Gå til innhold

Fordeling av utgifter som samboere; er 50/50 deling alltid mest rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt leilighet. Til over 3 mill. Saboeren min har alltid sagt vi kom til å klare det økonomisk når jeg har uttrykt bekymring for det økonomiske. Han har utbetalt en plass mellom 45-50 000 i måneden. Jeg har utbetalt 18.000. På papiret eier vi 50/50 av boligen hver. Jeg sitter igjen med ca ingenting når vi deler utgiftene likt. Han med mye mer. Jeg syns det er trist at jeg ikke skal kunne kjøpe meg nye vintersko viss jeg trenger eller kunne handle inn til helga fordi jeg ikke har penger igjen.

Og ja, jeg vet vi ikke burde kjøpt en så dyr bolig når jeg ikke klarer å betjene halvparten av lånet uten problem selv. Men han var så gira og sa at sammen klarer vi dette. "Vi har god økonomi" (HAN har god økonomi).

Vi har planer om barn om noen år, og ønsker å gifte oss. Jeg skulle heller ønske vi var et fellesskap der alle våre penger gikk til å oss slik at vi sammen kunne leve godt.

Men jeg er kanskje kravstor?

Anonymous poster hash: 5faa0...e21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og min samboer setter begge to 70% av det vi tjener på felleskonto. Denne bruker vi til faste utgifter og mat, samt ting vi gjør sammen. De siste 30% bruker vi selv som vi vil og ingen av oss legger opp i hva den andre gjør. Det er viktig å ha sine egne penger syns jeg!

Anonymous poster hash: 12a76...ada
  • Liker 3
Skrevet

Har du tatt dette opp med han, TS?

Anonymous poster hash: 64d99...120
Skrevet

Vel, dere HAR jo råd til boligen, men DU har kanskje ikke råd til å eie 50% av den? Kanskje han burde eie en større andel av boligen og dermed betale mer på lån?

• Liker 7
Skrevet

Hvis inntekten er så forskjellig mellom dere, så synes jeg faktisk at prosentfordeling er det beste. At hver av dere setter av en viss prosent av lønna til felles utgifter.

Ideelt sett, bør man dele 50/50, men livet er sjeldent ideelt. Du må ta det opp med han, at du ikke ønsker å ha det slik at du bor deg ihjel. Enten deler dere på en annen måte, eller så selger dere, og kjøper noe som er i din prisklasse.

Skrevet

Syns vel ikke han skal bare gi deg pengene han tjener. Enten må du skaffe deg en bedre betalt jobb, eller jobbe mer. Men dere har vel mat konto(matkort) gutter spiser vel litt mer enn jenter så han burde ihvertfall putte endel mer inn på matkontoen enn deg.

Men jeg skjønner ikke helt åssen du kan sitte igjen med null når alt er betalt. du er ute med 7500kr i lån hver mnd om dere har 3m på 25år. da sitter du igjen med 10.500kr så ikke vet jeg hva du bruker disse 10.500kr på.

Anonymous poster hash: 4d2d6...e7d
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Dette burde dere jo ha snakket nøye gjennom før dere kjøpte leilighet sammen. Som Ciegus sier har du ikke råd til å eie 50 % av denne boligen, så da må dere inngå en samboeravtale der han eier en større andel av boligen enn deg. Vi har en slik ordning, min samboer eier 60% av leiligheten vår mens jeg eier 40%, og da betaler jeg også bare 40% av lånet. (Gikk inn med tilsvarende prosentandel EK). Jeg syns det er en veldig fin løsning der godene blir litt jevnere fordelt i hverdagen, mens han uansett er sikret å "få tilbake" det han betaler ekstra ved et evt brudd og salg. Dermed har han ikke forsørget meg på noen måte. Alternativet ville vært å eie 50/50 av en mindre bolig.

Edit: klønete formulering

Endret av juliane
Skrevet

Hvis inntekten er så forskjellig mellom dere, så synes jeg faktisk at prosentfordeling er det beste. At hver av dere setter av en viss prosent av lønna til felles utgifter.

Ideelt sett, bør man dele 50/50, men livet er sjeldent ideelt. Du må ta det opp med han, at du ikke ønsker å ha det slik at du bor deg ihjel. Enten deler dere på en annen måte, eller så selger dere, og kjøper noe som er i din prisklasse.

Er enig i det Pinkee skriver her... :Nikke:

Jeg og min samboer tjener ganske forskjellig, og jeg ligger nesten 25000 under han i lønn. Det er en "selvfølge" for oss at det er han som bidrar med mest til husholdningen, men sånn prosentvis av lønna tror jeg vi ligger ganske likt.

