Gå til innhold

Psykolog skjema

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann sliter med depresjoner og gikk til slutt på en smell og går nå til psykolog 1 gang hver 14. Dag. Idag når de snart er ferdige fikk han plutselig beskjed om å fylle ut et skjema som omhandler barna våre! Hvorfor? Han sa hun hadde forklart dette med at alle måtte det og at hun hadde glemt det i begynnelsen osv. Er det vanlig? Det mannen hadde reagert på var at hun hadde spurt hvem som skulle forsørge barna hvis det skjedde noe osv.

Anonymous poster hash: 80392...62f

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Det er helt vanlig, også ved innleggelse på sykehus.

Man må kartlegge hvordan barna har det, om de trenger ekstra hjelp i forbindelse med at en forelder er syk, og om man trenger hjelp til å informere skole/bhg etc..

Gjest Hoppetau
Skrevet (endret)

....

Endret av Hoppetau
Skrevet

Er det? Jeg har aldri fått noe slikt skjema....

Skrevet

Hvilke spørsmål var det som skulle besvares?

Anonymous poster hash: c969c...645

Skrevet

Min mann var utbrent,ble tilslutt innlagt 14 dager.Jeg var med på samtale der da spurte primærkontakten om barna osv,så jo at jeg var "oppegående"og kunne ta meg av barna når han var syk.Ble ikke gjort noe mer med det i ettertid.Tror det er standard proserdyre,feks noen er jo alene med omsorgen for barn å trenger kansje veiledning eller avlastning av bsrnevernet.

Anonymous poster hash: da915...138

Skrevet

Det må være en ganske ny lov, siden jeg har ikke fått skjema med spørsmål om mitt barn da jeg gikk til psykolog for noen få år siden. Jeg fikk kun spørsmål om meg selv og mine tanker.

Anonymous poster hash: 9c852...5c7
Skrevet

Jeg går også til psykolog og har også barn. Jeg måtte ikke fylle ut et sånt skjema.

Skrevet

Det må være en ganske ny lov, siden jeg har ikke fått skjema med spørsmål om mitt barn da jeg gikk til psykolog for noen få år siden. Jeg fikk kun spørsmål om meg selv og mine tanker. Anonymous poster hash: 9c852...5c7

Tviler på at det er en lov som pålegger at foreldrene skal svare på dette, tror det mer er en praksis. Da barn av narkomane og psyisk syke og kreftsyke ofte blir "usynlige" barn. Og er dette en praksis, dvs. Ikke en lov, kan man la være å svare med det man da risikerer at behandler oppfatter dette som.

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Det må være en ganske ny lov, siden jeg har ikke fått skjema med spørsmål om mitt barn da jeg gikk til psykolog for noen få år siden. Jeg fikk kun spørsmål om meg selv og mine tanker.

Anonymous poster hash: 9c852...5c7

Jeg går også til psykolog og har også barn. Jeg måtte ikke fylle ut et sånt skjema.

Tviler på at det er en lov som pålegger at foreldrene skal svare på dette, tror det mer er en praksis. Da barn av narkomane og psyisk syke og kreftsyke ofte blir "usynlige" barn. Og er dette en praksis, dvs. Ikke en lov, kan man la være å svare med det man da risikerer at behandler oppfatter dette som.

I 2009 ble det foretatt endringer i helsepersonelloven og lov om spesialisthelsetjenesten for å sikre at helsepersonell skal identifisere og ivareta det informasjons- og oppfølgingsbehov mindreårige barn som pårørende har.

Det går ikke på hva foreldrene blir pålagt, men at vi som er helsepersonell er pliktige til å undersøke.

2. Helsepersonelloven § 10a

§ 10 a Helsepersonells plikt til å bidra til å ivareta mindreårige barn som pårørende.

Helsepersonell skal bidra til å ivareta det behovet for informasjon og nødvendig oppfølging som mindreårige barn av pasient med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig somatisk sykdom eller skade kan ha som følge av forelderens tilstand.

Helsepersonell som yter helsehjelp til pasient som nevnt i første ledd, skal søke å avklare om pasienten har mindreårige barn.

Når det er nødvendig for å ivareta barnets behov, skal helsepersonellet blant annet:

a) samtale med pasienten om barnets informasjons- eller oppfølgningsbehov og tilby informasjon og veiledning om aktuelle tiltak. Innenfor rammene av taushetsplikten skal helsepersonellet også tilby barnet og andre som har omsorg for barnet, å ta del i en slik samtale

b) innhente samtykke til å foreta oppfølging som helsepersonellet anser som hensiktsmessig

c) bidra til at barnet og personer som har omsorg for barnet, i overensstemmelse med reglene om taushetsplikt, gis informasjon om pasientens sykdomstilstand, behandling og mulighet for samvær. Informasjonen skal gis i en form som er tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger.

Departementet kan gi forskrifter som utdyper innholdet i helsepersonellets plikter etter denne bestemmelsen.

Endret av Magdalene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...