Gå til innhold

Er det forbudt av utleier at kreve at depositum skal bli innbetalt til deres forbrukskonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På utkikk etter leilighet og fikk et tilbud igår kveld. Jeg ble ringt opp av utleieren og bedt om at ovefore depositumet for signering av kontraktet. Jeg sa klart og tydlig at jeg ikke ovefor depositum for kontraktet er skrivet. Utleieren meiner framdeles at depositumet skal inn på deres forbrukskonto. Er dette lovlig?

Anonymous poster hash: c25fe...919
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da blir det vel regnet mer som forskudd husleie

Skrevet

Depositum skal inn på en egen lukket konto! Har hatt huseiere som har vært vrange på dette før, jeg gir meg ikke, og konto opprettes! Forskudd husleie er dustete! "Du slipper å betale husleie den siste måneden du bor her", ja hørt den før. Don@t do it!

• Liker 14
Skrevet

På utkikk etter leilighet og fikk et tilbud igår kveld. Jeg ble ringt opp av utleieren og bedt om at ovefore depositumet for signering av kontraktet. Jeg sa klart og tydlig at jeg ikke ovefor depositum for kontraktet er skrivet. Utleieren meiner framdeles at depositumet skal inn på deres forbrukskonto. Er dette lovlig?

Det er ikke lov å kreve depositum satt inn på deres konto.

jf. Husleieloven §3-5 Depositum. Andre og tredje ledd.

"Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen."

Om det er snakk om forskudd husleie:

§ 3-2 første ledd, annet punktum. "Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned."

Finnes et unntak for elev og studentboliger jf. Husleieloven §11-2, første ledd "Gjelder utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av elever og studenter....gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder slik bolig, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig."

§11-2 siste ledd. "Uten hinder av § 3-2 første ledd annet punktum kan det avtales forskuddsbetaling for inntil tre måneder."

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Høres ut som en useriøs utleier. Krev å få satt opp depositumkonto.

Anonymous poster hash: 540ee...d27

• Liker 3
Skrevet

Husk også at det er utleier som skal ta kostnaden for opprettelse av depositumkonto.

Skrevet

Det er ikke lov å kreve depositum satt inn på deres konto.

jf. Husleieloven §3-5 Depositum. Andre og tredje ledd.

"Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen."

Om det er snakk om forskudd husleie:

§ 3-2 første ledd, annet punktum. "Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned."

Finnes et unntak for elev og studentboliger jf. Husleieloven §11-2, første ledd "Gjelder utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av elever og studenter....gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder slik bolig, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig."

§11-2 siste ledd. "Uten hinder av § 3-2 første ledd annet punktum kan det avtales forskuddsbetaling for inntil tre måneder."

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Høres ut som en useriøs utleier. Krev å få satt opp depositumkonto.

Det skal jeg gjore! Tusen hjertelig takk! Inflytt er i januar. Da kan vi altså avtale at jeg betaler januar måned nå i november, men ikke mer?

Skrevet

Ja det er forbudt. Og det er ganske så sikkert at dersom du setter det inn på huseiers konto vil du aldri få tilbake depositumet.

Anonymous poster hash: d3cc3...908
Skrevet

Husk også at det er utleier som skal ta kostnaden for opprettelse av depositumkonto.

Check! :)

Skrevet

Ja det er forbudt. Og det er ganske så sikkert at dersom du setter det inn på huseiers konto vil du aldri få tilbake depositumet.

Anonymous poster hash: d3cc3...908

Misstenker det ja.. Sitter å undrer om di heilt enkelt mangler kunskap eller prover å lure meg her. Eg har avtale med di kl 18.

Skrevet

Det skal jeg gjore! Tusen hjertelig takk! Inflytt er i januar. Da kan vi altså avtale at jeg betaler januar måned nå i november, men ikke mer?

Ja. 1 måneds husleie betales forskuddsvis i følge kontraktdato(dvs. om kontraktdato er 1.Januar) + depositum opprettes på egen depositumkonto. Huseier skal betale eventuelt gebyr for opprettelse av konto. Ingen betaling før kontrakt er underskrevet.

Fra forbrukerrådet - http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/leie-av-bolig/depositum

Skrevet

Misstenker det ja.. Sitter å undrer om di heilt enkelt mangler kunskap eller prover å lure meg her. Eg har avtale med di kl 18.

Ikke sikkert de prøver å lure deg. Men det tar tid og det koster penger å opprette kontoen, og siden mange godtar det så er det en "enkel" utvei for late utleiere. Bare ha klart dine rettigheter, og si at du overfører januarsleie til de, men at depositum skal på egen konto i ditt navn.

• Liker 1
Skrevet

Ikke sikkert de prøver å lure deg. Men det tar tid og det koster penger å opprette kontoen, og siden mange godtar det så er det en "enkel" utvei for late utleiere. Bare ha klart dine rettigheter, og si at du overfører januarsleie til de, men at depositum skal på egen konto i ditt navn.

Det skal jeg gjore! :) Takk!

• Liker 1
Gjest Riviera
Skrevet

Betalte forskudd en gang. Sørget for å få det skriftlig på sms. Gikk heldigvis bra, vet ikke hvor langt jeg hadde kommet med det juridisk:p

Skrevet

Betalte forskudd en gang. Sørget for å få det skriftlig på sms. Gikk heldigvis bra, vet ikke hvor langt jeg hadde kommet med det juridisk:p

Jeg skal sorge for at få det ned skriftligt! :) Takk for tipsen!

Skrevet

Nei.

Gjest Badabing
Skrevet

Så på Forbrukerinspektørene i fjor eller året før at det var enkelte svindlere som tjente fett på å lure folk for depositum, men leilighet fikk de aldri.

Pengene skal inn på en lukket konto som huseier fikser, og de kan ikke tas ut igjen før både huseier og leietaker samtykker.

Mistet selv et depositum da jeg var ung fordi jeg ikke kunne reglene. Huseier tok seg fett betalt for et såkalt tett sluk i en vask. Den flasken med Plumbo kostet nok noen tusenlapper..

Skrevet

Det skal jeg gjore! Tusen hjertelig takk! Inflytt er i januar. Da kan vi altså avtale at jeg betaler januar måned nå i november, men ikke mer? Anonymous poster hash: c25fe...919

Du betaler ikke en krone før kontrakten er skrevet med mindre du ønsker å sponse utleier med penger du mest sannsynlig ikke får noe igjen for.

Kontrakt først, penger på depositumskonto og leie når du får nøkler.

Anonymous poster hash: c8b38...a2f

Skrevet

Det er ikke lov nei, samtidig risikerer du at de bare finner noen andre( mindre "vrange") ved å nekte.

Anonymous poster hash: 7844e...f6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...