AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Har kuttet ut kornvarer pga jeg reagerer med luft, diare og magesmerter (om det så er grovbrød eller knekkebrød), så jeg prøver å finne på gode, mettende og sunne retter til lunsj. Frokost juicer jeg alltid diverse grønnsaker, evt lager en smoothie. Uansett, denne lagde jeg i dag, var mettende og smakte godt: 1 neve crispysalat 1 sjalottløk 10 cherrytomater 1 hardkokt egg 1/2 avokado 1 lita ts olivenolje Drysset over ferskrevet pepper og ei klype maldonsalt. Jeg er slank, så er overhodet ikke på slankern. Trener 4 dager i uken og har en generell aktiv hverdag med fysisk jobb og sykler alltid til og fra jobb. Anonymous poster hash: b73f3...5a4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 Jeg syns det var lite mat, spesielt etter bare grønnsaker/frukt til frokost. Selv om du får litt proteiner fra egget ville jeg lagt til mer proteiner. Anonymous poster hash: 97c24...7fc
Supraspinatus Skrevet 4. november 2014 #3 Skrevet 4. november 2014 Sunt ja, men kanskje litt lite protein. Du kan for eksempel legge til et ekstra egg!
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #4 Skrevet 4. november 2014 Ts: Takk for svar Noen timer siden jeg spiste denne lunsjen nå, men fortsatt behagleig mett. Kan kanskje ta i et ekstra egg. Avokado skal jo være veldig mettende og full av sunne fettstoffer og vitaminer. Har den ikke også endel protein i seg? Fibermessig sett så skal den også være bra for magen. Anonymous poster hash: b73f3...5a4
Piken2 Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 For å variere litt er jo tunfisk i ulike varianter, kylling og reker godt å ha i. Fetaost, cottage cheese, salatnøtter, Jarlsberg i terninger etc er også fint (og sunt, alt kommer jo bare an på mengden) å ha i.
Supraspinatus Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 Ts: Takk for svar Noen timer siden jeg spiste denne lunsjen nå, men fortsatt behagleig mett. Kan kanskje ta i et ekstra egg. Avokado skal jo være veldig mettende og full av sunne fettstoffer og vitaminer. Har den ikke også endel protein i seg? Fibermessig sett så skal den også være bra for magen. Anonymous poster hash: b73f3...5a4 Ganske lite i forhold til kjøtt, egg og ost. Dessuten er det omtrent ingen grønnsaker som har fullverdige proteiner. For proteiner gjelder det to ting: biotilgjengelighet (hvor mye man tar opp/kan nyttegjøre seg av), og aminosyreprofil. Kjøtt, egg og meieriprodukter er på topp. Nærmeste planteprotein er soya, men det vil du ikke ha i deg i store doser av andre grunner.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #7 Skrevet 4. november 2014 Sunt ja, men kanskje litt lite protein. Du kan for eksempel legge til et ekstra egg! Seriøst? Et moderne menneske beveger seg så ekstremt lite at det der er mer enn nok for ts. I løpet av dagen. Og over tid. Om hun da ikke jobber 7,5 timer 5 dager i uka med fysisk tungt arbeid. Normalinntak er faktisk maks 100 g kjøtt/fisk/egg per døgn. Et egg er vel 50-65 gram, og dermed mye av dagsdosen... Det kan heller legges på en neve bønnespirer om ts vil øke sunnheten (ikke moteriktigheten). Forskere spekulerer jo på om animalsk protein i det hele bør spises i noen større grad (særlig av yngre kvinner). Vegetabilsk protein stabiliserer nemlig hormoner på en helt annen måte. Anonymous poster hash: ae3e4...374
Supraspinatus Skrevet 4. november 2014 #8 Skrevet 4. november 2014 Seriøst? Et moderne menneske beveger seg så ekstremt lite at det der er mer enn nok for ts. I løpet av dagen. Og over tid. Om hun da ikke jobber 7,5 timer 5 dager i uka med fysisk tungt arbeid. Normalinntak er faktisk maks 100 g kjøtt/fisk/egg per døgn. Et egg er vel 50-65 gram, og dermed mye av dagsdosen... Det kan heller legges på en neve bønnespirer om ts vil øke sunnheten (ikke moteriktigheten). Forskere spekulerer jo på om animalsk protein i det hele bør spises i noen større grad (særlig av yngre kvinner). Vegetabilsk protein stabiliserer nemlig hormoner på en helt annen måte. Anonymous poster hash: ae3e4...374 En neve bønnespirer tilfører ikke (noe særlig) protein i retten. Og TS skriver at h*n er aktiv. Forskere spekulerer også på om overdrevet tro på planteprotein fører til redusert evne til å lese forskningslitteratur. Det var selvsagt bare tøys, men når du kommer med høyt kontroversielle påstander så må du nesten fortelle hvem som spekulerer i dette. Det er nemlig ikke sant at animalsk protein er farlig. Det er forsket veldig, veldig mye på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #9 Skrevet 4. november 2014 Altfor lite hvis du er aktiv og trener 4 ganger i uka, du burde fått i litt kjøtt, fetaost, oliven etc. Anonymous poster hash: f9abc...dc9
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #10 Skrevet 4. november 2014 Ts: Så kjekt med flere svar Jeg tenkte å tilføye noe kjøtt i den salaten i morgen.. f.eks strandaskinke (evt steke den litt sånn at den blir crispy). Og ta i et ekstra egg. Holdt meg faktisk mett helt frem til det begynte å bli middagstid. Spiste rent kjøtt til middag, samt søtpotet og gresk salat (tomat, rødløk, agurk, oliven, fetaost, olivenolje), så har absolutt fått i meg proteiner ila dagen. Har som tidligere skrevet en jobb som er ganske fysisk, sitter sjelden nedpå baken i løpet av en arbeidsdag. Og i tillegg sykler jeg i raskt tempo 15min hver vei til og fra jobb, pluss jogger og trener styrke 4 ganger i uken. Anonymous poster hash: b73f3...5a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå