Gå til innhold

Oppkast og kvalme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har i mange år slitt med oppkast og kvalme, dvs jeg er kvalm døgnet rundt. Har vært en kasteball i helsesystemet siden jeg var 6år gammel, er nå 21 og har vært gjennom det aller meste av prøver osv. Jeg har mange tilleggsproblemer men kvalmen er den verste og det eneste som ikke har blitt noe bedre.

Jeg har de siste månedene kastet opp hver dag, alt fra 1-5 ganger om dagen.. Jeg tør nesten ikke spise lenger for det er så ubehagelig, kommer ofte med så stor kraft at mye kommer gjennom nesa.

Jeg kaster også opp vann jeg har drukket eller syre når magesekken er helt tom. Nå spiser jeg ikke lenger hvis jeg skal ut av huset for da er det mindre sjanse for at jeg kaster opp og jeg går alltid med en pose i vesken sånn i tilfelle. Er også kvalm 24/7 som sagt.

Dette er ikke en spiseforstyrrelse, hvertfall ikke noe ala. jeg vil gå ned i vekt. Vet man ikke skal snakke om spiseforstyrrelser her inne, derfor jeg nevner dette så tråden forhåpentligvis ikke blir slettet.

Er det noen her som har ideer om hva det kan være, har hatt/kjenner noen som har hatt et lignende problem osv. som kan være til hjelp? Alt tar jeg eventuelt videre til fastlegen. Er helt desperat her nå, jeg vil bare leve vanlig.

Anonymous poster hash: f2fe5...41f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sikkert psykisk nå siden det har gått så lang tid, det bare skjer nå fordi at du innbiller deg det, og tenker at du er lei av å være kvalm hele tiden osv.

Det trenger selvfølgelig ikke å være psykisk, men jeg tror det da.. Nå sier du ingenting om matvanene dine generelt, men uansett så må du bare til legen og fortelle han det du skriver her. :)

Kommer til å sjekke alt fysisk først, om alt ser bra ut blir du vel henvist til dps tenker jeg. Var gjennom dette selv, tok tak i det, dro til legen og fikk sjekket ALT, inkludert gastroskopi, koloskopi og alt.

Alt så bra ut, jeg ble sendt til dps, jeg maste litt om det også da, endret tankegangen min, og det var alt som skal til.

Lykke til, håper du finner ut hva det er, ikke bra å gå rundt sånn. :)

Anonymous poster hash: 31652...8c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert psykisk nå siden det har gått så lang tid, det bare skjer nå fordi at du innbiller deg det, og tenker at du er lei av å være kvalm hele tiden osv.

Det trenger selvfølgelig ikke å være psykisk, men jeg tror det da.. Nå sier du ingenting om matvanene dine generelt, men uansett så må du bare til legen og fortelle han det du skriver her. :)

Kommer til å sjekke alt fysisk først, om alt ser bra ut blir du vel henvist til dps tenker jeg. Var gjennom dette selv, tok tak i det, dro til legen og fikk sjekket ALT, inkludert gastroskopi, koloskopi og alt.

Alt så bra ut, jeg ble sendt til dps, jeg maste litt om det også da, endret tankegangen min, og det var alt som skal til.

Lykke til, håper du finner ut hva det er, ikke bra å gå rundt sånn. :)

Anonymous poster hash: 31652...8c2

Takk for godt svar :)

Hadde du samme symptom med kvalme og oppkast?

Jeg har vært kasteball i helsesystemet og har tatt gastroskopi 4 ganger samt flere phmålinger, koloskopi 2 ganger, røntgen med kontrastvæske et par ganger, tatt alt av blodprøver(også sent til utlandet), allergitester, gikk på gluten og melkefri diett i to år uten forbedring osv.. Har sjekket mye annet og da det er flere ting som jeg plages med og som det er funnet ut av men årsaken til kvalme og oppkast har aldri vist seg.

Har gått hos både psykologer og psykiatere, kognitiv terapi osv.. Hos forskjellige. Mistet nå hun som har hjulpet best siden hun ble syk og måtte slutte så prøver å få tak i ny. Men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal ta tak i det.. Hvordan klarte du å ta tak i det? Jeg prøver å ha selvkontroll men det bare kommer og jeg klarer virkelig ikke slutte. Gått på haugevis av piller og, går nå på antidepressiva + angsdempende midler. Vel, det hjelper litt på depresjonen rundt det hele og angstdempende hjelper meg ut døra når jeg må ut, men har ikke funnet noe som har fikset dette enda. Om det er psykisk eller fysisk har ingenting å si for min del bare jeg kan få vite hva det er og om det er noe som kan behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å bli testet for fruktosemalabsorpsjon. Jeg gikk i 7 med diaré, kvalme, ulvehunger, slapphet, hodepine m.m. utn at legene fant noe, men etter et tips her inne om fruktosemalabsorpsjon fikk jeg endelig en diett som gjør meg frisk.

Anonymous poster hash: a9a48...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å bli testet for fruktosemalabsorpsjon. Jeg gikk i 7 år med diaré, kvalme, ulvehunger, slapphet, hodepine m.m. Uten at legene fant noe, men etter et tips her inne om fruktosemalabsorpsjon fikk jeg endelig en diett som gjør meg frisk. Anonymous poster hash: a9a48...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å bli testet for fruktosemalabsorpsjon. Jeg gikk i 7 med diaré, kvalme, ulvehunger, slapphet, hodepine m.m. utn at legene fant noe, men etter et tips her inne om fruktosemalabsorpsjon fikk jeg endelig en diett som gjør meg frisk.

Tusen takk, skal ta det opp med legen neste gang jeg er der, gir meg litt håp hvertfall :) Er ganske sikker på at det er en av de tingene som ikke har blitt testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...