Vi holder på å spare og planlegge boligkjøp sammen så da er det jo også sånn at han får spart mer enn meg fordi han tjener mer og har mer til overs. Betyr det at han eier mer av huset vi kjøper sammen fordi han har spart mer/kan bidra med mer? Ikke sånn vi ser på det, men så har vi også snakka om det og blitt enige om at det er sånn det må være.

Kanskje det er lurt i ditt tilfelle også, å si fra at det blir for mye for deg og din lønn hvis det skal være noe annet igjen av pengene etter huslån/felles kostnader? Vil jo tro at han har forsåelse for det ;)

• Liker 2
Skrevet

Syns vel ikke han skal bare gi deg pengene han tjener. Enten må du skaffe deg en bedre betalt jobb, eller jobbe mer. Men dere har vel mat konto(matkort) gutter spiser vel litt mer enn jenter så han burde ihvertfall putte endel mer inn på matkontoen enn deg.

Men jeg skjønner ikke helt åssen du kan sitte igjen med null når alt er betalt. du er ute med 7500kr i lån hver mnd om dere har 3m på 25år. da sitter du igjen med 10.500kr så ikke vet jeg hva du bruker disse 10.500kr på.

Eller han kan eie større andel av boligen, i stedet for at TS skal måtte jobbe mer eller skifte jobb (vi vet jo ikke hvorfor TS har den lønna hun har). Hvis han eier f.eks 70% av boligen gir han henne ingen penger.

Syns det er litt rart at folk absolutt skal eie 50/50 hvis økonomien ikke strekker til. Da må enten den med best råd eie større andel, eller man må kjøpe bolig etter økonomien til den med dårligst råd.

Skrevet

Vi har kjøpt leilighet. Til over 3 mill. Saboeren min har alltid sagt vi kom til å klare det økonomisk når jeg har uttrykt bekymring for det økonomiske. Han har utbetalt en plass mellom 45-50 000 i måneden. Jeg har utbetalt 18.000. På papiret eier vi 50/50 av boligen hver. Jeg sitter igjen med ca ingenting når vi deler utgiftene likt. Han med mye mer. Jeg syns det er trist at jeg ikke skal kunne kjøpe meg nye vintersko viss jeg trenger eller kunne handle inn til helga fordi jeg ikke har penger igjen.

Og ja, jeg vet vi ikke burde kjøpt en så dyr bolig når jeg ikke klarer å betjene halvparten av lånet uten problem selv. Men han var så gira og sa at sammen klarer vi dette. "Vi har god økonomi" (HAN har god økonomi).

Vi har planer om barn om noen år, og ønsker å gifte oss. Jeg skulle heller ønske vi var et fellesskap der alle våre penger gikk til å oss slik at vi sammen kunne leve godt.

Men jeg er kanskje kravstor?

Jeg er enig med de andre her inne. Siden han tjener så mye bedre enn deg, og du ikke klarer å betale inn 50 % uten å skrape deg helt, er nok den beste løsningen at han eier en større andel enn deg og du får en prosentandel du klarer å betjene.

Vi er nesten i samme situasjon, samboer eier litt mer enn meg i huset.

Anonymous poster hash: 00d6a...37e

Skrevet

Den som har mest skal bidra mest, slik er det, med mindre man er Frp'er da skal de fattige punge ut mest... :fnise:

• Liker 3
Skrevet

50-50 fordeling fungerer best hvis begge tjener ganske likt.

Hva med å sette opp en samboerkontrakt, der dere blir enige om hvordan dere deler dette rettferdig (for dere.)

Kortsiktig er det jo sånn at begge har behov for å "sikre seg" økonomisk. Det vil derfor være lurt å lage en avtale der han "sikrer sine penge" (ikke sponser deg) nå i starten av forholdet. F.eks. ved at han eier en større andel av boligen, og betaler en større andel av lånet.

Lag en felles konto, der dere begge setter inn en %-vis del av deres inntekt hver mnd. Dette skal dekke fellesutgifter. Dvs. mat, bolig, strøm, internett o.s.v. Det dere sitter igjen med, er deres egne penger, og skal dekke klær, sko, gaver og aktiviteter, samt egen telefon o.l.

Boliglån, strøm og andre faste utgifter trekkes rett fra felleskontoen.

I tillegg lager dere altså en samboeravtale. Denne sier hvor mye mer av boligen han eier, og dermed betaler på.

Men den bør inneholde en tidsplan.

