måned. Vi er alltid "blakk" til restaurantbesøk eller den dyre kjolen i butikken. Anonymous poster hash: b6920...c26 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #15 Skrevet 4. november 2014 Er generelt sett enig i at folk ikke er flinke til å spare, men jeg vet også at noen rett og slett ikke har noe å spare. Min mor er 100% uføretrygdet og har vært det i 10 år. Hun måtte selge huset og kjøpte en mindre leilighet i stedet. Hun har ikke bil, dyr eller barn som bor hjemme, så kun seg å tenke på. Når alle utgifter til leiligheten og strøm(og hun har sånn 17 grader i stua) er betalt, så har hun ca. 2400kr igjen. Dette skal rekke til mat, klær, tannlege, briller, transport, telefon, lege og medisiner(hun har hjerteflimmer og går på flere ulike medisiner og er ofte til legen pga. det). Så om hun oppdager at det er hull i vinterskoene, så kan hun kanskje legge av 30kr hver mnd, og kan kjøpe nye sko om 2 år... Men når det er sagt så er jo hun et veldig ekstremt tilfelle. Stort sett er folk for slappe med sparing. Blir helt ør når jeg hører barnløse par bruker 5000 kroner på mat i måneden og klager over dårlig råd:P Anonymous poster hash: 82acf...5ef Har hun ikke mulighet til å få sosialhjelp, ekstra bostøtte eller noe hos NAV? Ingen kan da forvente at man skal leve slik resten av livet? Anonymous poster hash: 7cc7f...e96 4
Gjest Flunka Skrevet 4. november 2014 #16 Skrevet 4. november 2014 Har hun ikke mulighet til å få sosialhjelp, ekstra bostøtte eller noe hos NAV? Ingen kan da forvente at man skal leve slik resten av livet?Anonymous poster hash: 7cc7f...e96 Så lenge man har tak over hodet og det absolutt mest nödvendige, så får man ikke mer hjelp. Er selv uför og har hatt perioder tidligere i livet hvor jeg ikke har klart å betale for ström og levd en hel, kald vinter uten ström. Nav kunne ikke hjelpe meg mer enn den gang attföringspenger og bostötte, som tilsammen da ble 9000kr
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #17 Skrevet 6. november 2014 Har hun ikke mulighet til å få sosialhjelp, ekstra bostøtte eller noe hos NAV? Ingen kan da forvente at man skal leve slik resten av livet? Anonymous poster hash: 7cc7f...e96 Har prøvd, tro meg, men får bare avslag på avslag:( Etter hjerteflimmeret forverret seg så prøvde jeg å søke om hun kunne få hjemmehjelp for hun klarte ikke å holde rent hjemme. Bare hun skulle reie opp senga fikk hun jo sånne anfall at hun endte på legevakta redd for å dø når nitroglyserinen ikke hjalp. Fikk avslag på det også gitt:\ Virker ikke helt som om de vet hva hjerteflimmer en gang er! Så nå reiser jeg hjem flere timer med tog med jevne mellomrom for å vaske så hun ikke lever i sin egen møkk... (Så hvordan det i det hele tatt er nulig å "NAVe" er meg et mysterium ) Anonymous poster hash: 82acf...5ef 4
Puny Skrevet 6. november 2014 #18 Skrevet 6. november 2014 jeg sparer nå som jeg er i 100 % jobb, og har en god buffer. Da jeg kjøpte min første leilighet maxet jeg alt og hadde 0 i sparepenger, da jeg hadde kjøpt alt jeg trengte til den av møbler og diverse. Samtidig visste jeg at jeg alltid ville få hjelp av familien om det skulle bli krise, og at jeg snart ville få spart opp en buffer... Men det var en skummel tid der og da
AmandaVI Skrevet 6. november 2014 #19 Skrevet 6. november 2014 Sparer 500 kr i måneden og har en buffer på husleiekontoen på et par tusenlapper. Jeg har penger på sparekontoen, men nå er jeg skinnblakk uka før lønning. Allikevel klarer jeg å la sparekontoen være i fred.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2014 #20 Skrevet 6. november 2014 Med 15.000 kr inn på kontoen og faste utgifter på 11.000 sier det seg selv at jeg ikke kan spare stort. Men jeg setter hver måned litt penger til side til regninger jeg vet kommer - slik som strømregning. Anonymous poster hash: 6c7e2...9b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå