Gå til innhold

Sur lukt av klær


*nora*

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka

Vi hadde litt sur lukt i klærne før da vi hadde en gammel vaskemaskin med bare 1200 omdreininger på sentrifuga. Nå har vi en ny med 1600 og merker stor forskjell.

Tørketrommel har da vel ikke noe med sur lukt å gjøre? Vi har våre i trommel og syns det er helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merket sur-lukt av klærne etter å ha brukt for mye vaske- og skyllemiddel..kutta ned på begge deler..og vips så var problemet borte!! Sikkert flere årsaker til sur-lukt..så det kan sikkert lønne seg å prøve flere av tipsene her inne før man drar noen konklusjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke klærne ødelagte av å ligge i eddik vann? Treningsklærne våre kunne trengt seg en skikkelig omgang innimellom...   :roll:

Nei, det blir de ikke. Bløtlegger mine treningsklær med jevne mellomrom, jeg lar de ligge over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke klærne ødelagte av å ligge i eddik vann? Treningsklærne våre kunne trengt seg en skikkelig omgang innimellom...   :roll:

Ikke i det hele tatt!

Sleng dem i eddikvannet og la dem ligge over natta - vask neste dag på så sterk varme som klærne tåler og vips :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt utenfor, men.........

Et sprut eller to med eddik i sure joggesko eller generelt tette sko gjør og susen ;) Jeg bruker da 50/50 med vann og 7%edikk, to sprut med sprayflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg selger hvitevarer, og har et tips når det gjelder lukt av klærne.

Alle vaskemaskiner må en gang i blandt brukes på 90 grader. Dette er veldig viktig for at det ikke skal sette seg mye skitt og lukt i maskinen, som deretter vil overføres på klær.

Ellers så er det riktig at det er tørketiden som gjør at klærne lukter surt. Har dere liten tørkeplass, og lav sentrifuge på vaskemaskinen, dvs 1000 eller lavere, så er det faktisk bedre både for strømregning, tørketiden, og klærne at dere heller investerer i en vaskemaskin med høyere sentrifuge, i stede for tørketrommel...

Hvis ikke det er et alternativ, så er det best å ta ut klærne av vaskemaskinen, så snart en har mulighet.

Men som tidligere nevnt: det er VELDIG VIKTIG at dere

vasker av og til på 90 grader !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonymous

Nå skal jeg prøve eddikvann på noen gamle t-skjorter og sportsBHer...

Så fint med tips som dette, jeg hadde igrunnen tenkt å kaste det, men nå kan jeg jo kanskje få det brukbart igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt utenfor, men.........  

Et sprut eller to med eddik i sure joggesko eller generelt tette sko gjør og susen ;) Jeg bruker da 50/50 med vann og 7%edikk, to sprut med sprayflaske.

Den lagrer jeg til sambos sure sko med en eneste gang! :)

Og du, lizzi som synes ordet klær er skrevet med fet skrift hele tida, kan det være at du har kommet inn i denne tråden via en link som var fra et søk på ordet "klær", for da vil det ordet komme i fet skrift. For det er ikke i fet skrift for meg nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvorfor i alle dager er ordet klær skrevet med fet skrift hele tiden??

Jeg la merke til det smme før idag, men nå er det borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege
Og du, lizzi som synes ordet klær er skrevet med fet skrift hele tida, kan det være at du har kommet inn i denne tråden via en link som var fra et søk på ordet "klær", for da vil det ordet komme i fet skrift.

Det stemmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Etter å ha lest denne tråden er jeg litt overrasket over at folk som har problemer med sur lukt ikke vasker på maks varme en gang i blandt. Jeg vasker alltid sengeklær, håndklær, undertøy osv på maks varme uansett hva anvisningen sier. Går det galt kommer det til å bli kastet. Men det har enda ikke skjedd etter 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så, da har jeg ikke kommet helt ut av alt nei, Hege :)

Forøvrig koker jeg veeeeeldig lite klær, bare det som brukes til oppvasken egentlig, klutene og håndklærne. Trenger ikke koke håndklær sånn ellers eller sengtøy eller sånn da, det blir mer enn rent nok på 60.

Men, jeg er kke plaga spesielt med sure klær heller. På 40 kan jeg få sure håndklær, på 60 får jeg det aldri. koking slett ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ser at folk anbefaler klær i 100 % bomull for å unngå sur svettelukt. Men 99 % av de klærne jeg har opplevd at svettelukt blir igjen i tøyet etter vask er nettopp klær i 100 % bomull.... Dette gjelder både for meg og samboer, så vi er i tilfelle TO raringer. Kanskje det er fordi det står vask på 40 grader i de fleste plagg, mens bomull må ha minst 60 for å bli rent, dvs. luktfritt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplevde at jeg fikk sur lukt i sånne litt tunge gensere. Gjerne treningsgensere, joggegensere om dere vil. Løsningen var å henge dem på kleshenger. De hang nok for tett på staivet samt at de har en sånn form at det er noen gang kan være vanskelig å unngå lag på lag effekten når man henger dem over snor.

Så var det ned for å sette på kokvask...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...