AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #1 Skrevet 3. november 2014 sitter i en skip knipe, regningene baller på seg. JA jeg vet det er min egen feil, men nå sitter jeg her. min samboer mistet jobben, og har ingen kompetanse å kunne ikke få en rema jobb engang. heldigvis skal han få kursing av nav nå så forhåpentlig er han ute i jobb innen 6 mnd. men jeg sitter nå her med ca.12 000 utbetalt i mnd.(blir trukket av namsmannen) husleie på min del er 3750kr mobil abonement har jeg kuttet ned til 199kr strøm 500-1000kr lån på 900kr busskort 650kr har betalt masse penger til lege siste mnd. har sikkert 100 000kr i gjeld ink. lån jeg leter etter bedre betalt jobb, men ikke så lett. har du vært i lignende situasjon? hvordan greide du å komme ut av det? pleas ikke kom med sånn typisk kg kommentarer at "du har bare deg selv å takke" osv. er fullt klar over det. desverre har det vært noen uforventede ting som har skjedd , å så dum som jeg har vært regnet jeg ikke med at "livet" skulle skje. Anonymous poster hash: 76fd2...170
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #2 Skrevet 3. november 2014 kan nevne jeg er 25 år, har litt utdannelse og litt arbeidserfaring fra butikk o.l Anonymous poster hash: 76fd2...170
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #3 Skrevet 3. november 2014 Har vært i samme situasjon og litt verre. Beste rådet jeg kan komme med er: betal ned så mye som du kan på gjeld, om så det er snakk om 100kr ekstra.. jeg angret på at jeg ikke hadde gjort tidligere. Små summer teller også, selv om det ikke føles slik. Jeg begynte å lese i pengeblogger online. Beste rådet jeg leste var: "Angrip gjelden med alt du kan." Betalte ned 100.000kr på mindre enn et år. (Men hadde 0 liv da) Gjorde det frivillig. Ha oversikt over hvordan gjelden går ned hver måned. Jeg fikk en litt bedre betalt møkkajobb, holdt på å slite meg ut på den, jobbet masse, for lite, men når jeg betalte så hardt ned, kunne jeg se fremgangen, det var tøft til tider. Var ikke alltid motivert. Var også syk på samme tid, alvorlig syk. Jeg tenkte for meg selv, enten kan jeg plages en god del over lang tid, eller mye over kort tid, valgte kort tid, for så å bli fri. Lærte meg å leve på lite, og nå har jeg penger på sparekonto isteden. Det var mye bedre mentalt å være fokusert på et mål. Anonymous poster hash: f50e3...de1 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #4 Skrevet 3. november 2014 Hadde jævlig med gjeld jeg også. Resignerte fullstendig og fikk gjeldsordning. Bedre det enn å slite i 20 år. Anonymous poster hash: be137...5bb
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 Med den inntekt og de utgiftene du nevner har du 5500 kr mer hver mnd å leve for og betale gjeld med. Jeg var i en liknende situasjon. Tillot meg selv ingen ekstra kostnader. Jeg fant meg en tilleggsjobb i helgene (det var ikke hver helg, så jeg hadde litt fritid også). Solgte det jeg ikke brukte på Finn. Lånte litt fra søstera mi for å unngå høye renter. Betalte henne raskest mulig tilbake. Jeg var ferdig med gjelden på 14 mnd. Nå er det snart jul, så ønsk deg penger i gave og vær ærlig om situasjonen din og si at du ikke kan gi gaver i år. Du skal ikke forvente noe fra andre, men hvis de vil gi noe uansett, så foreslå penger. Disse skal gå direkte til nedbetaling av lån. Anonymous poster hash: e6ee7...e54
