Gå til innhold

Babystyrt mattilvenning -erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en gutt på 10 mnd som aldri har vært særlig glad i hverken grøt eller middagsglass. Han viser derimot stor interesse for maten vi spiser, og han vil gjerne ta og kjenne på maten og spise selv.

Det virker som han sliter litt (forstålig nok) med å tygge og svelge maten. Han putter masse mat i munnen på en gang, og bruker lang tid på å få det ned. Men dette er vell vanlig?

Dere som har brukt denne metoden på deres barn, hvilen mat har vært populær, og samtidig lett å tygge/svelge?☺ foreløpig er det brød,banan,fiskekaker og godt kokte gullerøtter han helst vil ha..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi bruker ikke denne metoden fullt ut, men mini spiser stort sett deler av alle måltider helt selv.

De tingene som er mest populært her:

Mørkokt gulrot

Mørkokt persillerot

Mørkokt brokkoli

Store blåbær

Jordbær

Druer uten skall (delt i passende biter)

Cherrytomat (delt)

Stekte poteter

Rød og oransje paprika

Kjøttkaker

Pølser uten skinn

Eplestenger uten skall

Pærestenger uten skall

Agurk uten skall

Hun er 12 mnd og har 8 tenner.

Hun får også sitte med skje og prøve litt grøt og mos på egenhånd. Blir mye klin, men litt havner i munnen ;-)

Endret av Semydfe
Skrevet

Hei. Jeg har en gutt på 10 mnd som aldri har vært særlig glad i hverken grøt eller middagsglass. Han viser derimot stor interesse for maten vi spiser, og han vil gjerne ta og kjenne på maten og spise selv.

Det virker som han sliter litt (forstålig nok) med å tygge og svelge maten. Han putter masse mat i munnen på en gang, og bruker lang tid på å få det ned. Men dette er vell vanlig?

Dere som har brukt denne metoden på deres barn, hvilen mat har vært populær, og samtidig lett å tygge/svelge?☺ foreløpig er det brød,banan,fiskekaker og godt kokte gullerøtter han helst vil ha..

Min på 10 mnd har ingen problemer med å tygge det meste av mat. Men så har jeg vent henne til biter i maten fra hun var 6 mnd da. Er jo klart din sliter om du bare har gitt finmos og grøt til nå. Her skiftet jeg over til mest brød ved 6 mnd og moste middagen med gaffel bare

Skrevet

Vår datter har fått spise "det hun vil" siden hun var ca 6 mnd, er 11 mnd gammel nå.

I starten gikk det mest i frukt (appelsinbåter, jordbær, melon, banan, pære) og kokt potet/gulrot i biter. Utvidet ganske raskt med stekt/kokt fisk, egg, tynne skiver kjøtt (roastbeef, kokt skinke). Har ikke prøvd å gi henne ferdigprodukter som pølse og kjøttkaker, da vi nesten aldri spiser det selv.

Ved ca 8 mnd begynte vi med "småmat" av type riskorn og maiskorn for å trene henne i å plukke opp en og en ting med fingrene, samt kavringer/tørt brød når det klødde i tennene.

Hun spiser fremdeles alt dette, men er nå også utrolig glad i brødskiver og kylling, samt cherrytomater og druer (deler dem i to og fjerner stein før hun får dem).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...