Gå til innhold

Spørsmål ang hestehold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det en lov som tilsier at det er ulovlig å la en hest stå alene? (Jeg vet de er flokkdyr og at de trives best sammen med andre :-) )

Hvis man ikke har hestepass til hesten, hvordan får man ordnet et?

Takker for svar :-)

Anonymous poster hash: a4b38...0fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes tre forskjellige «regelskrifter» som omtaler regelverk for hold av hest:

• lov om dyrevelferd – som gjelder alle dyr
  • forskrift om velferd for hest – som gjelder hold av hest generetl
  • retningslinjer til forskrift om velferd for hest – som går mer i detalj.

Lenkene til lovverket finner du nedenfor

Ingen av disse sier konkret at hesten skal ha selskap. Men i alle tre legges det vekt på at dyret eller hesten skal ha mulighet for naturlig adferd, og at holdet skal tilpasses hestens naturlige behov.

I retningslinjene står det også at man skal ta hensyn til at hester er flokkdyr og trives best sammen med artsfrender.

Angående dette med pass, ta kontakt med http://www.nhest.no/. (Norsk hestesenter) Så kan nok de hjelpe deg.

Godt mulig Norges Rytterforbund også kan hjelpe deg. De har i alle fall dette med FEI-pass, vet ikke hvilke type pass du var ute etter.

Endret av Nosoul
  • Liker 1
Skrevet

Det blir jo litt på skjønn. I Sverige vet jeg at det er pålagt å ikke ha hesten alene.

Min hest står alene. Hun er en gammel hoppe som rett og slett ikke trives i andre hesters selskap. Vi har hatt andre hester på stallen hennes, og da har hun hatt veldig høyt stressnivå, sparka og bitt den andre hesten, vært superaggressiv i matveien, slengt tenna i gitteret mellom boksene, nærmest angrepet den andre hesten under mating og nekta den andre å spise (selv om vi la høy laaangt unna hverandre) osv.

Nå er hun rolig, avslappa, dilter rundt og koser seg i eget selskap. Hvis vi møter andre hester er hun bare halvinteressert.

Men hun er veldig sær, det vanlige er jo at de trives best i flokk, men vi har prøvd begge deler og sett at hun er utrolig mye mer sint og stressa med andre hester rundt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...