AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #1 Skrevet 3. november 2014 Jeg hadde hjemmebesøk av fastlegen i forbindelse med sykdom. I løpet av de to påfølgende uker fikk jeg tre regninger fra legen (to lå tilogmed i samme konvolutt). Det var fakturering av sykebesøket (greit nok) og to regninger på 60 kr hver i henvisningsgebyr (hun hadde henvist meg til to spesialister). På toppen av det hele ble hver enkelt regning utstyrt med et fakturagebyr på 55 kr - altså 165 kr totalt i fakturagebyr. Alt dette gjaldt altså samme sykdom. Er dette lov? Jeg betalte, for jeg er syk og orker ikke å krangle. Legen spurte ikke engang om jeg hadde epostadresse (hvilket jeg selvfølgelig har). Man burde vel kunne forvente at legekontoret kan sende gratis, elektronisk faktura - eller?? Anonymous poster hash: 55e16...eed
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #2 Skrevet 3. november 2014 Helt fair det du fikk der, eneste er kanskje at legen kunne laget en faktura for deg og ikke 3. Har vært innom en del leger i det siste og ingen av de har efaktura, det er betaling på stedet eller faktura. Anonymous poster hash: 53954...80c 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #3 Skrevet 3. november 2014 Det er ikke gratis for legekontoret å håndtere en faktura, og efaktura brukes ikke. De fleste fakturaer går enten gjennom regnskapsfører til den enkelte lege/legesenter eller via betalingssystemet til Melin Medical, som begge legger til kostnader for håndtering av faktura fordi dette er mer ressurskrevende enn elektronisk betaling som du normalt ville utført hvis du var på legekontoret. Velger du å få faktura på automatene til Melin Medical i steden for å betale med kort når du er på legekontoret, legges det også på gebyr, fordi det er en tjeneste som skaper merarbeid å følge opp. Det er også slik at regninger til en lege knyttes opp mot et journalnotat/prøvesvar/henvisning i journalsystemet, så hvis legen har lagd tre ulike notat/henvisninger på deg kan det komme tre ulike regner. Hos oss forsøker vi å få alt med på ett sted for å unngå dette, men hun kan f.eks ha skrevet journalnotat en dag og lagd henvisningen dagen etter. Forstår godt at det er kjipt å betale ekstra, men du sparte vel penger på å få lege hjem fremfor å bruke penger på å dra til legekontoret, så du får tenke på at det går opp i opp. Anonymous poster hash: bdccb...770 4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #4 Skrevet 3. november 2014 TS. her. Ok. Takk for svar, begge to. :-) Da forstår jeg det slik at dette er vanlig praksis ved legekontorer - uten at jeg ble så oppstemt av den grunn. Jeg mener å ha lest at fakturagebyret skal stå i forhold til regningen - derfor så det litt drøyt ut med en regning på 60 kr og fakturagebyr på 55. Det heter seg vel også at fakturagebyr skal være avtalt mellom kjøper og selger på forhånd (det var det ikke her). Jeg synes også 55 kr i gebyr er forholdsvis høyt, og dessuten synes jeg at hun burde samlet alt i en regning... men, men, får vel godta det. En liten ting: Det er selvsagt ikke billigere å få legen til å komme hjem - det er omtrent dobbelt så dyrt som en vanlig legetime. Anonymous poster hash: 55e16...eed
krøllekrall Skrevet 3. november 2014 #5 Skrevet 3. november 2014 Fakturagebyret er helt uavhengig av legen - men går direkte til firmaet legen benytter for fakturering. 55 kr i gebyr er ikke dyrt. Legetjenester generelt er svært billig i Norge fordi det er subsidiert av det offentlige, så vi har lite å klage på der! Det er ikke vanlig at leger sender verken brev til pasienter eller fakturaer på e-post - ennå. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #6 Skrevet 3. november 2014 Fakturagebyret er helt uavhengig av legen - men går direkte til firmaet legen benytter for fakturering. 