Dere sier nemlig at dere ønsker å gifte dere, og få barn sammen o.s.v. Og da vil det være "unaturlig" at dere skal ha så adskilt økonomi når dere har så felles liv.

Det kan jo hende dere velger at du tar mer av belastningen med barn, hus og hjem, mens han jobber mer. Og det bør i så fall kompenseres økonomisk. Du gjør jo da deg selv fattigere og han rikere, mens dette bør gjøre dere som par rikere.

Derfor kan det være greit å si at f.eks. du overtar 1% av det han eier mer enn deg hvert år dere bor sammen. (Inntil dere eier 50% hver.) Eller at dere går direkte over til å eie 50-50 når dere gifter dere. Eller at dere går over til å eie 50-50 når dere får felles barn.

Finn en løsning dere begge føler dere komfortable med.

Anonymous poster hash: 002f5...5cf
  • Liker 1
Skrevet

Min mann tjener mye mer enn meg, så ham betaler mesteparten av utgifter.

Jeg har ofret mye jobbing for barna.

Deler man liv, så deler man liv.

Anonymous poster hash: c6f5a...1b0

• Liker 1
Skrevet

Syns vel ikke han skal bare gi deg pengene han tjener. Enten må du skaffe deg en bedre betalt jobb, eller jobbe mer. Men dere har vel mat konto(matkort) gutter spiser vel litt mer enn jenter så han burde ihvertfall putte endel mer inn på matkontoen enn deg. Men jeg skjønner ikke helt åssen du kan sitte igjen med null når alt er betalt. du er ute med 7500kr i lån hver mnd om dere har 3m på 25år. da sitter du igjen med 10.500kr så ikke vet jeg hva du bruker disse 10.500kr på. Anonymous poster hash: 4d2d6...e7d

9000 på lån. Treningssenter 470,-, mobil 300,- forsikring 500,- studielån 2000,- busskort 700,- resten går i mat. Dersom jeg trenger ny sminke, klær, eller diverse så blir jo det vanskelig. Vet ikke jeg. Jeg burde absolutt få meg en ny jobb for jeg jobber i en underbetalt jobb i forhold til utdannelse, men arbeidsmarkedet var så vanskelig så måtte ta til takke med det jeg fikk... Men jeg jobber med saken.

Skrevet

Den som har mest skal bidra mest, slik er det, med mindre man er Frp'er da skal de fattige punge ut mest... :fnise:

Trur han betaler mest skatt fra før av. uten at han skal betale mer både der og her. Man må jo få noe igjen for at man står på og har en bra jobb. :)

• Liker 1
Skrevet

9000 på lån. Treningssenter 470,-, mobil 300,- forsikring 500,- studielån 2000,- busskort 700,- resten går i mat. Dersom jeg trenger ny sminke, klær, eller diverse så blir jo det vanskelig. Vet ikke jeg. Jeg burde absolutt få meg en ny jobb for jeg jobber i en underbetalt jobb i forhold til utdannelse, men arbeidsmarkedet var så vanskelig så måtte ta til takke med det jeg fikk... Men jeg jobber med saken.

Da har du lånet på 20år. Men det bestemmer du sjøl, men da kan du ikke klage så mye heller :P

Skrevet

Du har utbetalt 18 000 kr. Lånet bruker du 9000 på. Andre faste utgifter 3 970. Du bruker da resten på mat, som utgjør da rundt 5 000 kr? Om dere deler 50/50 på maten da, så har dere jo et skrekkelig høyt matbudsjett...

Anonymous poster hash: b092b...4da

Skrevet

Nei , 50/50 er ikke alltid det mest rettferdige eller mest smarte.

La ham kjøpe 20 % av boligen fra deg.

Skal man betale mest skal man også eie mest.

Folk som er gift / har fellesbarn tenker naturiig nok annerledes. Men dere er ikke der ennå.

• Liker 2
Skrevet (endret)

... min samboer eier 60% av leiligheten vår mens jeg eier 40%, og da betaler jeg også bare 40% av lånet. (Gikk inn med lik EK).

Hvis dere gikk inn med lik EK og du betaler 40 % av lånet, eier du jo mer enn 40 %

Hvor mye mer avhenger av hvor stor EK var. Hvis dere gikk inn med 200 000 hver, skylder han deg 40 000.

Endret av nojac
Skrevet

Vi fordeler etter evne. Jeg har ikke fått 100% og vil derfor tjene mindre enn han. Vi vil ikke dele 50/50 da det vil føre til at jeg ikke har noe mer å rutte med.

Anonymous poster hash: 5532b...553

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...