Pengebingen Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 Husk at du ikke har forsørgeransvar for din samboer. Han må søke sosialhjelp om han ikke har dagpenger. Han må bidra til sin del selv om han ikke har jobb. Og deretter ville jeg forsøkt å finne en jobb til. Jobbet så mye som overhode mulig frem til gjelden var betalt. Det er en klar sammenheng mellom innsats og hvor raskt gjeld forsvinner. Og selvsagt innført total kjøpestopp for alt annet enn den nødvendigste maten. Om du har 100.000 i gjeld og klarer å jobbe inn endel ekstra forsvinner jo gjelden på under et år. Du må bare ville det, og være villig til å sette det øverst på prioriteringslisten. Gjør du det er det mer attraktivt å være ute med avisene om morgenen før jobb enn å sove lenger, og ekstrajobb i en matbutikk som har langåpent utover kvelden blir mer interessant enn å sitte og se på tv. Det er mitt beste tips
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #7 Skrevet 4. november 2014 takk for svar alle sammen! og de var jo seriøse ja må nok bare få orden og oversikt, er vel det største problemet. søke masse jobber å håper å få napp snart. så flinke dere har vært å få betalt ned litt vanskelig å se lyse i tunnelen, men har litt mer håp nå. Anonymous poster hash: 76fd2...170
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #8 Skrevet 4. november 2014 Jeg har fått mange gode tips fra forumet Pengevett og har fått stålkontroll over inn og ut med Toshl. Jeg hadde ikke så mye gjeld eller så lav inntekt som deg, men jeg hadde kredittkortgjeld, ingen buffer og ingen kontroll. Det tok meg et drøyt halvår å få hodet over vann sånn at jeg sluttet å bli stresset av innholdet i konvolutter og slet med søvnen. Det jeg syntes var vanskeligst var å kutte forbruket mitt. Jeg var vant til å bruke til det var tomt, mens nå har jeg tvunget meg selv til å tenke annerledes. Jeg legger inn alle mulige regninger til forfall på lønningsdagen og andre regninger betaler jeg med en gang de kommer. Da forsvinner ikke pengene som skulle gått til regninger inn i et annet dragsug. Jeg har et strengt klesbudsjett som betyr at jeg bare kjøper litt hver måned og derfor må jeg planlegge nøye hva jeg trenger først. Sparepengene går til en annen bank enn dagligbanken og matpengene har en helt egen konto. Jeg har klart å redusere matbudsjettet kraftig ved å endre matvaner til mindre kjøtt og mer linser og belgfrukt. Etterhvert som jeg har kvittet meg med ett og ett kredittkort har jeg sagt dem opp og klippet dem i to. Anonymous poster hash: b99c8...90e
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #9 Skrevet 4. november 2014 Jeg har fått mange gode tips fra forumet Pengevett og har fått stålkontroll over inn og ut med Toshl. Jeg hadde ikke så mye gjeld eller så lav inntekt som deg, men jeg hadde kredittkortgjeld, ingen buffer og ingen kontroll. Det tok meg et drøyt halvår å få hodet over vann sånn at jeg sluttet å bli stresset av innholdet i konvolutter og slet med søvnen. Det jeg syntes var vanskeligst var å kutte forbruket mitt. Jeg var vant til å bruke til det var tomt, mens nå har jeg tvunget meg selv til å tenke annerledes. Jeg legger inn alle mulige regninger til forfall på lønningsdagen og andre regninger betaler jeg med en gang de kommer. Da forsvinner ikke pengene som skulle gått til regninger inn i et annet dragsug. Jeg har et strengt klesbudsjett som betyr at jeg bare kjøper litt hver måned og derfor må jeg planlegge nøye hva jeg trenger først. Sparepengene går til en annen bank enn dagligbanken og matpengene har en helt egen konto. Jeg har klart å redusere matbudsjettet kraftig ved å endre matvaner til mindre kjøtt og mer linser og belgfrukt. Etterhvert som jeg har kvittet meg med ett og ett kredittkort har jeg sagt dem opp og klippet dem i to. Anonymous poster hash: b99c8...90e takk! sjekket ut begge linkene, skal absolutt testes og det var mye bra på pengevett ja vanskelig å kutte ned forbruke også matpengene.. men skal klare det! vi vil jo ha barn en gang og jeg vil gjerne fullføre utdannelsen, da må vi bli nermest gjeldfri. god motivasjon da Anonymous poster hash: 76fd2...170
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå