Gå til innhold

Dårlig luft i stua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nylig flyttet, og merket raskt at lufta på stua har en tendens til å bli ganske "tung" og dårlig utover kvelden hvis vi har vært hjemme hele dagen. Noen dager har jeg bare måttet gå på soverommet tidlig på kvelden for å få litt bedre luft. Sånn kan vi jo ikke ha det.

Det er ikke så enkelt å få til gjennomlufting her, da må vi åpne både verandadør og ytterdør. Det blåser mye her, så da river det jo i alt, i tillegg til at vi må stå og holde ytterdøren åpen. Å gjenta det flere ganger hver dag er litt tungvint.

Hva kan vi gjøre? Huset er fra 70-tallet og varmes foreløpig bare opp vha oljeradiator.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Langt gjæringsbor og plastrør, drill ventilasjonshull lavt, like over eller bak radiator, slik at den kalde utelufta blir oppvarmet. Sett på beslag ute, så det ikke regner inn. Og en mulighet til å stenge eller regulere på innsiden. To slike nye ventiler bør gjøre underverker for luftkvaliteten.

Skrevet

Vi har nylig flyttet, og merket raskt at lufta på stua har en tendens til å bli ganske "tung" og dårlig utover kvelden hvis vi har vært hjemme hele dagen. Noen dager har jeg bare måttet gå på soverommet tidlig på kvelden for å få litt bedre luft. Sånn kan vi jo ikke ha det.

Det er ikke så enkelt å få til gjennomlufting her, da må vi åpne både verandadør og ytterdør. Det blåser mye her, så da river det jo i alt, i tillegg til at vi må stå og holde ytterdøren åpen. Å gjenta det flere ganger hver dag er litt tungvint.

Hva kan vi gjøre? Huset er fra 70-tallet og varmes foreløpig bare opp vha oljeradiator.

Vel, dersom dere ikke eiger og har råd til å oppgradere til dagens standard så må dere nok bare gjøre som man gjorde i 1970: lufte 2-4 ganger per dag. Gjør dere det ikke risikerer dere i verste fall råte.

Men heldigvis for dere lufter folk flest feil. Du trenger bare åpne alt på vidt gap i noen sekund og så lukke alt igjen, og all luft vil være utskiftet. Foreslår at dere lufter 4 ganger: før jobb, etter jobb, etter middag og ved stengetid. Legg det inn som rutine og luft så raskt at varmen ikke forsvinner.

Anonymous poster hash: ed0a4...2fa

Skrevet

Vi eier. Hva innebærer det å oppgradere til "dagens standard"? Jeg syns en del nye boliger også har ganske dårlig luft da de er så tette?

Vi har jo prøvd full gjennomlufting, men det var tungvint, og effekten var veldig kortvarig.

Skrevet

Da er det på høy tid å få undersøkt innelufta. Det kan være skjulte problemer i vegger, tak eller gulv, særlig når soverommet er bedre luft på.

Anonymous poster hash: 4d7c7...0af

Skrevet

Da er det på høy tid å få undersøkt innelufta. Det kan være skjulte problemer i vegger, tak eller gulv, særlig når soverommet er bedre luft på.

Hvordan undersøker vi dette?

Har nylig kjøpt huset. Syns ikke det er så rart at det er bedre luft på soverommet enn i stua, vi oppholder oss jo tross alt i stua, noe som gjør lufta dårligere. Var jo sånn i vår forrige bolig også, men der var det enkelt å få gjennomtrekk. Lufta i stua er helt fin på morgenen eller etter jobb, det er etter noen timers opphold der lufta blir tung.

Skrevet

http://www.eurofins.se/

Forklar problemet for dem og de anbefaler deg videre fremgangsmåte.

Er der noe feil og du er innefor femårsfristen er sannsynligheten stor for at du har ensak mot tidligere eier. Husk at du har rettshjelp på de fleste innbo og husforsikringer.

Skrevet

Plukker opp denne igjen. Vil en varmepumpe hjelpe?

