Gå til innhold

Burde bestemor få reise med barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemor til barnet mitt har spurt om å få ta ham med seg på tur til en annen kant av landet. Ca en time med fly+en time med tog hver vei. Hun ser for seg å være der i tre dager. Barnet er drøyt tre år.

Min umiddelbare reaksjon var nei. Jeg vil ikke være så langt borte fra ham, jeg vil ikke at han skal være så langt borte fra både meg og pappaen, og jeg vil ikke at han skal ta fly og tog uten meg enda.

Er det urimelig? Er jeg overbeskyttende? Han er jo bare liten enda, er det så galt å ville at en av foreldrene skal være med dersom gutten skal reise langt bort?

Han er borte på overnatting, har reist en dagstur til nabobyen med bestemor før, så jeg sitter ikke med ham på fanget hele dagen, dersom det skulle ghøres sånn ut.

Men det å sende ham så langt bort, det sitter langt inne.

Er det ok å si nei?

Anonymous poster hash: b1c20...fb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du sier nei KUN av hensyn til deg selv syns jeg det er ganske teit. Men jeg antar at det er grunn til å ikke stole på at bestemor kan ta vare på ham?

• Liker 5
Skrevet

Jeg syntes du er overbeskyttende og at ungen burde få dra om du tror ungen takler det.

Anonymous poster hash: a41d3...c3d
  • Liker 18
Skrevet

Såklart er det ok å si nei dersom du ikke er komfortabel med dette. Selv dro vi på tur uten voksne med båt og tog i ung alder. Jeg var kanskje 4 og min søster 6, da vi dro til besteforeldre en 3-timers båttur unna. Han er jo med bestemoren sin, så han er jo i gode henner.

Men du må jo kjenne selv hva du er komfortabel med.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ikke det er teit. Det er du som bestemmer når han skal ut og reise, og med hvem. Det er viktig at du føler deg trygg, og har ikke den tiden kommet enda, så har den ikke det. Hva er grunnen for å at han med på denne turen?

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med at du har tillit til at bestemor har erfaring nok til å kunne ta vare på barnet, siden hun har hatt han med på tur før. Jeg forstår at dette sitter litt langt inne, men det kan jo være greit å tenke igjennom om det er hensynet til deg selv som styrer tankene dine - eller hensynet til gutten. Gutten er heldig som har en bestemor som ønsker å reise sammen med han. De kommer sikkert til å få det fint.

Tror du gutten kommer til å reagere på at du ikke er med?

• Liker 15
Skrevet

Bestemor til barnet mitt har spurt om å få ta ham med seg på tur til en annen kant av landet. Ca en time med fly+en time med tog hver vei. Hun ser for seg å være der i tre dager. Barnet er drøyt tre år.

Min umiddelbare reaksjon var nei. Jeg vil ikke være så langt borte fra ham, jeg vil ikke at han skal være så langt borte fra både meg og pappaen, og jeg vil ikke at han skal ta fly og tog uten meg enda.

Er det urimelig? Er jeg overbeskyttende? Han er jo bare liten enda, er det så galt å ville at en av foreldrene skal være med dersom gutten skal reise langt bort?

Han er borte på overnatting, har reist en dagstur til nabobyen med bestemor før, så jeg sitter ikke med ham på fanget hele dagen, dersom det skulle ghøres sånn ut.

Men det å sende ham så langt bort, det sitter langt inne.

Er det ok å si nei?

Hvordan er barnet, da, ts? Dette er jo bare tøvete meg-meg-meg tenking som du ikke har råd til nå når du har ansvaret for et helt menneske!

Er dette noe barnet kunne likt? Noe som kanskje kunne vært litt skummelt men også veldig moro? Noe barnet ville hatet?

Hva DU mener er fullstendig irrelevant, nemlig. En oppdrar barn med deres beste i tankene. Om deres beste river deg i stykker? :vetikke: Da river det deg i stykker. Og det er et offer du bør gjøre med glede.

Om du ville ofret livet for barnet (og det ville de fleste foreldre) så bør du tenke slik: 3-4 uker, måneder, år eller til og med 20 år med et jævlig liv er for deg et mindre offer. Og du bør tenke gjennom hvor mye du faktisk ville ofret (det er alltid mye mindre enn livet, nemlig, og for de fleste en stygg vekker).

Anonymous poster hash: fb63d...ef6

• Liker 3
Skrevet

Er det din mor som er bestemoren, eller din svigermor?

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Du må prøve å slippe kontrollen bittelitt.

• Liker 4
Skrevet

Så flott av bestemor. Du tenker mest på deg selv i denne situasjonen. La barnet reise.