55 kr i gebyr er ikke dyrt. Legetjenester generelt er svært billig i Norge fordi det er subsidiert av det offentlige, så vi har lite å klage på der! Det er ikke vanlig at leger sender verken brev til pasienter eller fakturaer på e-post - ennå. Ja, det finnes land med rimeligere helsetjenester, men legetjenester blir stadig dyrere i Norge. Tendensen har vært stadig høyere egenandeler de siste årene. For det nevnte sykebesøket (ca 15 min, inkl et par blodprøver) og to elektronisk overførte henvisninger til spesialist betalte jeg 615 kr (inkl 165 kr i fakturagebyrer). Jeg synes ikke det er spesielt billig. TS. Anonymous poster hash: 55e16...eed
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #7 Skrevet 3. november 2014 Ja, det finnes land med rimeligere helsetjenester, men legetjenester blir stadig dyrere i Norge. Tendensen har vært stadig høyere egenandeler de siste årene. For det nevnte sykebesøket (ca 15 min, inkl et par blodprøver) og to elektronisk overførte henvisninger til spesialist betalte jeg 615 kr (inkl 165 kr i fakturagebyrer). Jeg synes ikke det er spesielt billig. TS. Anonymous poster hash: 55e16...eed Det syns du nok fordi vi i Norge ikke er vant til å ta hele regninga selv. Til sammenligning hadde jeg katten min inn til dyrlegen i to timer, det kostet 9000 kroner. Slapp fakturagebyr da. Anonymous poster hash: f542b...e81 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #8 Skrevet 3. november 2014 Ja, det finnes land med rimeligere helsetjenester, men legetjenester blir stadig dyrere i Norge. Tendensen har vært stadig høyere egenandeler de siste årene. For det nevnte sykebesøket (ca 15 min, inkl et par blodprøver) og to elektronisk overførte henvisninger til spesialist betalte jeg 615 kr (inkl 165 kr i fakturagebyrer). Jeg synes ikke det er spesielt billig. TS.Anonymous poster hash: 55e16...eed Når man får kvittering fra legen burde det være skrevet opp hvor mye det egentlig koster og hvor mye staten betaler. 615 kr for alt det der er jo nesten gratis.Anonymous poster hash: d5c44...c69 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2014 #9 Skrevet 3. november 2014 Ja, det finnes land med rimeligere helsetjenester, men legetjenester blir stadig dyrere i Norge. Tendensen har vært stadig høyere egenandeler de siste årene. For det nevnte sykebesøket (ca 15 min, inkl et par blodprøver) og to elektronisk overførte henvisninger til spesialist betalte jeg 615 kr (inkl 165 kr i fakturagebyrer). Jeg synes ikke det er spesielt billig. TS.Anonymous poster hash: 55e16...eed Når man får kvittering fra legen burde det være skrevet opp hvor mye det egentlig koster og hvor mye staten betaler. 615 kr for alt det der er jo nesten gratis.Anonymous poster hash: d5c44...c69
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #10 Skrevet 4. november 2014 Nå var det ikke satsene på fastlegetjenester i Norge som var tema i tråden. Temaet var prinsippet med fakturagebyr - og forsåvidt praksisen med separat fakturering av hver minste tjeneste slik at det påløper tre gebyrer. Tenk om Telenor begynte å dele inn telefonregningen i innenlandssamtaler, utenlandssamtaler, mobilsamtaler etc og plusse på tre-fire fakturagebyrer i samme regning... Et sted må vel grensen gå. Jeg har googlet litt og stiller meg litt tvilende til om det faktisk er tillatt å kreve fakturagebyr ved sykebesøk. Ifølge Forbrukerombudet skal kunden ha en alternativ mulighet til å betale, enten med efaktura eller kontant. I tillegg skal det være opplyst/avtalt på forhånd. Ingen av disse vilkårene var oppfylt. TS Anonymous poster hash: 55e16...eed 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #11 Skrevet 4. november 2014 Forhør deg med pasientombudet! Anonymous poster hash: be48a...1ac