Skrevet

Slipp fisen ute, ikke inne

Skrevet
Plukker opp denne igjen. Vil en varmepumpe hjelpe?[/quot

Neppe. En stor luftrenser til titusen kan kanskje gjøre dette litt bedre.

Har ny bolig og Lux Aeroguard luftrenser på soverom for å fjerne nye materialer lukt, og ellers partikler i luften.

Luftfukter må du ikke ta inn i huset!

Skrevet

Vel, dersom dere ikke eiger og har råd til å oppgradere til dagens standard så må dere nok bare gjøre som man gjorde i 1970: lufte 2-4 ganger per dag. Gjør dere det ikke risikerer dere i verste fall råte.

Men heldigvis for dere lufter folk flest feil. Du trenger bare åpne alt på vidt gap i noen sekund og så lukke alt igjen, og all luft vil være utskiftet. Foreslår at dere lufter 4 ganger: før jobb, etter jobb, etter middag og ved stengetid. Legg det inn som rutine og luft så raskt at varmen ikke forsvinner.

Anonymous poster hash: ed0a4...2fa

Men da bør det være vind/god trekk, eller?

Står lufta "stille" ute, har jeg erfaring med at det tar lang tid å lufte ut med flere vinduer åpne...

Anonymous poster hash: 21f29...661

Skrevet

Enig!

Heller en luftavfukter :)

• Liker 1
Skrevet

Nå var det varmepumpe jeg lurte på, ikke luft(av)fukter? Luften føles ikke fuktig, og det er ikke oppdaget fukt av takstmann, luften er bare tung.

Ser at flere varmepumpeprodusenter hevder at det bidrar til bedre luftkvalitet, men det er altså ikke sant?

Skrevet

Nå var det varmepumpe jeg lurte på, ikke luft(av)fukter? Luften føles ikke fuktig, og det er ikke oppdaget fukt av takstmann, luften er bare tung.

Ser at flere varmepumpeprodusenter hevder at det bidrar til bedre luftkvalitet, men det er altså ikke sant?

Varmepumpe bytter ut luften, så jeg skjønner ikke at det ikke er bra...

Skrevet

Har dere ventiler på veggene, og er ventilene åpne til vanlig?

Skrevet

Har dere ventiler på veggene, og er ventilene åpne til vanlig?

Ventiler i vinduene som er åpne, men det har like liten effekt som å la vinduene stå på gløtt.

Skrevet

Varmepumpe bytter ut luften, så jeg skjønner ikke at det ikke er bra...

Det var det jeg også tenkte? Får vi varmepumpe kan vi også kvitte oss med oljeradiatoren. Men om varmepumpe ikke hjelper på luftkvaliteten orker vi ikke investere i det med det første.

Skrevet

Ventiler i vinduene som er åpne, men det har like liten effekt som å la vinduene stå på gløtt.

Røyker dere, har dere hund/katt/andre kjæledyr (som dere evt reagerer på)?

Er det materialer i møbler/vegger/ nnet som evt gir avgasser som gjør luften tung? (Er det kun på stua at dere merker dette)?

Er det evt den oljefylte radiatoren som er problemet?

Har dere ikke opplevd lignende andre steder dere har bodd?

Har det vært slik (tung luft) siden dere flyttet inn der? Eller evt etter oppussing, etter innkjøp av nye møbler eller tepper oppussing (maling e.l.)?

Skrevet

Åpen verandadør + vidåpent vindu/ vinduer, er ikke det nok til å få luftet godt ut?

Kan det være asbest under veggplater eller fuktproblem?

Man får lånt instrument som måler luftkvaliteten (inkl. skadelige stoffer som mugg/soppsporer m.m.) og finne ut mer om årsaken til det som dere erfarer

Skrevet

Har dere allergi mot dyr/ annet, og kan det hende at dere reagerer på noe som er igjen i huset etter den gamle eieren i forbindelse med kjæledyr?

Er det vegg-til vegg-tepper/ nålefilt-teppe på stua? Ganske vanlig på 60, 70 og 80-tallet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...