pusleline Skrevet 3. november 2014 #1 Skrevet 3. november 2014 Noen som har erfaringer med lette fjellsko? F.eks av merkene Mammut og Hagløfs, ev andre. Har lest div info, tester etc, men vil gjerne ha erfaringer Tenker på sko som er lette i vekt, som kan brukes på både åsturer og kortere fjellturer. Kan bli aktuelt med bæresele el på ryggen, ev ryggsekk for dagstur.
Gjest Margit Spat Skrevet 3. november 2014 #2 Skrevet 3. november 2014 Jeg har hatt denne modellen fra Mammut i et års tid: http://www.gsport.no/produkt/396646/mammut-nova-gtx-women-tursko Det er den beste turskoen jeg har hatt, og jeg har prøvd en del ulike opp gjennom årene. Jeg har brukt dem til dagsturer i skogen og i lett fjellterreng, og synes de er utrolig lette og komfortable til slik bruk. På mine turer har jeg hatt lett oppakning, men jeg veier litt ekstra selv (ikke ekstremt, men litt...), og de gir fin støtte uten å være FOR stive, slik jeg synes mange andre typiske fjellsko blir. Det skulle ikke være noe problem med bæremeis eller dagstursekk, m.a.o, men til fleredagersturer i blokk-terreng vil de trolig bli litt for lette.
DysterPytten Skrevet 3. november 2014 #3 Skrevet 3. november 2014 Alfa cumulus purple har jeg og jeg elsker dem.
Gjest Margit Spat Skrevet 3. november 2014 #4 Skrevet 3. november 2014 Alfa cumulus purple har jeg og jeg elsker dem. Jeg har Cumulus også.... Synes den mammuten jeg lenker til er særdeles mye mer bekvem. Lettere, mykere og med bedre kontakt med underlaget.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 Lowa Renegade GTX Mid! Meeen for all del, dra i en sportsbutikk, be om hjelp, og prøv deg fram. Er så lett å gjøre bomkjøp på sånne ting. Hilsen sportsbutikkmedarbeideren. Anonymous poster hash: 4fd32...965 1
DysterPytten Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 Jeg har Cumulus også.... Synes den mammuten jeg lenker til er særdeles mye mer bekvem. Lettere, mykere og med bedre kontakt med underlaget. Så fint at de skoene passer så godt for din fot da, mens cumulus passer veldig godt på min fot.
pusleline Skrevet 4. november 2014 Forfatter #7 Skrevet 4. november 2014 Takk for tips! Må finne et sted er selger de i butikk for å prøve, har lett for å få gnagsår i visse typer sko.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #8 Skrevet 5. november 2014 Salomon sine synes jeg er gode. Anonymous poster hash: b89ad...f0f 1
pusleline Skrevet 10. november 2014 Forfatter #9 Skrevet 10. november 2014 Noen som vet hvilke butikker som har en del utvalg for å prøve? Er mye på nett men føler jeg bør prøve de på foten.
Gjest bustyvel Skrevet 11. november 2014 #10 Skrevet 11. november 2014 Noen som vet hvilke butikker som har en del utvalg for å prøve? Er mye på nett men føler jeg bør prøve de på foten. Kommer helt ann på hvor du bor. XXL fører endel ulike fjellskomerker.
pusleline Skrevet 14. november 2014 Forfatter #11 Skrevet 14. november 2014 Mye er likt på mange fjellsko av den typen jeg ser etter, men ser at ytterste laget på skoen er av ulike materialer kombinert. På en sko er det nubuk i kombinasjon med Goretex etc, på en annen er det noe som kalles polyester wet grip sammen med Goretex. Noen som vet forskjellen i praksis, holdbarhet etc?
Gjest Margit Spat Skrevet 14. november 2014 #12 Skrevet 14. november 2014 Vanligvis, og som en tommelfingerregel sies det at tekstilsko er lettere enn skinnsko, men at skinn er mer slitesterkt. En gjennomvåt tekstilsko vil tørke raskere enn en gjennomvåt skinnsko, men det vil ta lengre tid før sknnskoen blir gjennomvåt. M.a.o. er det fordeler og ulemper med begge. Jeg sier tommelfingerregel, for den Mammuten jeg lenket til i første innlegg er lett til skinnsko (nubuk) å være.
pusleline Skrevet 25. november 2014 Forfatter #14 Skrevet 25. november 2014 Noen av dere som kjenner til alfa vidda sammenlignet med Mammut og Hagløfs som nevnt over?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå