Gå til innhold

Biller i leiligheta!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste to ukene har jeg sett noen knøttsmå biller her og der. Hovedsaklig på kjøkkenet og badet. Men det er ingen steder jeg ser mange. Det er liksom bare en her og en der.

Jeg har sjekket alle "kritiske" steder, som f.eks melposer, knekkebrød, frokostbladinger, kattemat o.l. Ingenting der. Vasket kjøkkenskapene med salmiakk.

De kan fly, og de er biiiittesmå. Det satt en inni gjengene på linseetuiet mitt her om dagen, så det sier jo litt om størrelsen.

Pleier som regel finne de i vasken, taklistene, inni det ene badskapet og oppå kjøkkenvifta.

Prøvde å ta bilde, men det var ikke så enkelt. Men kanskje noen klarer å se hva det er?

post-74228-0-26528900-1415024578_thumb.j

Her tok je med lillefingeren min for å sammenlige størrelsen med noe.

post-74228-0-44222700-1415024617_thumb.j

post-74228-0-48016900-1415024630_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nevne at vi bor i 2.etasje i murblokk. Så det pleier ikke å være noe insekter her. Jeg har også kastet alle levende planter =P

Skrevet

Har du et skap der du oppbevarer mel? I så fall, hvordan ser det ut der og i melet?

Skrevet

Brun pelsbille?

Skrevet

Ingenting hverken i melet eller i skapet, Administrator :/

Googlet pelsbille, men virker ikke som det er det.

Skrevet (endret)

Var ikke Sølvkre, jeg ville kontaktet skadedyrkontrollen og huseier.

Endret av Gjest
Skrevet

De siste to ukene har jeg sett noen knøttsmå biller her og der. Hovedsaklig på kjøkkenet og badet. Men det er ingen steder jeg ser mange. Det er liksom bare en her og en der.

Jeg har sjekket alle "kritiske" steder, som f.eks melposer, knekkebrød, frokostbladinger, kattemat o.l. Ingenting der. Vasket kjøkkenskapene med salmiakk.

De kan fly, og de er biiiittesmå. Det satt en inni gjengene på linseetuiet mitt her om dagen, så det sier jo litt om størrelsen.

Pleier som regel finne de i vasken, taklistene, inni det ene badskapet og oppå kjøkkenvifta.

Prøvde å ta bilde, men det var ikke så enkelt. Men kanskje noen klarer å se hva det er?

attachicon.gif20141103_133457.jpg

Her tok je med lillefingeren min for å sammenlige størrelsen med noe.

attachicon.gif20141103_133613.jpg

attachicon.gif20141103_133638.jpg

har også biller i leiligheten, drit ekkelt. vi har støvbiller, ligner litt på det bilde du la ut men ikke helt lik tror jeg :vetikke:

Skrevet

Sølvkre er vel de avlange, slimete som er i våtrom?

Skrevet

Sølvkre er vel de avlange, slimete som er i våtrom?

Ja, men de kan dukke opp på kjøkkenet også.

Skrevet

Sølvkre ser ikke sånn ut... de er mer nesten som en mellomting mellom bille, vingeløs klegg og mark, og sølvfarget som navnet tilsier. Beveger seg raskt som en orm liksom. Har også sett de svarte da, men de heter vel noe annet kanskje.

lepisma_saccarina.jpg

Skrevet

Sølvkre ser ikke sånn ut... de er mer nesten som en mellomting mellom bille, vingeløs klegg og mark, og sølvfarget som navnet tilsier. Beveger seg raskt som en orm liksom. Har også sett de svarte da, men de heter vel noe annet kanskje.

lepisma_saccarina.jpg

ÆÆÆÆ husker jeg hadde slike med jevne mellomrom i en leilighet jeg bodde i før. Jeg så en hver andre måned eller noe. GRØSS!

Skrevet

Jeg ville kontaktet skadedyrkontroll for sikkerhets skyld. Vet dessverre ikke hva det er.

Skrevet

Huseier er min samboers mormor som bor på sykehjem =P Men vi bor i borettslag, så kan kanskje ta det opp med styret?

Har vrudert skadyrkontroll, men ser for meg at det er sviiindyrt, så tenkte å høre litt på nett først.

Skrevet

Tror det kan være det de kaller Majorstu-biller. Ekle, men mer eller mindre harmløse. Og de danner ikke store kolonier, det er et par her og der, du trenger ikke frykte en invasjon.

Anonymous poster hash: 275c8...40c

Skrevet

Hm. googlet det nå, og på bildene fra en blogg ser det ut som det kan være det. Men noen av de andre bildene som kom opp lignet ikke.

Skrevet

Tror det kan være det de kaller Majorstu-biller. Ekle, men mer eller mindre harmløse. Og de danner ikke store kolonier, det er et par her og der, du trenger ikke frykte en invasjon.

Det er jo brune pelsbiller, fysj de er ekle og små, har hatt dem inne selv :haar:

Skrevet

ja slike vi har hjemme majorstubille/støvbille.. omtrent umulig å bli kvitt dem.

Skrevet

Brun pelsbille.
I larveform spiser de rester fra klær, eller direkte på klær.
Så blir de til biller og krabber og flyr forvirra rundt.

Har spist opp fronten på en superundertøy-bukse jeg har, og diverse hull i noen skjerf.
Er meget sur på dem.

Bor også i murblokk i en leilighet.

Av en eller annen grunn blir de aldri "med" hjem til eneboligen til foreldrene mine selv om jeg tar med klær dit. Tror det er fordi det er en og annen edderkopp i eneboligen som spiser dem, aner ikke egentlig. Men her i leiligheten har de ingen naturlige fiender, iallefall.

Anonymous poster hash: 6b1c9...68b
Skrevet

Huseier er min samboers mormor som bor på sykehjem =P Men vi bor i borettslag, så kan kanskje ta det opp med styret?

Har vrudert skadyrkontroll, men ser for meg at det er sviiindyrt, så tenkte å høre litt på nett først.

Du må regne med at det ikke kun er du som har trøbbel med det her, så gi beskjed til styret.

Skrevet

lepisma_saccarina.jpg

Sølvkre kan ikke fly! Og de kommer bare frem når det er mørkt og stille rundt dem.

Kontakt Anticimex i morgen og vis dem bildet, da får du klar melding om hvordan dette skal håndteres.

Anonymous poster hash: d3d3b...00b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...