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #12 Skrevet 4. november 2014 Du er jammen meg litt av en kranglefant, neste gang får du enten dra deg til legekontoret på undersøkelse, dra deg til legekontoret dagen etter for å betale med kort/kontakt eller ha kontanter klar når legen kommer hjem til deg. Det er fult lovlig å ta fakturagebyr ved hjemmebesøk, faktisk kan ikke fastlegen pålegges hjemmebesøk hos pasient, så du har vært heldig å ha en som gidder det. Grunnen til at det kan komme flere fakturagebyr har jeg forklart lenger oppe, tydeligvis helt for døve ører. Når leger kjører legevakt og må på hjemmebesøk legges det også fakturagebyr på regningen, det er helt vanlig og lovlig. Det er like selvsagt at det er fakturagebyr på regningen fra legekontoret som på telefonregning, netthandel eller andre tjenester du kjøper. Med mindre du satt med nøyaktig kontaktbeløp i hånden når fastlegen var hjemme hos deg, og h*n nektet deg å betale, så har du ingenting å klage over. Anonymous poster hash: bdccb...770 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #13 Skrevet 4. november 2014 Du er jammen meg litt av en kranglefant, neste gang får du enten dra deg til legekontoret på undersøkelse, dra deg til legekontoret dagen etter for å betale med kort/kontakt eller ha kontanter klar når legen kommer hjem til deg. Det er fult lovlig å ta fakturagebyr ved hjemmebesøk, faktisk kan ikke fastlegen pålegges hjemmebesøk hos pasient, så du har vært heldig å ha en som gidder det. Grunnen til at det kan komme flere fakturagebyr har jeg forklart lenger oppe, tydeligvis helt for døve ører. Når leger kjører legevakt og må på hjemmebesøk legges det også fakturagebyr på regningen, det er helt vanlig og lovlig. Det er like selvsagt at det er fakturagebyr på regningen fra legekontoret som på telefonregning, netthandel eller andre tjenester du kjøper. Med mindre du satt med nøyaktig kontaktbeløp i hånden når fastlegen var hjemme hos deg, og h*n nektet deg å betale, så har du ingenting å klage over. Anonymous poster hash: bdccb...770 Det var litt av en tone overfor en som er alvorlig syk. Jeg får nesten håpe du ikke arbeider i helsevesenet. De aller fleste fastleger er heldigvis så humane at de foretar hjemmebesøk til pasienter som er så alvorlig syke at de ikke har mulighet til å komme seg til legekontoret ved egen hjelp. For øvrig tjener leger ganske godt på å foreta hjemmebesøk, og det skal kun foretas der det er helt nødvendig. Nylig ble en fastlege i min kommune dømt til å tilbakebetale nesten en mill. kr. til NAV fordi han hadde "utnyttet systemet" og reist på hjemmebesøk i hytt og pine. Om du leste tråden, vil du se at TS ikke fikk mulighet til å betale verken med kort eller kontant. Anonymous poster hash: 55e16...eed 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #14 Skrevet 4. november 2014 Det var litt av en tone overfor en som er alvorlig syk. Jeg får nesten håpe du ikke arbeider i helsevesenet. De aller fleste fastleger er heldigvis så humane at de foretar hjemmebesøk til pasienter som er så alvorlig syke at de ikke har mulighet til å komme seg til legekontoret ved egen hjelp. For øvrig tjener leger ganske godt på å foreta hjemmebesøk, og det skal kun foretas der det er helt nødvendig. Nylig ble en fastlege i min kommune dømt til å tilbakebetale nesten en mill. kr. til NAV fordi han hadde "utnyttet systemet" og reist på hjemmebesøk i hytt og pine. Om du leste tråden, vil du se at TS ikke fikk mulighet til å betale verken med kort eller kontant. Anonymous poster hash: 55e16...eed Ååååå det er så patetisk dårlig forsøk på hersketekninkk med en sånn "håper ikke du jobber i helsevesenet" setning, funker rett og slett ikke til noe annet enn å bekrefte at jeg har rett, og det er det eneste du klarer å si til motsvar. Du spør, du har fått svar, og du tåler ikke at du tar feil. Til info sjekket jeg legeforeningen sider, og det er fullt tillatt å ta fakturagebyr, men de anbefaler å unngå fakturagebyr og administrasjonsgebyr på samme regning. Det er dog