AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #1 Del Skrevet 3. november 2014 Jeg lurer på en ting angående kaloritelling. Nesten alt kjøtt o.l. veier mindre etter at det er stekt. En laksefilet veier f.eks. 180 gram rå, men kun 140 når den er stekt. Hvordan teller jeg kaloriene på slikt? Er det rå eller stekt som gjelder? Og i så fall hvorfor? Jeg har samme problem med kyllingfilet, fiskepinner, karbonadedeig osv. Alt veier mindre etter at det er stekt, og jeg klarer ikke helt å forstå om jeg skal gå ut fra vekten i rå eller stekt tilstand. Kan noen hjelpe meg? Anonymous poster hash: c21fb...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #2 Del Skrevet 3. november 2014 Jeg har pleid å veie i rå tilstand, men jeg vet ikke om det er rett. Anonymous poster hash: 05f23...856 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #3 Del Skrevet 3. november 2014 det veier mindre etter det er stekt siden vannet kommer ut av kjøttet, så om det veier 100 gram før steking og 80 gram etter er det altså 20% vann i kjøttet, ikke veldig bra kjøtt altså. Det vil også si at om du ser på kjøttet med 20% vann og veier opp 100gram rått kjøtt og så 100gram stekt kjøtt vil det være mer kalorier i 100 gram stekt kjøtt, siden energitettheten blir større. (Siden vekten er den samme etter at kjøttrets vannprosent ikke er det lenger! Derfor er det veldig viktig man ikke tar feil av dette, blir raskt en del ekstra kalorier man da ikke teller med.Anonymous poster hash: c2601...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #4 Del Skrevet 3. november 2014 Ab over her! Altså alltid vei og mål kjøttet i rå tilstand, det oppgitte kaloriinnholder per 100 gram gjelder i den tilstanden, med all tilstelning av vann og diverse, man kjøper kjøttet i!Anonymous poster hash: c2601...ad5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #5 Del Skrevet 3. november 2014 Ab over her! Altså alltid vei og mål kjøttet i rå tilstand, det oppgitte kaloriinnholder per 100 gram gjelder i den tilstanden, med all tilstelning av vann og diverse, man kjøper kjøttet i!Anonymous poster hash: c2601...ad5 Ah, så produsentene opplyser faktisk om kaloriinnholdet i den rå varen, inkludert tilsatt vann? Spesielt, men greit nok. Anonymous poster hash: c21fb...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå