Gå til innhold

Trening og kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vist det er noen med seriøs trening og kompetanse om kosthold, svare og hjelpe meg litt på dette?

Jeg ønsker å gå ned noen kilo, ca 5kg og bli strammere og tydelig markert på kroppen.

Jeg går idrettslinje og trener derfor nesten hver dag på skolen, oftes ballidretter. På fritiden trener jeg 2 ganger i uken Crossfit, en dag jogger jeg, en dag trener jeg rulleski og en dag svømming.

Ca 8-10 økter med trening i uken

Jeg har fått beskjed av lege at jeg har irritabel term + har skjekket hos alternativ lege, at jeg har melke og gluten intolleranse. Skjekket dette da jeg sliter veldig med oppblåst og vond mage hver eneste dag. Veldig dumt da magen kan være så oppblåst å vondt at jeg ikke kan trene, for har ingenting som dekker over den store oppblåste magen.

Kostholdet mitt har den siste uken bestått av en paleo meny hvor jeg spiser lavkarbo brød uten korn til frokost og lunsj (2 små skiver til hvert måltid), til middag har jeg oftes wok og til kvelds 2 lavkarbo knekkebrød. I mellom måltidene har jeg mellommåltider som består av frukt.

Jeg har i en måned nå tatt logg av kaloriintak, trening, vekt og mål.

Vekta står bom stille!

I følge loggingen skal jeg forbrenne MYE mer en jeg får spist, da jeg spiser under 1000 kcal på en dag. I tilleg til ofte 2 treninger på en dag, skal jeg høre til å gå ned i vekt.

Vist det er noen som forstår hvorfor vekta mi ikke vil røre seg når jeg skal høre til å være i kaloriunderskudd, hadde det vært veldig greit :)

Anonymous poster hash: 63396...e71
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spiser altfor lite: to treninger pr dag på 1 000 kcal høres nesten umenneskelig ut!

Skrevet

hvordan klarer du å overleve på å spise så lite?! og at på til trene to ganger per dag?!

Skrevet

Spis mer!

Hvis du slutter å tenke på at du skal slanke deg og heller får orden på magen først, så er du på god vei til bedre liv. Irritabel tarm krever ofte at man bruker utelukkingsmetoden. Du kan konsultere med ernæringsfysiolog, men det går an å gjøre på egenhånd med litt kunnskap og villighet til å lære.

Siden du virker interessert i lavkarboretningen og du driver med crossfit så har du sikkert vært borti "paleo". Chris Kresser har skrevet en bok der han taler for et relativt strengt kosthold med gradvis innføring av ulike matvarer som kan være irriterende på en mage som ikke er helt i orden.

http://www.amazon.com/Your-Personal-Paleo-Code-Reverse/dp/031632289X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1415048818&sr=8-1&keywords=personal+paleocode

Skrevet

Det rare er at jeg ikke orker mer mat, jeg blir enda vondere i magen og oppblåst om jeg spiser mer mat, og går aldrig sulten. Spiser med en gang jeg vil ha mat. Så blir ofte opp til 7 måltider på en dag, men er ikke så store da...

Har også prøvd meg på en blanding av paleo og lavkarbo. Men magen blir ikke bedre.

Er en vekker for meg når dere skriver at det er for lite mat, men forstår ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt?

Burde jeg få tak i en ernæringsfysiolog?

Skrevet

Det rare er at jeg ikke orker mer mat, jeg blir enda vondere i magen og oppblåst om jeg spiser mer mat, og går aldrig sulten. Spiser med en gang jeg vil ha mat. Så blir ofte opp til 7 måltider på en dag, men er ikke så store da...

Har også prøvd meg på en blanding av paleo og lavkarbo. Men magen blir ikke bedre.

Er en vekker for meg når dere skriver at det er for lite mat, men forstår ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt?

Ja det synes jeg. Paleo i seg selv er ikke nødvendigvis noe som bedrer IBS, men utgangspunktet gjør det noe enklere å tilpasse seg en "low fodmap" diett. FODMAP er tungt fordøyelige karbohydrater som finnes i enkelte grønnsaker og korn.

Ta kontakt med ernæringsfysiolog og se om du kan få hjelp. Å spise så lite er ikke bærekraftig over tid.

Skrevet

Kroppen har en del mekanismer som setter inn når den anser seg selv for å være i en nødsituasjon. Når du ikke får i deg nok mat, vil den tro at du sulter, og dermed senke forbrenningen og tviholde på det fettet den har. Det kan være en årsak til at du ikke går ned i vekt. I tillegg forsøker du å bli sterkere, og muskulatur veier en del. Derfor er det litt selvmotstridende å skulle gå ned i vekt samtidig som man bygger muskler, i alle fall om man ikke er overvektig. Når du ikke inntar nok mat, vil det også være svært vanskelig å bygge muskler.

Husk for øvrig at kvinner får også mindre markerte muskler enn menn, og at bilder man ofte ser i magasiner og lignende er av mennesker i konkurranseform, med andre ord etter deffing slik at fettprosenten er svært lav. Nå vet jeg ikke eksakt hva slags mentale bilde du har av hvordan du vil at kroppen skal se ut, men siden du nevnte «tydelig markert», vil jeg bare nevne det.

Jeg vil helt klart anbefale å få utredet mageproblemene dine. Da kan du samtidig få hjelp til å sette opp et kosthold som passer deg og din livsstil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...