Anonymous poster hash: e6e50...b87
  • Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner deg utrolig godt! Har selv en treåring og hadde ikke sendt henne bort på en slik tur.

En treåring er fortsatt liten og forstår ikke hva det innebærer å være med bestemor i tre dager, helt uten mamma og langt hjemmefra.

Anonymous poster hash: bd97f...354

• Liker 6
Skrevet

Hvis barnet og bestemor har god kontakt så synes jeg det bare hadde vert koselig:)

Synes kanskje du overreagerer litt.. :)

Anonymous poster hash: e7516...9ce

• Liker 5
Skrevet

Jeg har tillit til bestemor, men jeg vet også at hun har skjemt ungen såpass bort at han tidvis oppfører seg som en trollunge der. Maser mye, krever mye, og hun gir etter. Er redd for at denne litt manglende respekten skal vise seg på flyplassen, feks.

Ellers er hun en god omsorgsperson, bare ikke like god som meg. ;)

Det er i hovedsak meg selv jeg tenker på ja. Og synes igrunn ikke det gjør noe at jeg også tar hensyn til meg selv når han enda er så liten. For han hadde det vært like stas med en hel helg med bestemor og togtur til nabobyen som denne turen som krysser landet.

Hun vil ta ham med for å besøke slekt.

• Liker 3
Skrevet

Er det din mor som er bestemoren, eller din svigermor?

Hvilken rolle spiller det?:)

• Liker 9
Skrevet

Hvilken rolle spiller det? :)

Mange lar lettere sin egen mor ta med seg barnet enn svigermor.

Anonymous poster hash: a41d3...c3d

• Liker 6
Skrevet

Min mor og min svigermor står helt likt sånn sett,såpass kan jeg si.

TS

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke han er særlig liten jeg. 3 år er da stort nok til å reise bort alene med en trygg omsorgsperson.

Anonymous poster hash: e7516...9ce

• Liker 10
Skrevet

Bare som en liten generell betraktning.

Det virker som om "baby-tiden", blir lenger og lenger. Det virker som om mange barn blir regnet som babyer helt fram til året før de begynner på skolen.

Samtidig virker det som om barndommen blir kortere og kortere. (Jfr alle trådene om sminke, klær, sex, alkohol osv, der det forventes nå at barn helt ned i 12-13 årsalderen er store nok til selv å bli holdt ansvarlige for sine avgjørelser)

En 3-åring er ikke så liten at han ikke kan være borte fra foreldrene i 3 dager, så lenge barnet er sammen med en trygg omsorgsperson.

Anonymous poster hash: e50a3...9ee
  • Liker 13
Skrevet

Jeg er enig i at han kan være uten oss i tre dager. De må gjerne ta ham med på hytta en halvtime herfra. Problemet mitt er at de skal være så langt borte, og de skal ta fly og tog med flyplass og alt det ellers innebærer.

Jeg er rett og slett ikke komfortabel med at han skal være så langt borte fra både meg og pappaen, sånn at vi ikke kan være hos ham innen kort tid dersom det skulle skje ham noe.

Men jeg er åpen for at jeg kan være noe overbeskyttende, det er jo derfor jeg spør. :)

• Liker 3
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg er enig i at han kan være uten oss i tre dager. De må gjerne ta ham med på hytta en halvtime herfra. Problemet mitt er at de skal være så langt borte, og de skal ta fly og tog med flyplass og alt det ellers innebærer.

Jeg er rett og slett ikke komfortabel med at han skal være så langt borte fra både meg og pappaen, sånn at vi ikke kan være hos ham innen kort tid dersom det skulle skje ham noe.

Men jeg er åpen for at jeg kan være noe overbeskyttende, det er jo derfor jeg spør. :)

Jeg skjønner tanken din, tro meg, jeg forstår i aller høyeste grad!

Denne engstelsen vil du nok ha i mange år framover, det har i alle fall jeg.

Hvis jeg hadde hatt brukernavnet ditt, skulle jeg fortalt deg et par historier om nettopp dette.

Men jeg kan ikke la min engstelse og behov for kontroll gå ut over barna mine, og deres mulighet til utfoldelse og opplevelser.

Gutten din kommer til å bli skikkelig bortskjemt av både bestemor og andre slektninger, og kanskje slår han seg vrang på grunn av det.

Men da har bestemor fått seg en liten lærepenge, og gjør ikke samme feilen neste gang. ;)

Men av og til må man bare gi slipp på kontrollen, og håpe på det beste.

Han er jo ikke der alene blant bare fremmede, og hvis det mot formodning skulle skje noe alvorlig mens de er borte er dere bare en kort flytur unna.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...