lovlig, bare lite populært. Leger tjener IKKE godt på hjemmebesøk. Selv om taksten for lege hjem er høyere enn når du går på kontoret, så sitter ikke legen totalt sett igjen med mer penger, det er faktisk motsatt. Vedkommende må stenge kontoret for å dra til deg, og taper dermed inntekt fra de andre konsultasjonene h*n kunne hatt i samme tidsrom. Og du, det står en kode under innleggene dine slik at en anonym bruker kan identifiseres i samme tråd. Jeg ser at du er ts, så da blir det litt spesielt å omtale deg selv i tredje person. Du har altså ikke svart på spørsmålet om du hadde klart nøyaktig kontaktbeløp og ba om å få betale når legen var hjemme hos deg. Gjør du forresten det med rørleggeren eller elektrikeren også? Anonymous poster hash: bdccb...770
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #15 Skrevet 4. november 2014 Ååååå det er så patetisk dårlig forsøk på hersketekninkk med en sånn "håper ikke du jobber i helsevesenet" setning, funker rett og slett ikke til noe annet enn å bekrefte at jeg har rett, og det er det eneste du klarer å si til motsvar. Du spør, du har fått svar, og du tåler ikke at du tar feil. Til info sjekket jeg legeforeningen sider, og det er fullt tillatt å ta fakturagebyr, men de anbefaler å unngå fakturagebyr og administrasjonsgebyr på samme regning. Det er dog lovlig, bare lite populært. Leger tjener IKKE godt på hjemmebesøk. Selv om taksten for lege hjem er høyere enn når du går på kontoret, så sitter ikke legen totalt sett igjen med mer penger, det er faktisk motsatt. Vedkommende må stenge kontoret for å dra til deg, og taper dermed inntekt fra de andre konsultasjonene h*n kunne hatt i samme tidsrom. Og du, det står en kode under innleggene dine slik at en anonym bruker kan identifiseres i samme tråd. Jeg ser at du er ts, så da blir det litt spesielt å omtale deg selv i tredje person. Du har altså ikke svart på spørsmålet om du hadde klart nøyaktig kontaktbeløp og ba om å få betale når legen var hjemme hos deg. Gjør du forresten det med rørleggeren eller elektrikeren også? Anonymous poster hash: bdccb...770 Det du fant på Legeforeningens side, var forsåvidt interessant. Der står det: Normaltariffens takst 8 åpner for at det kan tas et ekspedisjonsgebyr, per 1. juli 2011 kr. 55,- for ”utgifter og arbeid ved forsendelse etter pasientens ønske av resepter, rekvisisjoner, henvisninger eller lignende per brev, faks, telefon eller e-post”. Denne taksten inkluderer alle administrative utgifter til forsendelse. Erfaring tilsier at en kombinasjon av både takst 8 og et fakturagebyr medfører reaksjoner fra pasientene på totale gebyrkostnader. Legeforeningen anbefaler at fakturagebyr for kostnader knyttet til faktura/ girohåndtering (der regningen ikke er forfalt til betaling) ikke bør tas i tillegg til takst 8, selv om det ikke kan sies å være et forbud mot dette. Når en enkelt legekonsultasjon fører med seg to ekspedisjonsgebyrer og tre fakturagebyrer, i tillegg til betaling for selve konsultasjonen, er det i hvert fall langt i overkant av hva Legeforeningen anbefaler. Anonymous poster hash: 55e16...eed 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #16 Skrevet 5. november 2014 Skjønner godt at TS reagerer, jeg hadde ringt legekontoret og hørt hva de mener. Anonymous poster hash: bdbf9...672 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #17 Skrevet 5. november 2014 Jeg skjønner at det var teit måte av legekontoret å ta dette ut i 3 ulike faktura. Dette var nok unødvendig ja. Men faktura gebyr kommer på regninger idag dessverre, legesentrene har sin fulle rett til å legge på gebyrer dersom det sendes ut faktura. At det er teit på en 60 kr regning, greit nok. Men det hadde også alle andre gjort faktisk, det er ikke ulikt på legekontorenes faktura. Anonymous poster hash: afb77...f29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå